نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

استعفای خواسته یا ناخواسته

منبع
شرق
بروزرسانی
استعفای خواسته یا ناخواسته

شرق/متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

محمد مهاجري: نيازي نبود مسئله دروني سپاه به بيرون منتقل شود
حالا مشخص شد که ادعاي عضو مؤتلفه بي‌ربط نبوده و از چيزهايي خبر داشته است؛ همچنين علت استقبال سرد و بي‌ميلي اصولگرايان به آمدن سعيد محمد. همين‌طور تيترهايي که همان روز خبر استعفاي او از قرارگاه خاتم هم برخي رسانه‌ها و سايت‌هاي اصولگرا استفاده کرده بودند مانند «برکنار شد» و «رفت». اين يعني باوجود اصرار سعيد محمد، او مجبور به استعفا شده و اين رفتني ترجيحي و خودخواسته نبوده است. آن‌هم درحالي‌که هم‌زمان با اين استعفا اخباري به گوش مي‌رسيد مبني بر اينکه او با محسن رضايي براي 1400 ائتلاف کرده است. «شرق» در همان روز استعفاي سعيد محمد در گزارشي نوشت: «‌درصورتي‌که استعفا خودخواسته نباشد، احتمالا از اينکه نام فرمانده نظامي قرارگاه خاتم با سياست انتخاباتي گره خورده است و حواشي‌اي ايجاد کرده، مسئله‌ساز شده و مقامات مافوق ترجيح داده‌اند ديگري به‌جاي او در اين سمت بماند؛ اما در‌صورتي‌که عزم انتخاباتي به هر شکل داشته باشد، شايد اين کنار‌رفتن عمدا در راستاي باز‌بودن دستش براي فعاليت انتخاباتي صورت گرفته است». تحليلي که هم سخنان حميدرضا ترقي، عضو مؤتلفه و حالا گفته‌هاي صريح سردار يدالله جواني، معاون سياسي سپاه بر آن صحه گذاشت. جواني ديروز با اشاره به اينکه سپاه نه از سعيد محمد و نه از هيچ کانديداي ديگري در انتخابات حمايت نمي‌کند و نخواهد کرد به فارس گفته است: «اين فضايي که در شبکه‌هاي اجتماعي داخلي و رسانه‌هاي خارجي و به‌ويژه در شبکه‌هاي ماهواره‌اي ضدانقلاب شکل گرفته و بعضا سعيد محمد را کانديداي مورد حمايت سپاه معرفي مي‌کنند، از يک طرف ساخته‌و‌پرداخته کساني است که مي‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفي، متأثر از افرادي است که تصور مي‌کنند چون سعيد محمد مسئوليت فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالا ورود ايشان به عرصه انتخابات با نظر و تأييد و حمايت سپاه است. اتفاقا منفک‌کردن سعيد محمد از مسئوليت فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم به دليل همين تخلف و رعايت‌نکردن مقررات از سوي ايشان بوده است». اما سعيد محمد اصرار داشت که استعفايش خودخواسته تعبير شود، نه دستوري براي کناره‌گيري.

اسفند‌ماه وقتي از فرماندهي قرارگاه خاتم استعفا داد، اعلام کرد‌: «با توجه به برخي شايعات و بروز برخي شائبه‌هاي سياسي- انتخاباتي و در راستاي صيانت از قرارگاه انقلابي- جهادي خاتم‌الانبيا، از سمت خود استعفا مي‌دهم. اميد است اين قرارگاه در جهت ادامه مأموريت‌هاي خود بيش‌از‌پيش موفق بوده و برگ‌هاي زرين ديگري به دفتر خدمات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بيفزايد. بنده نيز به‌عنوان سرباز رهبر معظم انقلاب همواره در خدمت نظام مقدس جمهوري اسلامي و در خط نوراني امام (ره)، رهبري و شهداي گران‌قدر انقلاب، خدمتگزار مردم عزيز ايران سرافراز خواهم بود». متن استعفايي که همان زمان هم دوپهلو تفسير شد؛ يعني مشخص نبود که سعيد محمد در راستاي رد شايعات انتخاباتي استعفا داده يا در راستاي عملياتي‌سازي اين شايعات».محمدعلي پورمختار، چهره سياسي اصولگرا معتقد است که پرونده انتخاباتي سعيد محمد با اين اظهار نظر سردار جواني بسته شد. او به نامه‌نيوز گفته است مصاحبه آقاي سردار جواني به موضوع کانديداتوري آقاي سعيد محمد در انتخابات رياست‌جمهوري خاتمه داد و فکر کنم خود آقاي سعيد محمد هم به اين شکل ديگر کانديداي رياست‌جمهوري نشود؛ چون ذهنيت‌ها نسبت به او منفي شد. البته آقاي ترقي نيز قبل از تعطيلات نوروز اشاره‌اي به همين مباحث کرد اما چون آقاي ترقي مقام رسمي نبود، خود آقاي محمد صحبت‌هاي آقاي ترقي را تکذيب کرد، بعد هم آقاي ترقي عذرخواهي کرد. الان يک مقام رسمي سپاه از تخلفي صحبت کرد که موجب برکناري آقاي سعيد محمد از قرارگاه خاتم‌الانبيا شده است. امکان دارد اين تخلف عدم اطاعت از فرماندهي باشد يا ساير موارد که ما نمي‌دانيم. حالا فارغ از آنکه اصل اين تخلف چه باشد، مي‌توان گفت کساني که علاقه داشتند آقاي سعيد محمد به صحنه انتخابات رياست‌جمهوري بيايد و کانديدا شود تا او را مورد حمايت قرار دهند، حالا دچار ترديد شده‌اند. اسفند‌ماه‌ حميدرضا ترقي، عضو حزب مؤتلفه گفته بود: «ايشان اصلا در فضاي اصولگرايان مطرح نيست، فقط در فضاي مجازي مطرح است و روي ايشان کار شده و کناررفتن ايشان از فرماندهي قرارگاه خاتم هم به دليل انتخابات نبوده و خود ايشان هم تخلفاتي داشته که قطعا اين مسئله امتيازي منفي در بررسي صلاحيت ايشان خواهد بود»، سعيد محمد اين گفته‌ها را تکذيب کرده و در جواب گفته بود: «همان‌گونه که قبلا اعلام شده به دليل حضور در انتخابات رياست‌جمهوري و پرهيز از هرگونه شائبه‌اي از فرماندهي قرارگاه خاتم استعفا کردم و اين استعفا مورد پذيرش فرمانده کل سپاه قرار گرفت و هيچ تخلفي هم از سوي من صورت نگرفته است».با همه اينها همان زمان، اعلام نامزدي سعيد محمد در بين چهره‌هاي سياسي به‌ويژه اصولگرايان برخلاف تصور واکنش‌هاي چندان مثبتي برنينگيخت و آنها نه‌تنها از اين اعلام استقبال نکردند بلکه از پيشينه نظامي‌گري او به‌عنوان يک امتياز منفي ياد‌ کردند.

اسدالله بادامچيان در واکنش به کانديداتوري سردار سعيد محمد گفته بود: «اشخاصي چون سردار سعيد محمد که از چهره‌هاي نظامي هستند، براي ورود به انتخابات، ابتدا بايد از سپاه استعفا بدهند؛ چراکه شائبه استفاده از امکانات سپاه را در جامعه ايجاد مي‌کند، درحالي‌که خود سپاه اين را نمي‌خواهد. سردار سعيد محمد هم درحال‌حاضر از سپاه کناره‌گيري نکرده و استعفا نداده است‌ بلکه مشاور فرمانده کل سپاه شده است، در نتيجه اگر او مي‌خواهد وارد انتخابات شود، به او خوشامد مي‌گوييم؛ چراکه ما نمي‌توانيم به او بگوييم که وارد انتخابات نشود. ازاين‌رو اين شائبه که از امکانات سپاه استفاده شود، در جامعه ايجاد مي‌شود. خود سپاه نيز چنين عقيده‌اي دارد؛ چراکه مردم در اين حالت مي‌گويند اين رئيس‌جمهور سپاه است؛ بنابراين سپاه هم اين را نمي‌خواهد». حميدرضا ترقي، عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه هم درباره اعلام نامزدي سردار جوان سپاه معتقد بود که سعيد محمد هنوز در جامعه فرد شناخته‌شده‌اي نيست و به‌همين‌خاطر شانس چنداني براي موفقيت ندارد. او تأکيد کرده بود کسي از ديدگاه‌ها و مواضع او خبر ندارد و کارنامه‌اش در قرارگاه خاتم‌الانبيا که اخيرا براي نخبگان مطرح شده، مورد توجه مردم نيست. ضمن اينکه در نظرسنجي‌ها نيز خيلي عقب است. به نظر مي‌رسد که عمده ترس اصولگرايان از سعيد محمد، نگراني از تکرار تجربه احمدي‌نژاد بود. چهره‌اي به نسبت جوان و کمتر شناخته‌شده و حتي تجربه پس نداده در جريان اصولگرايي تا جايي که حجت‌الاسلام سيدمحمدصادق کاظمي، درباره او گفته بود: آقاي محمد تا الان سرشناس و شناخته‌شده نبوده و اينکه اطرافيان ايشان چه کساني هستند يا اعتقادات ايشان چيست، محل سؤال است اما فرصت دارد خود را معرفي کند، اگر توانست اين کار را انجام دهد، خب يک گزينه قابل بررسي است اما اگر نتوانست هم شوراي ائتلاف و هم مردم نبايد به کسي که مورد شناخت نيست، اعتماد کنند. اين يک قاعده کلي است که نه‌فقط ايشان‌ بلکه درباره هر گزينه ديگري هم همين‌طور است. برخي مخالفت‌ها هم از جنس ديگري است؛ مثلا کانال تلگرامي، موسوم به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» چندي قبل انتقاداتي را نسبت به امضاي توافق‌نامه ميان «قرارگاه خاتم‌الانبيا و گروه مالي گردشگري براي توسعه فولاد بناب آذربايجان‌ شرقي» مطرح کرد.انصاف‌نيوز هم چندي قبل به نقل از يک اصولگرا مدعي شد که پرونده تخلفات مالي عيسي شريفي، معاون شهردار در زمان قاليباف هم توسط او جمع و آشکار شده است و ارتباط خوبي با قاليباف ندارد. او گفته بود: سعيد محمد فعلا حامي جدي در سپاه براي حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد؛ اما عليرضا زاکاني و مهرداد بذرپاش، رئيس ديوان محاسبات کشور، از حاميان جدي او هستند. سعيد محمد پيش از رسيدن به رياست قرارگاه خاتم‌الانبيا، مديرعامل گروه ايرانيان اطلس، سازنده و مالک چندين مرکز خريد بزرگ در کشور بود. او چندين سال نيز مديرعامل سپاسد از زيرمجموعه قرارگاه خاتم‌الانبيا بود. با اينکه تجربه فعاليت در سپاه را دارد‌ اما تجربه نظامي آن‌چناني ندارد و بيشتر با لقب مهندس ناميده مي‌شود.
مهاجري: مسئله بايد از طريق فرماندهي سپاه اعلام مي‌شد
محمد مهاجري، فعال و تحليلگر سياسي نيز درباره اين موضوع به «شرق» گفت: «سردار جواني در سخنان خود روشن نکرده است که منظورشان از تخلف، ورود آقاي محمد به عرصه انتخابات است يا خير. در عين حال، او مقامي نيست که بتواند درباره اين موضوع اظهارنظر کند؛ زيرا اين مسئله بايد از طريق فرماندهي سپاه اعلام مي‌شد. اينکه سردار جواني گفته‌اند آقاي محمد مرتکب تخلف شده است، وجه رسمي ندارد». او ادامه داد: «من بدون اينکه قصد حمايت از کانديداي خاصي را داشته باشم، مي‌گويم که سخنان آقاي جواني به نفع سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نبود و اگر اين سخن را درباره شخصيت‌هايي مانند آقايان رضايي، قاسمي يا دهقان هم مي‌گفت، همين را بيان مي‌کردم و واقعا نيازي نبود که يک مسئله دروني سپاه به بيرون منتقل شود و اگر هر مسئله‌اي وجود داشت بايد در داخل سپاه حل‌وفصل مي‌شد. سپاه يک نهاد نظامي است که وظيفه‌اش پاسداري از امنيت و مرزهاي کشور است و بيرون‌آمدن چنين بحث‌هايي از اين نهاد، نگران‌کننده است. در مجموع اين سخنان را مثبت نمي‌دانم؛ نه براي آقاي محمد، بلکه براي کليت سپاه پاسداران». مهاجري گفت: «برادرانه از عزيزان سپاه مي‌خواهم اين دعواها را رسانه‌اي نکنند؛ چون عملا سپاه را وارد فازي مي‌کنند که باعث ضربه به خودش مي‌شود». او در پاسخ به اين پرسش که آيا اظهارات سردار جواني مي‌تواند منشأ تصميم‌گيري شوراي نگهبان شود، بيان کرد: «شوراي نگهبان هيچ‌وقت معيارهاي بررسي صلاحيت‌ها را اعلام نکرده است و مشخص نيست افراد را با چه معيارهاي اعلام‌شده‌اي تأييد و رد مي‌کند. واقعا نمي‌شود گفت که آيا اين سخنان بر نتيجه بررسي صلاحيت آقاي محمد تأثيري دارد يا خير». مهاجري در پايان درباره فضاي انتخاباتي پيش‌روي محمد گفت: «مسير انتخاباتي در اين دوره از انتخابات مبهم و غيرشفاف است و تا اينجاي کار مشخص است که مشارکت مردم پايين خواهد بود و اگر مشارکت پايين باشد، همه نامزدها حتي فردي که رئيس‌جمهور مي‌شود، بازنده خواهند بود. درباره مسير انتخاباتي آقاي محمد نيز اطلاعي ندارم و فضاي انتخاباتي به‌هيچ‌وجه روشن نيست».
 
واکنش سردار سعيد محمد به ادعاي برکناري‌اش از قرارگاه خاتم
دفتر سردار سعيد محمد در واکنش به اظهارات سردار جواني، معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، اطلاعيه‌اي صادر کرد‌.‌در اطلاعيه دفتر سعيد محمد آمده است: بسمه‌تعالي، ملت شريف ايران، بر اساس اخبار منتشر‌شده از قول پاسدار يدالله جواني مبني بر برکناري سعيد محمد به دليل تخلف از قوانين سپاه براي ورود به عرصه انتخابات که پيش از اين نيز توسط حميدرضا ترقي عضو اصولگراي شوراي مؤتلفه اسلامي نيز تکرار شده است، به استحضار ملت شريف ايران مي‌رساند؛فارغ از اينکه اين قبيل اخبار با شيطنت رسانه‌اي تنظيم و نشر گرديده است، آقاي دکتر سعيد محمد هيچ‌گونه تخلفي درخصوص فعاليت‌هاي انتخاباتي ننموده تا جايي که ايشان علت استعفاي خود را عدم شائبه حمايت و استفاده از موقعيت مسئوليت فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبياي سپاه عنوان نموده است. مهمي که با واکنش رسمي قرارگاه خاتم‌الانبيا همراه گرديد، همه ما را به اين مطلب رهنمون مي‌سازد که آقاي جواني مسئوليت سخنگويي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را ندارند و تحليل شخصي خود را به‌عنوان يک شخصيت حقيقي عنوان نموده است که متأسفانه مورد سوءاستفاده رسانه‌هاي معاند براي ضربه‌زدن به ساحت مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز شده است.به‌کرات اعلام داشتيم تکرار چنين مصاحبه‌هايي با توجه به علايق شخصي و حزبي برخي افراد منجر به عدم اعتماد عمومي و همچنين مشارکت حداکثري مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي خواهد گرديد.از خداوند سبحان گشايش مسير سعادت ملت بزرگ ايران را تحت توجهات امام عصر (عج) مسئلت داريم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره