انتخاب/متن پيش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن در اخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

برديا دانش/ روز ۲۲ دي ماه حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين‌شهر در مجلس با اشاره به نشست کميسيون تلفيق بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که در اين جلسه اعضاي کميسيون در مصوبه خود مديريت و نظارت بر محتواي فضاي مجازي را به سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران سپردند.

۲ هزار ميليارد تومان براي توليد محتوا در فضاي مجازي

به گفته او، اعضاي کميسيون همچنين طي مصوبه‌اي ۲ هزار ميليارد تومان اعتبار براي توليد محتوا در فضاي مجازي تخصيص دادند که بر اساس جدول تعيين شده در اختيار سازمان صدا و سيما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبليغات اسلامي و... قرار گيرد.

۲۶۰۰ ميليارد تومان بودجه‌ و ۱۵۰ ميليون يورو از صندوق توسعه ملي 

اين ۲ هزار ميليارد تومان به جز ۲۶۰۰ ميليارد تومان بودجه‌اي است که براي سال آينده به صداوسيما اختصاص داده شده. اينها البته تنها منابعي نيست که در اختيار صداوسيما قرار مي گيرد. در بودجه ۱۴۰۰ مقرر شده تا سقف ۱۵۰ ميليون يورو از صندوق توسعه ملي در اختيار اين سازمان عريض و طويل قرار گيرد.

اين در حالي است که صداوسيما تبليغات تلويزيوني و راديويي با مبالغ هنگفت هم دارد که منبع درآمد قابل توحهي براي آن است. به علاوه، انواع و اقسام برنامه هاي «رپورتاژآگهي» نيز در برنامه هاي متعدد تلويزيون خودنمايي مي کنند که طبعا منبع درآمد ديگري براي صداوسيما هستند.

يک درصد اعتبارات تملک دارايي دستگاه‌هاي اجرايي، ارزانيِ صداوسيما

به جز همه اينها روز ۳۰ دي کميسيون تلفيق يک منبع ديگر هم به درآمدهاي صداوسيما اضافه کرد.

بر اساس مصوبه اين کميسيون، يک درصد از اعتبارات تملک دارايي دستگاه‌هاي اجرايي (اعتبارات غير از حقوق و مزايا) بايد براي توليد محتواي فرهنگي به سازمان صداوسيما اختصاص يابد.

نتيجه اين همه اعتبار براي توليدات فرهنگي چه بود؟

روز اول بهمن ماه حجت الاسلام احمد جهان‌بزرگي عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي روز گذشته در آنتن زنده شبکه چهار در يک اهانت بي سابقه به رييس جمهور گفت: «مسئولي مي‌نشيند خانه و ممکن است پاي منقل باشد و سر نمي‌زند به اين طرف و آن طرف. حتي وزرايش نمي‌توانند با او ملاقات کنند.»

اکنون بايد پرسيد اين همه اعتبار از بودجه ۲۶۰۰ ميلياردي توماني گرفته تا اعتبار ۱۵۰ ميليون يورويي، اعتبار جداگانه ۲ هزار ميليارد توماني براي توليد محتوا در فضاي مجازي و اختصاص يک درصد اعتبارات تملک دارايي دستگاه‌هاي اجرايي براي صداوسيما براي توليد محتواهايي از جنس منقل است؟

حالا مجلس صفر تا صد بحث فضاي مجازي از وي او دي ها گرفته تا هر آنچه در اين فضا اتفاق مي افتد را هم دربست به صداوسيما داده. اين موضوع مخالفان زيادي دارد. مخالفاني که مي گويند اساسا فضاي مجازي جاي ديالوگ است نه مونولوگ اما گويا نمايندگان اين موضوع را در نظر نمي گيرند و انتظار دارند صداوسيما در آنجا نيز مانند تلويزيون و راديو يکطرفه به توليد محتوا بپردازد و آن را به خورد بقيه بدهد. براي اين کار، دو هزار ميليارد تومان هم به پاي صداوسيما و چند دستگاه ديگر ريخته اند.

آيا بايد صفر تا صد فضاي مجازي کشور را به سازمان عريض و طويلي سپرد که در شبکه هاي تلويزيوني و راديويي خود هم اين گونه به توليد محتوا دست مي زند و پيشتر باوجود انحصار مطلق در توليد محتوا و جذب بيننده شکست سنگيني خورده است؟ 

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar