کيهان/متن پيش رو در کيهان منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

يک خبرگزاري دولتي مي‌گويد شوراي شهر اصلاح‌طلب، با سياسي‌کاري حاد اعتماد مردم را به هدر داد.
خبر آن‌لاين در ارزيابي «نکات منفي» شوراي شهر پنجم نوشت: اصولاً شوراي پنجم از نظر حرفه‌اي و تخصصي بسيار ضعيفتر از شوراي چهارم بود. در شوراي چهارم، ترکيب قابل قبول و قدرتمند فراکسيون‌هاي اصولگرايي و اصلاح‌طلبي باعث شده بود توان کارشناسي شوراي شهر چندين برابر ساير دوره‌ها شود ولي در شوراي پنجم کنار گذاشتن چهره‌هاي متخصص شهري از ليست اميد و آوردن برخي اشخاص که تا ماههاي واپسين دوره پنجم نشان دادند توان، جرأت و انگيزه اثرگذاري بر رويدادهاي شهري را ندارند، باعث شد بيش از نيمي از ظرفيت بالقوه نهاد مديريت شهري در پارلمان تهران فعال نشود.
شايد بزرگترين نقطه تاريک در عملکرد شوراي پنجم را بتوان در هدر دادن اعتماد اجتماعي جستجو کرد. بايد گفت: سرمايه عظيم اعتماد مردم و اميد به تغيير در وضعيت مديريت شهري در انتخابات گذشته شوراها در تهران فعال شد. چند ماهي از آغاز به کار شوراي جديد نگذشته بود که همگان فهميدند اين شوراي شهر، توان اجراي تغييرات گسترده در مديريت شهري را به دلايلي مانند مشکلات اقتصادي شهر، يارکشي‌هاي درون جناحي، بي‌تجربگي و... ندارد.
حالا که 4 سال از آخرين انتخابات شوراي شهر مي‌گذرد، بايد صادقانه به اين سؤال جواب داد که آيا با حضور شوراي پنجم، تهران شهر بهتري براي زندگي شده است؟ قطعاً پاسخ منفي است. محسن هاشمي با وجودي که آماده بود تا براي انتخابات رياست جمهوري به ميدان بيايد و برخي از اصلاح‌طلبان از او به عنوان خلف آيت‌الله هاشمي ياد مي‌کردند، نشان داد در عرصه عمل، آنچنان که بايد توان و انگيزه مديريت، سياست‌ورزي و قدرت درک پيچيدگي رويدادها و امکان اثرگذاري بر عرصه معادلات را ندارد. آنچنان دست و پاي محسن هاشمي در شوراي شهر بسته شد که او با وجود چلچراغ سبزي که براي شهردار شدن روشن کرده بود، هرگز نتوانست حتي در بين اصلاح‌طلبان به عنوان کانديداي جدي شهرداري تهران، مطرح شود.
خبرگزاري دولتي در ادامه مي‌نويسد: ايراد نطق‌هاي تند و آتشين، تذکر به وزير و وکيل و همه در سياست‌هاي داخلي و خارجي و بين‌المللي و نظاير آن باعث شد بارها اين مسئله در مديريت شهري خود را به چشم ناظران بنمايد: آيا شوراي شهر جاي بحث‌هاي سياسي حاد و حساسيت‌برانگيز است؟
سياسي‌نگري حاد در مسايل با ساختار بسته‌اي که براي چينش نيروهاي مديريتي در شوراي شهر از سوي اعضاي دوره پنجم پارلمان شهري ترسيم شده بود باعث شد تا برخي ناظران اعتقاد بر عملکرد منفي اين نهاد در دوره اخير داشته باشند.
شوراي شهر پنجم تهران، بي‌ثبات‌ترين دوره مديريت شهري است. به کرسي نشستن 5 مدير ارشد در بالاترين نقطه شهرداري (شامل 3 شهردار و 2 سرپرست) نشان‌دهنده «بدشانسي» شوراي شهر نيست، بلکه نشان دهنده ناتواني شوراي پنجم در پيش‌بيني عملکرد ساير اجزاي نظام سياسي در قبال عملکرد نهاد مديريت شهري است.
انتخاب اشتباه محمدعلي نجفي در شهرداري تهران نشان داد شوراي شهر به هيچ عنوان داراي قدرت تشخيص و روشن‌بيني سياسي در چينش اصلي‌ترين مهره‌هاي شهري را نداشت.
پس از نجفي، انتخاب يکي از مديران ارشد ديگر شهري، محمدعلي افشاني، حساسيت‌هاي زيادي را در بدنه شهرداري و حتي در بين خود اصلاح‌طلبان برانگيخت. حضور افشاني در رأس مديريت شهري به دو دليل در بين اصلاح‌طلبان حساسيت برانگيخت. او در اردوگاه حزب اعتماد ملي بود و طبيعتاً رقيب مهم اين حزب يعني اتحاد ملت، نمي‌پذيرفت دست دادن اقليت اعتماد ملي و کارگزاران، او را از سهم‌هاي با اهميت مديريت شهري دور نگه دارد. براي همين مهمترين واکنش‌ها به انتخاب افشاني در شهرداري، از داخل شوراي شهر سرچشمه گرفت.
حضور کوتاه مدت افشاني در شهرداري هم نکته منفي دوم بر بي‌ثباتي مديريت شهري در دوره شوراي پنجم است.
در دوره شهردار سوم، هم بايد پذيرفت رأي شکننده حناچي در مقابل آخوندي، هيچ تضميني براي ادامه راه توسط شهردار سوم نبود و اگر نبود مشکلات بعدي، اي بسا شهرداري تهران تا امروز، اشخاص ديگري را هم در دوره پنجم بر صندلي کليددار شهر مي‌ديد.
همچنين بايد از رفتارهاي خارج از شئون حرفه‌اي برخي اعضا از جمله قهر کردن‌هاي مکرر و کل انداختن‌هاي کودکانه در صحن علني شوراي شهر ياد کنيم که فرصت‌هاي از دست رفته‌اي را براي شهروندان تهراني رقم زد.
يادآور مي‌شود در انتخابات اخير شوراي شهر، سرليست ائتلاف مدعيان اصلاحات و اعتدال با عنوان «ائتلاف جمهور» که مورد حمايت رسمي خاتمي و 16 گروه اصلاح‌طلب هم قرار گرفته بود، فقط توانست 32 هزار رأي در تهران کسب کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar