نماد آخرین خبر

سرمقاله جوان/ حق را با شعار و ژست به دست نمی‌آورند 

منبع
روزنامه جوان
بروزرسانی
سرمقاله جوان/ حق را با شعار و ژست به دست نمی‌آورند 

روزنامه جوان/ « حق را با شعار و ژست به دست نمي‌آورند » عنوان يادداشت در روزنامه جوان به قلم شيوا نوروزي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
حق گرفتني است، اين را همه مي‌دانند. براي گرفتن حق بايد تلاش کرد و از همه امکانات بهره برد، نه اينکه دست روي دست گذاشت و به دنبال دشمنان فرضي گشت. متأسفانه اين رويه در فدراسيون فوتبال جايي ندارد و به همين خاطر است که رقباي آسيايي هم با خيال راحت حق‌مان را مي‌خورند و همه چيز را به نام خود تمام مي‌کنند.

انفعال مديريتي، فوتبال ايران را به ورطه نابودي و تحقير کشانده است. سال‌هاست که مديران منفعل سکاندار فوتبال ما بوده‌اند و جز مقاصد خود به چيز ديگري نينديشيده‌اند. رسيدن به برخي پست‌هاي تشريفاتي، سفر‌ها و ديدار‌هاي بي‌ثمر خارجي راهکار‌هايي بودند که نه تنها سودي برايمان نداشتند، بلکه رقبا را براي حق‌خوري و توهين هرچه بيشتر ترغيب کردند. از دست دادن ميزباني رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني قطر و همچنين ليگ قهرمانان آسيا موضوعي نيست که از کنارش به سادگي رد شويم. مهم‌تر از بحث فوتبالي بايد از ديدگاه ملي به اين مسئله نگاه کرد. اينکه تيم‌هاي باشگاهي‌مان مجبورند به عربستان سفر کنند، آن هم در حالي که تيم‌هاي سعودي حاضر به بازي در ايران نيستند، مسئله‌اي که قابل قبول نيست. از آن بدتر اينکه پرسپوليس بايد بازي‌هايش را در هند برگزار کند در شرايطي که هند از نظر کرونايي وضعيتي نگران‌کننده دارد!

بسيار تأسف‌آور است که فوتبال ملي‌مان نيز چوب بي‌کفايتي مديران را مي‌خورد و بايد در منامه به ميدان برود. اين شکست مفتضحانه حاصل مديريت کساني است که ادعاهاي‌شان گوش فلک را کر کرده بود.

البته مديريت فدراسيون تغيير کرده و سکان هدايت آن را عزيزي‌خادم اسفندماه با وعده‌هاي رنگارنگ به دست گرفت و حالا وقت آن است که بخشي از آن‌ها را عملي کند. آقاي رئيس که خودش خوب مي‌داند تعامل يا همان لابي با آسيايي‌ها چقدر در تصميمات اي‌اف‌سي تأثيرگذار است، در گفت‌وگويي روي اين موضوع تأکيد کرده است: «اگرچه به تعامل سازنده با همه نهاد‌هاي بين‌المللي اعتقاد داريم و بناي ما ارتباط با دنياست، اما نمي‌توانيم در برابر از بين رفتن حق مردم سکوت کنيم. خودمان را موظف مي‌دانيم که حق مردم را بگيريم و باز هم تأکيد مي‌کنم رضايت مردم ايران براي ما مهم‌تر از گرفتن عکس يادگاري و انتشار آن است و از همه راه‌هاي حقوقي براي رسيدن به اين حق استفاده خواهيم کرد.» عزيزي‌خادم از گرفتن حق گفته و به مديران قبلي که عشق ژست گرفتن جلوي دوربين‌ها بودند خيلي ظريف تاخته است، اما همه ما از اين اظهارنظر‌ها و ژست‌هاي حق به جانب زياد شنيده و ديده‌ايم. رئيس جديد فدراسيون فوتبال اگر واقعاً مرد عمل است، بهتر است به جاي مقصر خواندن مديران قبلي وارد گود شود و نشان دهد که چند مرده حلاج است. چند روز ديگر نمايندگان فوتبال ايران بايد براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا راهي کشور‌هاي حريف شوند و اين يعني اينکه آن همه مصاحبه آتشين و جنجال‌هاي رسانه‌اي آقايان فايده‌اي نداشته است.

اگر قرار باشد عزيزي‌خادم هم تمام زمانش را صرف انداختن تقصير به گردن مديران قبلي کند که نمي‌توان منتظر تغيير و تحول بود. اتفاقاً قبلي‌ها هم به تعامل سازنده با شيخ سلمان و رفقايش تأکيد فراوان داشتند و نهايت آرزوي‌شان نيز گرفتن پست‌هاي تشريفاتي بود. اما انتظار مي‌رود رئيس تازه‌وارد راهي را که بقيه رفته‌اند و ناکام بوده‌اند، نرود. عزيزي‌خادم اگر واقعاً به گرفتن حق مردم اعتقاد دارد بايد تمام وقتش را به دفاع از اين موضوع اختصاص دهد. بازگرداندن اعتبار از دست رفته فوتبال ايران در آسيا اگرچه به سرعت امکانپذير نيست، ولي بحث ميزباني مي‌تواند شروعي خوب براي رسيدن به اين هدف باشد. اطلاع کافي از شرايط، اشراف کامل به مسائل حقوقي و بين‌المللي و استفاده از مشاوران امين، قابل اعتماد و کاربلد از جمله فاکتور‌هايي است که مي‌تواند مناسباتمان با اي‌اف‌سي را سروسامان دهد. فراموش نکنيم که تعامل هميشه جواب نمي‌دهد و در بسياري از مواقع بايد قاطعانه رفتار کرد تا حساب کار دست همه بيايد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar