نماد آخرین خبر

پایان وجاهت صوری پوپولیست‌ها ‌

منبع
ايران
بروزرسانی
پایان وجاهت صوری پوپولیست‌ها ‌

ايران/ نينا ال خروشچوا-پروجکت سنديکيت- پنج سال پس‌از اوج‌گيري پوپوليست‌ها در صحنه سياست جهاني، بيش‌از پيش ثابت شده است کــــــــه آنهـــا دواي درد آســـيب‌هاي اجتــماعي نيســـتند و گزينـــــه‌هاي خوبي براي اداره کشورها به شمار نمي‌آيند.


مهم‌ترين فردي که اين باور منفي را به‌وجود آورده، دونالد‌ ترامپ است که به‌رغم گذشت چهار‌ ماه از پايان زمامداري مشعشع چهار ساله‌اش در‌ کاخ سفيد هنوز خبرساز اول صحنه سياست امريکا است. پيگرد قضايي او به ‌خاطر پولشويي‌هاي وي و باندش در امر املا‌ک و مستغلات و پرهيز از پرداخت ماليات‌هاي سنگين دولتي و گرفتن وام‌هاي کلان با تعرفه‌هاي پايين در دوران در دست داشتن دولت به اضافه نقش بارزي که ترامپ در رهبري تهاجم گستاخانه هوادارانش به ساختمان کنگره امريکا در روز 6 ژانويه داشت، سياهه قطوري را عليه وي فراهم آورده و هرگونه صلاحيتي را از او در امر احراز هر پست دولتي سلب کرده است. اضافه بر اين هر فرد اهل سياست و اصولاً هر يک از مردم جهان مي‌توانند بر پايه کارنامه مغشوش ترامپ بپرسند که آيا ساير پوپوليست‌هاي به‌قدرت رسيده در سال‌هاي اخير در سطح دنيا چيزي بيش از ترامپ از خود بروز داده‌اند و اگر جواب خير است، جهان در فرداي خود چه مي‌بيند. پايان عصر وجاهت پوپوليست‌ها که البته از ابتدا هم پديده‌اي صوري بود، کمترين حاصل يکه تازي‌هاي ترامپ بوده و بدتر از همه اينکه حتي اطرافيان و نزديکان وي هم کارنامه‌هاي اسفباري را از خود برجاي گذاشته و مثل خود او در آستانه شروع تابستان 2021 در مراحل آغازين پيگردهاي قضايي خود قرار دارند. يکي از آنها رودولف جولياني شهردار سابق نيويورک و وکيل شخصي‌ترامپ است که پرونده‌اي مفتوح و در دست بررسي در ارتباط با اتهامات کج کرداري‌اش در معاملات تجاري خود در خاک اوکراين دارد. او تنها دستيار سابق ترامپ نيست که تحت پيگردهايي از اين دست قرار گرفته است و پيش از وي پل مانافورت رئيس کمپين انتخاباتي او و مايکل فلين اولين مشاور امنيت ملي وي نيز متهم به کج‌روي‌هاي رفتاري و مالي شده بودند و ادارات قضايي امريکا به مراحل صدور احکام آنها نزديک شده‌اند.


آنچه اسباب حيرت و پرس‌وجوي ناظران بين‌الملل شده، اين نکته است که چرا به‌رغم اثبات تخلفات عظيم ترامپ و شرکايش در زمينه سوء استفاده از امکانات دولتي آنها هنوز در جامعه براحتي در حال فعاليت‌اند و تحقيق کنندگان اين همه با احتياط و مدارا با آنها برخورد مي‌کنند و به جاي شنيدن صداي چکمه عدالت‌خواهان و به‌هم خوردن آرامش متخلفان صداي آرام تردد دادستاناني را مي‌شنويم که روي پنجه‌هاي پاي خود راه مي‌روند تا مبادا کسي صدايشان را بشنود. نه تنها جو بايدن جانشين ترامپ در کاخ سفيد جديت مورد ادعايش را در رسيدگي به تخلفات ترامپ بروز نداده بلکه دستياران درجه اول او نيز نتوانسته‌اند اسنادي را که نشان مي‌دهد ترامپ و اطرافيان وي چه پنهان‌کاري‌هاي عظيمي را براي لاپوشاني پولشويي‌هاي خود در امر املاک و مستغلات انجام داده‌اند، در اختيار مقام‌هاي قضايي قرار دهند و مشغوليت آنها به بحران فزاينده کرونا و کشتارهاي چشمگير اين ويروس در سطح امريکا بهانه‌اي کافي براي اين سهل‌انگاري نيست. برخي مي‌گويند چون توئيت‌هاي ضبط شده ترامپ و نزديکانش که دلالت بر اين کج‌روي‌ها دارد، از منظر مراجع قضايي امريکا سند محکمه‌پسندي براي محکوميت متخلفان به حساب نمي‌آيد، اطرافيان جو بايدن توجه خود را به مسائل حياتي‌تر کشور معطوف کرده‌اند ولي آنها ناخواسته آب به آسياب جمهوريخواهان مي‌ريزند که هرچقدر ترامپ از طوفان در برگيرنده وي لطمات کمتري بخورد، شانس پيروزي حزب تضعيف شده خود را در انتخابات 2024 امريکا بيشتر خواهد کرد. اين در حالي است که کارنامه حکومت 123 روزه بايدن در کاخ سفيد چنان ضعيف و فاقد نقاط روشن است که هرگونه قطعيتي را در تجديد پيروزي وي و دستيار جوان‌تر ولي کم تأثير او «کاملا هريس» در انتخابات 2024 امريکا امري واهي جلوه مي‌دهد. شايد وکلاي ترامپ در برگرداندن آراي پيروزي بايدن در انتخابات پاييز سال پيش امريکا شکست آشکاري خورده باشند اما همين که حاميان اين پوپوليست مغلوب هنوز سرکار هستند و براي بسته‌شدن پرونده تخلفات مالي و ملکي و دولتي وي گام‌هايي مؤثر را در دولت وابسته به حزب مخالف (دموکرات) بر مي‌دارند، براي ترامپ نوعي پيروزي در صحنه در هم ريخته سياست امريکا در دوران همچنان کرونا زده اين کشور تلقي مي‌شود.


بايدن مدعي است خم شدن کمر سيستم قضايي امريکا در دوران ترامپ به سبب فشار شديد کاخ سفيد به اين سيستم در سال‌هاي زمامداري اين تاجر تندرو بود و بازگرداندن آن به حالت عادي و قبلي به گذشت زمان نياز دارد اما امروز کوچک‌ترين نشانه‌اي از طي طريق مقام‌هاي قضايي دولت فعلي در جاده حقيقت‌خواهي مشاهده نمي‌شود و در غير اين صورت بايد شاهد محاکمه آشکار و قاطعانه خاطيان چهار سال گذشته کاخ سفيد در محاکم قضايي امريکا مي‌‌بوديم. اين در تضاد با وضعيت انگليس است که مثل امريکا کشته‌هاي زيادي در جريان جولان «کوويد19» داده و اقتصادش از اقتصاد امريکا هم مفلوک‌تر است اما سيستم قضايي‌اش با کارايي بيشتري در حال بررسي اتهامات کج روي‌هاي متعدد دستياران بوريس جانسون نخست‌وزير اين کشور و به‌تبع آن تعيين مجازات‌هايي درخور براي آنها است. کارايي و شهامتي که محاکم قضايي امريکا حتي به‌رغم خرد شدن اعتبار ترامپ در ماه‌هاي اخير، هرگز از خود بروز نداده‌اند.

ترجمه وصال روحاني

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره