نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

پایان رویاپردازی درباره تورم

منبع
اعتماد
بروزرسانی
پایان رویاپردازی درباره تورم

اعتماد/متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

روز گذشته مرکز آمار شاخص قيمت مصرف‌کننده در ماه ارديبهشت را منتشر کرد. بر اساس اعلام اين مرکز تورم‌هاي سالانه41، نقطه‌اي 46.9 و ماهانه 0.7  درصد گزارش شد. جز تورم سالانه، مابقي اعداد اعلامي کاهش داشته است. با وجود اينکه قرار بود تورم سالانه هدف‌گذاري شده در ارديبهشت سال جاري به مثبت 22 و منفي دو درصد برسد، اما گزارش مرکز آمار نشان مي‌دهد فاصله معنادار 19 درصدي با آنچه بانک مرکزي از تورم ماه گذشته پيش‌بيني کرده بود، وجود دارد. ثبات نرخ ارز در ارديبهشت همچنين احتمال احياي برجام و رسيدن به توافق در اين ماه، شايد از مهم‌ترين عوامل موثر بر تورم انتظاري بوده باشد که تاثيرش را در کاهش تورم ماهانه و نقطه‌اي گذاشته است. تورم سالانه در حالي به 41 درصد رسيد که از فروردين 96 تا ارديبهشت 1400، تنها در هفت ماه تورم به بالاي 40 درصد رسيده و در 5 ماه تورم بالاي 41 درصد بود. 

تورم خوراکي‌ها به لطف ميوه و گوشت کاهش يافت
گزارش مرکز آمار نشان مي‌دهد تورم گروه «کالاهاي خوراکي و آشاميدني» در ماه گذشته منفي 0.8 درصد بوده در حالي که در اولين ماه از سال جاري اين ميزان 2.9 درصد گزارش شده بود. بيشترين کاهش قيمت نيز در ميوه و سبزيجات با منفي 10.3 درصد رخ داده است. البته که در گروه گوشت نيز کاهش قيمت‌ها بين 0.4 تا 0.8 درصدي گزارش شده است. بيشترين افزايش تورم در گروه خوراکي به چاي، شکر و محصولات شيريني اختصاص داشت که بين 3.8 تا 4.3 درصد افزايش قيمت داشتند.با وجود اينکه تورم اين گروه از کالاها به لطف ميوه و گوشت نسبت به ماه قبل کاهش داشته اما افزايش حدود 2 درصدي تورم گروه غلات مي‌تواند زنگ خطري براي اعمال اصلاح قيمتي براي اين گروه کالا در خرداد باشد. نيمه اول ارديبهشت خبرهايي مبني بر افزايش غيررسمي قيمت نان مطرح شد که با وجود تکذيب از سوي برخي مسوولان، هفته پاياني ارديبهشت رييس اتحاديه نانوايان کرج از افزايش 50 درصد قيمت انواع نان خبر داد. بخش ديگري از گزارش مرکز آمار به تورم ماهانه ساير کالاها و خدمات غيرخوراکي اختصاص داشت که بر اساس آن تورم اين بخش 1.6 درصد و تورم مهم‌ترين جزو آن بر اساس ضريب اهميت که مسکن و اجاره است نيز 0.9 درصد برآورد شده بود. 

تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها، همچنان بالا
با وجود کاهش حدود دو درصدي تورم نقطه‌اي کالاهاي خوراکي و آشاميدني اما همچنان تورم آن بالاست؛ يک خانواده براي خريد يک سبد مشخصي از کالا و خدمات در ماه ارديبهشت نسبت به ارديبهشت 99 بايد 61.1 درصد هزينه بيشتري بپردازند. در اين گروه نيز روغن و چربي‌ها با 108.8 درصد بيشترين و ميوه  وخشکبار با 38 درصد کمترين تورم نقطه‌اي را در ماه مورد بررسي در اختيار داشتند. در بخش کالاها و خدمات غيرخوراکي نيز مبلمان و لوازم خانگي، هتل و رستوران، تفريح و فرهنگ و مسکن به ترتيب با 67.6، 60.8، 57.4 و 55.3 درصد بيشترين تورم نقطه‌اي ارديبهشت را در اختيار داشتند. با وجود اينکه کارشناسان اقتصادي بارها در خصوص افزايش قيمت کالاهاي غيرخوراکي هشدار داده و آن را در تضاد با رفاه افراد مي‌دانند، اما برخي فعالان و توليد‌کنندگان لوازم خانگي يا انبوه‌سازان، بالا رفتن قيمت‌ها را در شرايط بي‌ثباتي نرخ دلار همچنين تداوم تحريم‌ها، ناگزير مي‌دانند. نکته ديگري که در گزارش مرکز آمار بايد به آن توجه کرد، تورم نقطه‌اي 43.5 درصدي بهداشت و درمان است که اگر در کنار 7.19 درصدي آن از سبد کالاهاي مصرفي خانوارها و تورم نقطه‌اي 61.1 درصد خوراکي‌ها قرار گيرد، نگراني‌ها در خصوص احتمال مشاهده انواع بيماري‌هاي جسمي و ذهني نشات گرفته از عدم مصرف مواد خوراکي را بيشتر مي‌کند. 

47.8 درصد، تورم سالانه خوراکي‌ها
هيچ کالايي در گروه «کالاهاي خوراکي و آشاميدني» در يک سال منتهي به ارديبهشت سال جاري کمتر از 23 درصد افزايش قيمت نداشت. بيشترين افزايش قيمت در اين گروه متعلق به روغن و چربي‌ها و پنير، شير و تخم‌مرغ تعلق داشت. در گروه کالاهاي غيرخوراکي نيز سهم ارتباطات با 18.3 درصد تورم سالانه، از باقي گروه‌ها کمتر بود. به صورت کلي تورم سالانه کالاهاي بي‌دوام در ماه گذشته 43.6 و کالاهاي بادوام نيز 86.7 درصد بود. اين امر نشان مي‌دهد در يک‌سال اخير، افراد بابت خريد کالاهاي بي‌دوام که عمدتا مصرفي نيز هستند، مانند خوراکي بايد هزينه بيشتري بپردازند. اين امر به نوعي پيش‌خور کردن درآمد براي خوراکي‌هاست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره