سرمقاله آفرینش/ خودروسازان روی در جاده اعتماد مردم، با سرعت غیرمجاز!
آفرينش/« خودروسازان روي در جاده اعتماد مردم، با سرعت غيرمجاز! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش به قلم آذر فخري است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد:
اگر بگوئيم در زمينه مشکلات بهوجود آمده در رابطه با توليد و پيشفروش محصولات دوخودروسازي انحصاري کشور، تنها خودروسازان مقصرند، تا حدودي راه به خطا رفتهايم؛ هرچند که زمينهساز چنين مشکلاتي در نگاه نخست، همين دو خودروسازي انحصاري هستند. چرا که ناخواسته با پيشفروش خودروهاي غيراستاندارد، به تعداد زياد و با کد ملي، موجب افزايش گستره فعاليت دلالان خودرو و افزايش قيمت غيرمنطقي در اين بازار شدهاند. دلالان در اين عرصه با اجاره کدملي افراد نيازمند در تعداد زياد، با پيشخريد و در نهايت احتکار خودرو، تا آنجا به اين بازار ضربه زدند، و از سوي ديگر اين دو خودروسازي به علت مشکلات اقتصادي ناچار به گران کردن خودرو ها شدند ؛ البته که در اين ميان نميتوان گرانفروشي قطعه سازان و عدم و يا کمشدن واردات مواد اوليه را از نظر دور داشت. در واقع در چنين بستر آشفتهاي، نميتوان تنها به يکي دو دليل استناد کرد و گذشت؛ که تعداد دلايل گراني خودرو به تعداد مقصران در اين صنعت است وتوضيح و رسيدگي به آنها در حد اين مقال نيست.
اگر بگوئيم در زمينه مشکلات بهوجود آمده در رابطه با توليد و پيشفروش محصولات دوخودروسازي انحصاري کشور، تنها خودروسازان مقصرند، تا حدودي راه به خطا رفتهايم؛ هرچند که زمينهساز چنين مشکلاتي در نگاه نخست، همين دو خودروسازي انحصاري هستند. چرا که ناخواسته با پيشفروش خودروهاي غيراستاندارد، به تعداد زياد و با کد ملي، موجب افزايش گستره فعاليت دلالان خودرو و افزايش قيمت غيرمنطقي در اين بازار شدهاند. دلالان در اين عرصه با اجاره کدملي افراد نيازمند در تعداد زياد، با پيشخريد و در نهايت احتکار خودرو، تا آنجا به اين بازار ضربه زدند، و از سوي ديگر اين دو خودروسازي به علت مشکلات اقتصادي ناچار به گران کردن خودرو ها شدند ؛ البته که در اين ميان نميتوان گرانفروشي قطعه سازان و عدم و يا کمشدن واردات مواد اوليه را از نظر دور داشت. در واقع در چنين بستر آشفتهاي، نميتوان تنها به يکي دو دليل استناد کرد و گذشت؛ که تعداد دلايل گراني خودرو به تعداد مقصران در اين صنعت است وتوضيح و رسيدگي به آنها در حد اين مقال نيست.
اما جالبترين و تازهترين خبر در مورد پيشفروش خودرو توسط اين شرکت خودرو ساز، خود جاي بحث فراوان دارد. خبر تازه اين است که به بيان و خبر بعضي ها و سايت جي پلاس شرکت سايپا در اقدامي عجيب، درخردادماه سال جاري اقدام به پيشفروش خودروهاي کوييکاس کرده که اصلا خط توليد اين خودرو هنوز راهاندازي نشده، اما از مردم مبالغ زيادي براي پيش فروش اين خودرو دريافت شده است.
فروختن خودوريي که وجود ندارد و گرفتن پول از مشتري بابت آن، نهايت بياحترامي هم به مشتري است و موجب خدشهدار شدن رابطه خريدار و فروشنده ميشود، عملي نادرست و به دور از اخلاق که به اعتماد عمومي ضربه محکمي وارد کرده و ميتواند با شکايت مردم از اين عمل، ضربه بزرگي به اين صنعت داخلي وارد کند. هرچند که مردم ما به چنين رفتارهاي در عرصههاي مختلف اقتصادي آنقدر عادت کردهاند که احتمالا ترجيح ميدهند به جاي وقت گذاشتن و سرگردان شدن در راهروهاي دادگستري و دادگاهها براي شکايت، پولي را که دادهاند، پس بگيرند.
اين شرکت خودروي کوييکاس را در خردادماه پيشفروش کرده بود و بايد در آذرماه به مشتري تحويل ميداد، اما حالا که موعد تحويل خودرو رسيده، شرکت خودروساز اعلام کرده که يا متقاضيان، خودروي جايگزين پيشنهادي اين شرکت را تحويل بگيرند يا قرارداد خود را فسخ کنند. وقتيکه صداي اعتراض مردم بلند شده و حالا ماجرا دارد بالا ميگيرد، اين شرکت خودروسازي رضايت! داده به جاي کوئيک اس، تيبا حويل دهد.
فروش نه تنها خودرو، بلکه هر کالايي که حتي خط توليد هم ندارد، در نوع خود عجيبترين و غيرقابل تصورترين کاري است که يک توليدکننده ميتواند انجام دهد، يعني فروختن چيزي که وجود خارجي ندارد و اصرار بر تحويل خودرويي که ديگر خواهان و طبعا بازار سابق را ندارد. چنين رفتاري براي هر کمپاني خودروسازي در جهان ميتواند عواقب بحرانزايي در پي داشته باشد، گرچه خواست مردم اين است که نهادهاي نظارتي بالاخره به تخلفات تمام خودرو سازان رسيدگي کرده و تکليف مردم را در رابطه با اينگونه مشکلات با خودروسازان روشن کنند.