نماد آخرین خبر

سرمقاله وطن امروز/ اولویت‌های اقتصادی دولت آینده

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
سرمقاله وطن امروز/ اولویت‌های اقتصادی دولت آینده

وطن امروز/ « اولويت‌هاي اقتصادي دولت آينده » عنوان يادداشت روزنامه وطن امروز به قلم سيداميرحسين موسوي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري در شرايطي برگزار خواهد شد که مردم طي سال‌هاي اخير با مشکلات جدي اقتصادي به علت سوء‌مديريت و ناکارآمدي دولت مواجه بوده‌اند. بخشي از مشکلات اقتصادي به دليل عدم سياست‌گذاري صحيح در حوزه‌هاي مختلف حکمراني اقتصاد بوده است؛ خط‌‌مشي‌هايي که منجر به ايجاد فساد و رانت براي طبقه‌اي خاص از جامعه شده است. با توجه به وعده‌هاي تحقق‌نيافته درباره رفع مشکلات اقتصادي طي سال‌هاي اخير، به نظر مي‌رسد مردم در انتخابات رياست‌جمهوري امسال بيش از هر چيز به مواضع و برنامه‌هاي اقتصادي رئيس‌جمهور آينده کشور توجه داشته باشند و شايد ملاک اصلي آنها براي انتخاب رئيس‌جمهور، توانايي رئيس‌جمهور منتخب در حل مشکلات و معضلات اقتصادي کشور باشد. 
اگر بخواهيم براي حل مشکلات اقتصادي اولويت‌هايي را مشخص کنيم، احتمالا نخستين مساله‌اي که به ذهن‌مان خطور کند، مساله تورم است. کوچک‌تر شدن سفره مردم در 8 سال اخير يکي از رنج‌هايي است که بر دوش مردم بوده است. مهار پايدار تورم از اهدافي است که بايد با ارائه برنامه‌اي مشخص براي رسيدن به آن تلاش کرد و با اتخاذ سياست‌هاي پولي صحيح و همزمان اصلاح ساختاري بودجه به منظور برطرف کردن کسري بودجه شديد دولت مي‌‌توان اميد داشت به اين هدف دست يافت. 
اولويت بعدي را مي‌توان مقابله با فساد عنوان کرد. رتبه بالاي ايران در شاخص ادراک فساد، مانع جدي پيش روي اصلاحات اقتصادي در کشور است، بنابراين نياز به همراهي اجتماعي براي پيشبرد اصلاحات ساختاري در اقتصاد، امري ضروري است. تسهيل فضاي کسب‌وکار و فرآيند مجوزدهي در بسياري از مشاغل موجب ايجاد تعارضات منافع گسترده و انحصار شده است که اصلاح اين فرآيند، نه‌تنها موجب از بين رفتن انحصار و رانت طبقه‌اي خاص مي‌شود بلکه باعث ايجاد شغل و جهش توليد خواهد شد. 
يکي ديگر از اولويت‌ها ارائه الگوي اصولي براي ديپلماسي اقتصادي است. امروز اقتصاد در محاصره ستون پنجمي است که با آدرس‌هاي غلط، بيشتر از تحريم‌ها به کشور لطمه مي‌زند. ديپلماسي صحيح، مکمل تلاش اقتصادي است نه جانشين آن و اگر وعده‌هاي ديپلماسي موهوم جايگزين تلاش اقتصادي شود، معطلي و بيکاري مديران منجر به بازتوليد بيکاري فراگير در کشور خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar