نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

شروع جدی‌تر پزشک اصلاح‌طلب

منبع
اعتماد
بروزرسانی
شروع جدی‌تر پزشک اصلاح‌طلب

اعتماد/متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

روز آخر ثبت‌نام سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري پُر بود از چهره‌هاي چپ و راست. چهره‌هايي که هر کدام اگر در يکي از روزهاي آغازين ثبت‌نام به ستاد انتخابات مي‌آمدند احتمالا نام‌شان صدر اخبار قرار مي‌گرفت اما ترجيح دادند به ‌جاي صدرنشيني در روزي خلوت، ميانه جدول در روزي شلوغ و پر از اهميت را به خود اختصاص دهند. مسعود پزشکيان يکي از همين افراد بود. او اصلاح‌طلب است و خط و خطوط جناحي‌اش هم روشن. در مجلس اعتدالي دهم به هواي بالانشيني در پارلمان راه فراکسيون مستقلين و حمايت از علي لاريجاني را پيش نگرفت و با حضور در فراکسيون اميد 4 سال نايب ‌رييس اول مجلس بود ولي در مجلس يازدهم از معدود اصلاح‌طلبان بود؛ پس تلاشي هم براي تصاحب کرسي‌هاي رياست کميسيون‌ها يا بالانشيني در ساختمان هرمي‌ شکل ميدان بهارستان نکرد. هر چند اين اواخر به عنوان مرد پشت پرده طيف اقليت، موجبات تشکيل فراکسيون مستقلين را فراهم آورد تا نمايندگان خسته از تيم محمدباقر قاليباف را گرد خود جمع کند. شيوه اصلاح‌طلبي خاص مسعود پزشکيان که همراه است با برخي ملاحظه‌هاي مختص او بر کسي پوشيده نيست پس چندان جاي تعجب هم ندارد که ارکان ستاد انتخاباتي خود را در شرايطي از ميان اصلاح‌طلبان برگزيند که هنوز ابهامات بسياري درباره صلاحيتش به چشم مي‌خورد. پزشکيان تمام شرايط کمي موجود در ابلاغيه شوراي نگهبان براي احراز صلاحيت را داراست. نه صغر سن دارد و نه کبر سن. نه سابقه اجرايي‌اش کم و کسري دارد و نه سوء‌پيشينه اقتصادي و امنيتي. اما همه مي‌دانند که ملاک در شوراي نگهبان فقط اين معيارهاي قابل ‌سنجش نيست؛ بلکه معيارهاي کيفي نيز وجود دارند که کسي جز 6 فقيه و 6 حقوق‌دان شوراي نگهبان امکان سنجش آن را ندارد.

در چنين شرايطي اما پزشکيان روز گذشته ارکان ستاد انتخاباتي خود را مشخص کرد تا نشاني باشد از ورود جدي‌ترش به انتخابات 1400 آن ‌هم در شرايطي که حداقل اصلاح‌طلبان بدون در نظرگيري علي لاريجاني که نامش ميان معتدلان به چشم مي‌خورد شاهد حضور اسحاق جهانگيري و محمد شريعتمداري هم در ليست شوراي نگهبان هستند. پزشکيان، الياس حضرتي دبيرکل حزب اعتماد ملي و رييس کميسيون اقتصادي مجلس دهم را به عنوان رييس ستاد انتخاباتي خود انتخاب کرده تا حداقل از اين طريق بتواند حاميان حزب اعتماد ملي را نيز گرد خود جمع کند.

اقدامات او اما به همين ‌جا ختم نشده و قرارگيري علي تاجرنيا، فعال سياسي اصلاح‌طلب و از جمله چهره‌هاي خوش‌نام اين جريان سياسي کنار پزشکيان آن‌ هم به عنوان جانشين رييس ستاد انتخاباتي‌اش، امري قابل توجه به شمار مي‌رود. به‌ خصوص آنکه نزديکي تاجرنيا به حزب اتحاد ملت مي‌تواند حمايت اين تشکل اصلاح‌طلب را نيز براي پزشکيان به ارمغان بياورد. جالب آنکه هم حضرتي و هم تاجرنيا چون پزشکيان سابقه پارلماني دارند و اين يعني اين کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري توجه ويژه‌اي به ياران بهارستاني سابق خود دارد.

کمال‌الدين پيرموذن، نماينده سابق اردبيل هم به عنوان معاون امور استان‌هاي ستاد انتخاباتي پزشکيان انتخابات شده است. پيرموذن علاوه بر اينکه چون ساير اعضاي ستاد پزشکيان سابقه پارلماني دارد، آذري‌زبان است و به ‌نسبت همراه با ديدگاه‌هاي اين کانديداي رياست‌جمهوري؛ از اين رو به نظر مي‌رسد هماهنگي خوبي در مجموعه بالادستي ستاد پزشکيان ايجاد شود البته مشروط بر آنکه مهر احراز صلاحيت بر کارنامه او بنشيند و تا آخر در عرصه باقي بماند.


 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar