مشارکت زیر ٥٠ درصد خوشایند نیست
آرمان ملي/متن پيش رو در آرمان ملي منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
انتخابات رياست جمهوري 1400 نيز به پايان رسيد تا دفتر سيزدهمين دوره انتخابات نيز بسته شود و سيد ابراهيم رئيسي با 17 ميليون راي مسافر پاستور شود. هر چند که مقايسه اين انتخابات با انتخابات سال 96 گوياي بسياري از چيزها است. با اين حال امروز رئيسي رئيس جمهور است و از فرداي انتخابات همه بايد رقابتهاي انتخاباتي را به دست فراموشي بسپارند و به رئيس جمهور منتخب در راستاي حل مشکلات مردم و کشور کمک کنند. هر چند رئيسي گفته رئيس جمهور همه است و از همه نيروها استفاده خواهد کرد. اما بايد ديد اين مهم تا چه ميزان در عرصه عمل تحقق خواهد يافت. در اين راستا براي بررسي انتخاباتي که گذشت، مشارکت مردم و مسائل پيش روي دولت جديد «آرمان ملي» با محمد هاشمي عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام و برادر مرحوم آيتا... هاشمي رفسنجاني به گفت و گو پرداخته است که ميخوانيد.
انتخابات رياست جمهوري، مشارکت مردم و حـــواشي آن را چــگونه ارزيابي ميکنيد؟
انتخاباتي کـــه گـــذشت مــتاسفانه چندان انتخابات مطلوبي نبود چون عملکرد شوراي محترم نگهبان با مشي و گرايش سياسي متناسب با شرايط کشور، شرايط جهاني، منطقهاي و گروهها به شمار نميرفت. احترامي به افکار متکثر قائل نبودند و به هر حال بر اساس مصلحت انديشي و عدم احراز صلاحيت انتخابات را پيش بردند. چنانکه کسي که راي دارد نبايد شرکت کند و کسي که راي ندارد شرکت ميکند. مثل تفاوتي که ميان مرحوم آقاي هاشمي و آقاي احمدي نژاد قائل شدند و مصلحتشان اين بود که احمدي نژاد را روي کار بياورند و آقاي هاشمي را طرد کنند که مسئوليت نداشته باشد. بر همين اساس بلايي به سر کشور آوردند که هنوز مردم جريمه آن را ميدهند و معلوم نيست چگونه بشود اين مسائل را برطرف کرد. حال در اين انتخابات نيز متاسفانه ديديم که چندان وضع مطلوبي نبود و 5 نفر از يک جريان و با يک تفکر به ميدان آمدند و دو نفر با تفکر متفاوت حضور يافتند. اين مساله باعث شد تا در ابتداي امر گروههايي صاحب راي هستند و در کشور حضور داشتند و وجود دارند اعلام کنند که در انتخابات شرکت نميکنيم. البته برخي هم در خارج از کشور شروع به تحميل اين قضيه کردند اما برخي از جريانات داخلي نگفتند تحريم و صرفا بيان کردند که راي نميدهيم. حال آن دو نفر چقدر تلاش کردند که بتوانند بخشي از جامعه که قصد راي دادن نداشتند را قانع کنند تا در انتخابات مشارکت کنند اما نتيجه نهايي ضريب مشارکت مردم مطلوب نبود. اين مساله نيز باعث شد تا گروههاي خارجي تبليغ کنند که براي اولين بار در جمهوري اسلامي کساني که راي ندادند از کساني که راي دادند بيشتر بودند که مفهوم اين گفته اين است که تعداد مخالفين بيشتر از موافقين است. بنابراين متاسفانه عملکرد شوراي نگهبان انتقاد آميز بود و حال اينکه مبناي مصلحتشان اين بود که شخص خاصي رئيس جمهور شود يا اينکه مردم سالاري ديني و دموکراسي در کشور حاکم باشد و همه بتوانند کانديداي خود را داشته باشند و مشارکت کنند. اينها کدام به مصلحت است؟ آيا مصلحت اين است در شرايطي که با دنيا و منطقه مواجهيم و دشمن داريم مردم را از خودمان دور، طرد و برنجانيم يا اينکه آنها را جذب کنيم. متاسفانه شوراي نگهبان سياست طردي و حذفي پيش گرفته بود تا سياست جلبي و جذبي. دلسوزان نظام قصد داشتند ضريب مشارکت را بالا ببرند همانطور که مقام معظم رهبري نيز فرمودند که اگر ضريب مشارکت بالا برود باعث اعتبار نظام، اعتماد مردم و بازدارنده است، اما به رغم کوشش و تلاش دلسوزان با فضايي که شوراي نگهبان درست کرده بود شرايط به نحوي پيش نرفت مشارکت را بيش از آنچه بود بالاتر از 50 درصد ببرند. به هر حال براي اولين بار در طي نظام جمهوري اسلامي بعد از 42 سال اين اتفاق افتاد که چندان اتفاق خوشايندي نيست. بالاخره نظام ما از ابتدا به فرمايش حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري با تکيه به مردم بوده است و هيچگاه تکيهاي به دولتهاي خارجي نداشته است. ما همواره به مردم خودمان تکيه کرديم و حال اينکه شرايط به نحوي پيش برود که بخشي از مردم انگيزهاي براي مشارکت نداشته باشند و پشتيباني مردمي نظام را کم کنند از موارد نابخشودني و خطرناک است. از طرفي اينکه در نتايج و آرا چه اتفاقي افتاده و چگونه بود خيلي نميتوانم ورود کنم و اطلاعات زيادي ندارم، اما بعضا آمار و ارقام متفاوتي از پيشتازي نامزدها در فلان شهر منتشر ميشد اما بعدا نتايجي که اعلام شد ديديم که چه وضعيتي يافت.
با اين تفاسير حال پس از انتخابات چه بايد کرد و به نظر شما رئيس جمهور منتخب بايد چگونه عمل کند؟
همچنان که خود آقاي رئيسي هم فرمودند رئيسجمهور همه هستند. رئيسجمهور همه بودن به اين معنا است که در کابينه و بين همکاران به همه جناحها توجه داشته باشيم. اينکه حال هر سه قوه و نهادهاي عمومي مثل مجمع تشخيص، مجلس خبرگان و ... يکدست شده و بقيه طرد شوند اين رويکرد به زيان کشور است. امروز جدا کردن مردم از حکومت و نظام خواست دشمن است و آنها تلاش ميکنند که مردم را از نظام جدا کنند، اما اگر فرمايش آقاي رئيسي بدين معنا باشد که وقتي رئيس جمهور همه است به همه توجه دارد و در استفاده از نيروهاي با تجربه و شايسته فقط به يک جناح و گروه توجه ندارد و از همه استفاده ميکند اينگونه بخشي از امور جبران ميشود، اما اگر مثل دولت آقاي احمدي نژاد باشد که تا آبدارچيهاي ادارات و وزارتخانهها را با چه الفاظ و تعابيري بيرون کردند و بعدا هم به رغم اينکه بيشترين درآمد نفتي را داشتيم بيشترين فساد را در کشور در آن دولت و مقطع زماني شاهد بوديم نميتوان چندان اميدي داشت. بنابراين ما اميدواريم که آقاي رئيسي همچنان که خود گفت رئيس جمهور همه باشد به معناي استفاده از همه نيروها و جريانات و گرنه منتخب مردم در حالت عادي رئيس جمهور همه کشور است.
مــوانع و مشکلات دولت بعدي را به لحاظ اولويت بندي چه چيزهايي ميدانيد؛ اساسا مسائل اقتصادي و مـعيشتي يا امور ديگري نيز مدنظر قرار خـواهد گرفت؟
مسلما دغدغههاي معيشتي و اقتصادي از اولويت بيشتري برخوردار خواهد بود. هر چند مباحثي که در تبليغات و مناظرهها توسط آقاي رئيسي و کانديداهاي پوششي اصولگرايان مطرح شد فراتر از مسائل اقتصادي بود. مسائل اقتصادي جزئي از مسائل بود و مسائل فرهنگي، بينالمللي و برجام که بين عدهاي خوب نبود و از آن به بدي ياد ميکردند اما در مناظرات ديديم که همه طرفدار برجام شدند که برجام سند بينالمللي است که بايد اجرا شود. يا لوايح FATF که بايد پيش از اين مجمع به تصويب ميرساند را مورد توجه قرار دادند و تاکيد داشتند. لذا صرفا نگاه آقاي رئيسي و ديگران روي مسائل اقتصادي نبود. مسائل معيشتي بين همه مطرح بود و طوري مطرح ميکردند و وعدههايي ميدادند که بعضا شايد کمتر قابل دسترسي بود مثل يارانه 450 هزار توماني. اما برخي چون کانديداي پوششي بودند مجموعه صحبتهايشان نشان دادن در باغ سبز بود. لذا وقتي وعدههايي که در زمان مناظرهها و تبليغات داده شد را مرور ميکنيم اگر ده درصد اين وعدهها نيز عملي شود ايران بهشت روي زمين خواهد شد.