نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

کدام واکسن وارد می‌شود؟

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
کدام واکسن وارد می‌شود؟

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

به‌دنبال انتقادها از خريد واکسن کروناي روسيه، سعيد نمکي، وزير بهداشت اعلام کرد واکسني را وارد مي‌کنيم که گواهي مصرف اضطراري داشته و در ۶ کشور دنيا هم مصرف شده باشد. وي با بيان اينکه ما ۱۶ميليون و ۸۰۰هزار دز واکسن در قالب سبد کوواکس پيش‌خريد کرديم، اعلام کرد: در آن سبد به جز آمريکايي‌ها و انگليسي‌ها که نيستند، بقيه واکسن‌سازها مثل آسترازنيکا که از مجموعه‌هاي اروپايي - هندي است، حضور دارند. وي همچنين گفت که تلاش مي‌کنيم از کشورهاي ديگر هم واکسن بخريم.
 
به‌دنبال ابراز نگراني‌ها از خريد واکسن روسي کرونا، وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو روز گذشته به حاشيه‌هاي ايجاد شده در خريد اين واکسن واکنش نشان دادند. در اولين واکنش، سعيد نمکي، وزير بهداشت ضمن پاسخ به برخي شائبه‌هاي ايجاد شده پيرامون واکسن روسي کرونا، با بيان اينکه مگر مي‌شود وزير بهداشت اجازه دهد پاي واکسن نامطلوب به کشور برسد، گفت: واکسني را وارد مي‌کنيم که گواهي مصرف اضطراري داشته و در شش کشور دنيا هم مصرف شده باشد. وزير بهداشت ادامه داد: ما هم واکسن داخلي را با قدرت دنبال مي‌کنيم و هم از مطمئن‌ترين منابع واکسن وارد مي‌کنيم و به کوري چشم خيلي‌ها اول هم به خود و خانواده خودمان تزريق مي‌کنيم تا‌ همه بدانند ما سلامت مردم را در اولويت مي‌دانيم. همزمان محمدرضا شانه‌ساز، رئيس سازمان غذا و دارو در واکنش به حواشي ايجاد شده درباره واکسن کروناي «اسپوتنيک وي» روسيه گفت: سازمان غذا و دارو، ۱۰ سال قبل از سازمان جهاني بهداشت تا‌ييديه واکسن دريافت کرده است؛ به اين معني که اگر ما واکسني را تا‌ييد کرديم، سازمان جهاني بهداشت مجوز مصرف آن را حتي در ساير کشورها علاوه‌بر ايران داده است. به گزارش «ايسنا» شانه‌ساز با بيان اينکه واکسن چهار فاز مطالعات باليني دارد، گفت: در شرايط کنوني دنيا که کرونا به‌صورت گسترده تلفات مي‌گيرد، سازمان جهاني بهداشت و مراجع رسمي را متقاعد کردند که فاز سه مطالعه باليني را بپذيرند.واکسني که اين روزها درباره آن بحث مي‌شود که يک واکسن روسي است، فاز سوم مطالعه باليني را گذرانده است و از ۱۵ کشور مجوز مصرف اورژانس يا EUL را دريافت کرده است. همچنين علاوه‌بر کشور سازنده، کشورهاي ديگر مانند برزيل، آرژانتين، الجزاير و حتي اتحاديه اروپا خريدار اين واکسن هستند.

در اين ميان اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري هم بدون اشاره به نام واکسن روسي کرونا در جريان سفرش به استان خوزستان تصريح کرد: مطمئن باشيد دولت نسبت به واردات واکسن معتبري که مورد تا‌ييد وزارت بهداشت باشد اقدام خواهد کرد.

معاون اول رئيس‌جمهور تصريح کرد: با وجود همه مشکلات و سختي‌ها و موانع پيش‌رو اگر واکسني مورد تا‌ييد وزارت بهداشت باشد آن را خريداري کرده و در اختيار جامعه قرار مي‌دهيم و براساس گفته وزارت بهداشت تا‌ پايان بهمن و نهايتا اوايل اسفند فرآيند واکسيناسيون در کشور مطابق برنامه توزيع و به‌صورت شفاف و بدون تبعيض آغاز خواهد شد.

سه‌شنبه هفته قبل بود که محمدجواد ظريف درجريان سفر به روسيه‌، در نشست خبري مشترک با سرگئي لاوروف همتاي روس خود از ثبت واکسن روسي کرونا با نام «اسپوتنيک وي» در ايران خبر داد. به‌دنبال آن کيانوش جهانپور، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، اعلام کرد که مجوز مصرف اضطراري واکسن روسي کرونا در ايران صادر شده است. روز شنبه نيز کاظم جلالي، سفير ايران در فدراسيون روسيه با بيان اينکه قرارداد خريد و همچنين توليد مشترک واکسن روسي «اسپوتنيک وي» بين تهران و مسکو امضا شد، اعلام کرد اولين محموله اين واکسن تا‌‌ ۱۶ بهمن به ايران ارسال خواهد شد. جلالي همچنين گفت که طرف روس و ما توافق کرديم اين واکسن در داخل ايران نيز به شکل مشترک توليد شود. با اين حال خريد واکسن روسي کرونا با اعتراض بسياري از چهره‌هاي پزشکي از جمله مينو محرز عضو ستاد ملي مقابله با کرونا‌، حسين کرمانپور‌ مديرکل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام پزشکي، مصطفي معين رئيس شوراي‌عالي نظام پزشکي و حتي حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس يازدهم مواجه شده است. اين اعتراض البته سوي ديگري هم داشت و آن اعتراض فعالان اجتماعي و ورزشکاران به خريد واکسن روسي کرونا در فضاي مجازي بود.

اعتراض‌هايي که کيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و دارو و رئيس مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت طي دو روز گذشته به آنها پاسخ داد. با اين حال روز گذشته وزير بهداشت در سخناني تلاش کرد تا‌ شائبه‌هاي خريد واکسن روسي کرونا را با ارائه توضيحاتي برطرف کند.

واکسن آسترازنکا در سبد خريد ايران
سعيد نمکي در ستاد منطقه‌اي مقابله با کرونا در شهر بم، بابيان اينکه تا‌ زماني که واکسن داخلي پاسخگوي نياز ما شود مجبور به واردات واکسن براي گروه‌هاي آسيب‌پذير خواهيم بود، گفت: ما ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار د‌ز واکسن در قالب سبد کواکس پيش‌خريد کرديم که قول دادند در فوريه يعني در روزهاي آينده اولين مقادير آن برسد. در آن سبد به جز آمريکايي‌ها و انگليسي‌ها که نيستند، بقيه واکسن‌سازها مثل آسترازنيکا که از مجموعه‌هاي اروپايي - هندي است، حضور دارند. اين ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار د‌ز براي ۸ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر است که براي همه کافي نيست و تقلا کرديم از کشورهاي ديگر هم واکسن بخريم.

به گزارش «ايسنا»، نمکي با تا‌کيد بر اينکه سازمان جهاني بهداشت براي هيچ واکسني گواهي انتهايي را صادر نکرده است، گفت: هيچ‌کدام از اين واکسن‌ها قبل از طي کردن فاز سوم انساني نبايد به کشور بيايد. الان واکسن در دنيا هنوز به فاز چهارم نرسيده است و اين فاز معمولا ۵ سال طول مي‌کشد به همين دليل تا‌ امروز سازمان جهاني بهداشت براي هيچ سازنده واکسني گواهي انتهايي واکسن را صادر نکرده، زيرا فاز ۴ طي نشده است.

وزير بهداشت افزود: ما واکسني را وارد مي‌کنيم که گواهي مصرف اضطراري داشته و در شش کشور دنيا هم مصرف شده باشد.


وي افزود: براي همين گفتيم ما واکسني وارد کشور مي‌کنيم که فاز ۳ مطالعات باليني‌اش بيرون از اين سرزمين صورت گرفته باشد و گواهي مصرف اضطراري يا EUL يا EUA را در مبدا داشته باشد. همچنين ما واکسني را وارد اين کشور خواهيم کرد که حداقل در ۵ يا ۶ کشور دنيا هم خريده و مصرف شود. ما ۵ منبع شناسايي و ثبت کرديم. تا‌کنون از برندي اسم نبرده بودم، اما امروز مي‌گويم تا‌ مردم حرف درست و علمي را در رابطه با واکسن از وزير بهداشت بشنوند؛ پرونده منبع اروپايي آسترازنکا، دو کمپاني در هند، يک کمپاني در چين و يکي در روسيه در حال ثبت هستند.

پاسخ به شبهات واکسن روسي
نمکي در ادامه گفت: يکي از اين منابع که برخي روي آن بلوا به راه انداختند واکسن روسي اسپوتنيک‌وي موسسه گاماليا است، اين واکسن روسي در کشورهاي روسيه، آرژانتين، مجارستان، صربستان، مکزيک، امارات متحده عربي، پاکستان، بلاروس، بوليوي، الجزاير و... ثبت شده و شروع به واکسيناسيون کرده‌اند. اين چه خباثتي است که براي ميزگرد کشوري که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهيه کنيم؟ مي‌گويند من فلان واکسن را نمي‌زنم، خب معلوم است که مبتلايان نبايد واکسن بزنند، کسي که قبلا بيمار شده اصلا جزو کانديداهاي تزريق واکسن نيست.

واکنش سازمان غذا و دارو
محمد‌رضا شانه‌ساز، رئيس سازمان غذا و دارو نيز در پاسخ به انتقادها از خريد واکسن روسي گفت: ما نمي‌خواهيم اين واکسن را تبليغ کنيم، اما اظهارات غيرکارشناسي و بدون اطلاع کافي که انجام مي‌شود، به نوعي فکر مي‌کنم بيشتر اغراض سياسي و تجاري پشت آن است تا‌ نگراني از بابت سلامت مردم. شانه‌ساز همچنين گفت: اظهارنظر افراد براي خودشان محترم است، اما نظر سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت در اين زمينه فصل‌الخطاب است.

نامه سازمان نظام پزشکي به رئيس‌جمهور
با تمام اينها روز گذشته سازمان نظام پزشکي کشور اعلام کرد که ۹۸ نفر از اعضاي از نمايندگان‌مجمع عمومي اين سازمان در نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواستار «بررسي بيشتر براي خريد واکسن مطمئن و معتبر کرونا» شدند.

به گزارش «ايسنا» در بخشي از اين نامه که در سايت سازمان نظام پزشکي منتشر شده با اشاره به آنچه «نبود اطلاعات شفاف از مراحل تحقيق و ساخت واکسن روسي «اسپوتنيک V» خوانده شده، تاکيد شده که مدارک و مستندات و دلايل تاييد اين واکسن در اختيار صاحب‌نظران جامعه پزشکي قرار نگرفته است. نويسندگان نامه همچنين با اشاره به ضرورت واکسيناسيون سراسري، خواستار خريداري بهترين واکسن‌هاي موجود دنيا از شرکت‌هاي چندمليتي شده‌اند. در بخش ديگري از اين نامه همچنين گفته شده که «واکسن مذکور توسط هيچ‌يک از منابع معتبر جهاني تاييد نشده و اثربخشي و بي‌خطري آن توسط مجامع جهاني و حتي شخصيت‌هاي علمي ستاد کرونا هم مورد تشکيک قرار گرفته است.»

افزايش بيماران در تهران
در همين حال به توجه به افزايش مجدد موارد ابتلا به کرونا در کشور،  عليرضا زالي، فرمانده عمليات مديريت بيماري کرونا در کلانشهر تهران از شيب ملايم رو به افزايش پذيرش بيمارستاني بيماران کرونايي در تهران خبر داد و گفت: اگر در روزهاي آينده نيز همين الگو تکرارپذير باشد، بايد هشدارهاي لازم براي تغيير رنگ شهر اعلام شود. وي افزود: در حال حاضر تعداد کلي بستري در تهران ۱۹۶۶ بيمار است و اين در حالي است که در هفته قبل به کمتر از ۱۸۰۰ نفر نيز رسيده بوديم. از اين تعداد، ۷۷۷ بيمار در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند. براساس آخرين گزارش وزارت بهداشت طي ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بيمار کرونايي ديگر جان باختند. همچنين ۶ هزار و ۲۶۸ بيمار جديد مبتلا به کوويد-۱۹ در کشور شناسايي شد که ۴۶۹ نفر از آنها بستري شدند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره