نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

اخبار پرس‌تی‌وی، «عاری از صحت و به زیان منافع ملی» است

منبع
شرق
بروزرسانی
اخبار پرس‌تی‌وی، «عاری از صحت و به زیان منافع ملی» است

شرق/متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

روح‌اله نخعي/ انگار تا وقتي مذاکرات ادامه دارد، چوب پرس‌تي‌وي چرخ ديپلماسي را رها نمي‌کند. اين بار سخنگوي دولت نيز وارد بحث شده است. شبکه انگليسي‌زبان صداوسيما که از ابتداي مذاکرات وين در اواسط فروردين، در انتشار اخبار منفي به نقل از منابع آگاه مداومت داشته است، آخر هفته گذشته نيز باز برخلاف مواضع رسمي و هم‌زمان به ادعاي نقل قول از منابع رسمي خبرپردازي کرد. اين بار بعد از اينکه رئيس‌جمهور و برخي ديگر از مقامات از پيشرفت‌هاي مذاکرات و نزديکي رفع تحريم‌ها گفتند، پرس‌تي‌وي به نقل از همان منبع آگاه هميشگي مدعي شد آمريکا قصد لغو تحريم‌ها را ندارد. نکته قابل توجه اينجاست که پرس‌تي‌وي اخبار خود را به نقل از منبع آگاه در جريان مذاکرات منتشر مي‌کند، در حالي‌که نقش‌آفرينان اصلي ايراني در روند مذاکرات نه‌تنها اخبار اين شبکه را رد کرده‌اند بلکه با اصل روند خبررساني اين شبکه مخالفت‌هاي تند و صريح خود را اعلام کرده‌اند. در همين رابطه، علي ربيعي، سخنگوي دولت در اين باره به «شرق» گفت اين روند رسانه‌اي به زيان منافع ملي است. او همچنين به عنوان يکي ديگر از اعضاي دولت، بر عدم صحت اخبار اين شبکه تأکيد کرد.


ربيعي: تعامل با جهان با فلسفه وجودي‌شان مغايرت دارد
سخنگوي دولت درباره اين روند توليد اخبار در پرس‌تي‌وي به «شرق» گفت: «در همه کشورها و براساس يک اصل کلي و در زماني که کشور در يک عرصه سخت براي احقاق حقوق ملي است، شايسته است همگان سربازان ميدان در آن عرصه را حمايت کنند و از بيان مطالبي که اخلال ايجاد مي‌کند يا موضوع مناقشه مي‌شود، خودداري کنند. در ايران با توجه به ساختارهاي موجود اين انتظار از ارکان حاکميت و به ويژه صداوسيما به عنوان رسانه ملي بيش از همه مورد انتظار است». اشاره ربيعي به اين مسئله در حالي است که همين انتصاب صداوسيما به حاکميت در ايران باعث شده است ادعاهاي اين شبکه انگليسي‌زبان در بين ناظران و مقامات خارجي نيز جلب توجه کند و حتي به گفته سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه و رئيس هيئت ايراني مذاکره‌کننده در وين، باعث ايجاد سردرگمي در ديگر طرف‌هاي برجام شود. ربيعي در ادامه تصريح کرد: «جريان فکري در کشور که اعتقاد چنداني به شيوه‌هاي تعاملي با جهان را نداشتند، همواره در اين سال‌ها با ادبيات مختلف اين مخالفت را نشان مي‌دهند. به نظرم تعامل با جهان به نوعي با فلسفه وجودي آنها مغايرت دارد».


تا پيش از دوران انتخابات، نام‌بردن از برجام را هم مذموم مي‌دانستند
سخنگوي دولت ادامه داد: «متأسفانه در دوران جنگ اقتصادي و رويارويي دولت با جنايت ترامپ ما همواره شاهد جهت‌گيري غلط بسياري از افراد و جريان‌ها بوديم و گاهي بين حملات آنها و تخريب‌هاي بيروني نمي‌توانيم تمايزي قائل شويم. حتي تا اين اندازه پيش رفتند که زماني نام‌بردن از برجام را امري مذموم مي‌دانستند، هرچند امروز با چرخش زمان و در آستانه انتخابات چنين نگرشي ندارند». ربيعي تأکيد کرد: «حتي در موضع افراطي‌تر از عدم رأي‌آوري ترامپ برخي دچار نگراني شدند. روي سخن من با اين افراد نيست همه جريان‌ها، افراد و گرايش‌هاي سياسي صاحب ديدگاه خود هستند و مردم درخصوص ديدگاه‌هاي آنها قضاوت خواهند کرد».


به نمايندگي از يک تفکر، به زيان منافع ملي عمل مي‌کنند
ربيعي افزود: «در اينجاست که شبکه خبري مورد اشاره به مثابه نمايندگي يک تفکر دقيقا در جهت مخالفت با سياست‌هاي ملي درخصوص بودجه و مذاکرات اقدام مي‌کند که عاري از صحت است». وي تصريح کرد: «مقام مسئول و مستقيم مذاکره‌کننده بارها اعلام کرده که اين‌گونه خبررساني‌ها جنبه تخريبي براي مذاکرات دارد و روند شکل‌گرفته تحت عنوان منبع آگاه به زيان منافع ملي است».


صداي ساز مخالف از کجا مي‌رسد
اما ربيعي اولين کسي نيست که به مقابله با اقدامات پرس‌تي‌وي مي‌پردازد، پيش‌تر عراقچي در توييتي به زبان انگليسي تصريح کرده بود منبع پرس‌تي‌وي «مطلع نيست». بعد از اين واکنش صريح عراقچي بود که برخي فعالان رسانه‌اي شوراي عالي امنيت ملي و دبيرخانه اين شورا به عنوان نهاد زيردست او را به عنوان هويت احتمالي منبع مطلع معرفي کردند. اين دبيرخانه البته پيش از اين هم سابقه ساز مخالف در پرونده هسته‌اي داشته است و زماني که در ماجراي مصوبه مجلس درباره برجام و پرونده هسته‌اي، بحث بين دولت و مجلس در جريان بود، اين دبيرخانه به موضوع ورود کرد و موضعي خلاف مواضع دولت را اتخاذ کرد. اقدامي که حتي کسي مثل علي‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران را هم به واکنش واداشت تا اين اقدام را نادرست و سياسي بخواند. اما اتفاقات يکي دو ماه گذشته نشان مي‌دهد، ظاهرا تصميم‌گيران آن نهاد به تقابل با تيم ديپلماسي در صحنه داخلي اکتفا نکردند و تا وقتي مذاکرات ادامه دارد، در صحنه بين‌المللي و با تريبون ملي هم به اين چالش‌آفريني ادامه مي‌دهند.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar