آفتاب يزد/متن پيش رو در آفتاب يزد منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
   
 به «رئيس مجمع نمايندگان استان يزد» يادآور مي‌شويم، اين که گفته شده: «محور پر حادثه يزد - طبس در گرو تامين اعتبار» است بيشتر به يک «شوخي تلخ» مي‌ماند تا يک دغدغه مندي زيرا در بررسي‌هاي آفتاب يزد مشخص شد اگرچه اعتبارات در نظر گرفته شده براي تکميل اين جاده‌ي مهم و پرخطر، بسيار اندک است اما در همين پروژه، چندين بازگشت اعتبار به چشم مي‌خورد که دسترسي به اسناد و دلايل آن حداقل براي نمايندگان استان نمي‌تواند کارِ چندان سختي باشد!
> حادثه پشت حادثه؛ مصاحبه پشت مصاحبه!
در فضاي مجازي و رسانه‌هاي استاني و کشوري، پيدا کردن نمونه‌هاي بسياري از تصادفات منجر به فوت و ضرر و زيان‌هاي جبران ناپذير جسمي و روحي ناشي از حوادث تلخ در دو محور مواصلاتي يزد - طبس و يزد - شيراز چندان سخت نيست. اگرچه ماه‌ها است درصدد تهيه‌ي گزارشي از وضعيت جاده‌هاي استان يزد به ويژه برخي جاده‌هاي مهم هستيم اما بر سر زبان افتادنِ دوباره‌ي جاده‌ي يزد- طبس که يزدي‌ها به اختصار آن را «جاده - طبس» مي‌نامند ما را برآن داشت تا مقدمه‌اي از آن چه در دست تهيه داريم را منتشر کنيم. رسانه‌ها مي‌نويسند: محمدصالح جوکار در بازديد از اين محور اظهار داشت: محور مواصلاتي يزد طبس از مهمترين محورهاي حمل و نقل مسافر و بار در کشور به حساب مي‌آيد. وي تصريح کرد: اين محور از نظر باري در طول مسير معادن بزرگي مواجه شده که به همين دليل ترددهاي بسيار زيادي دارد و در ارتباط با حمل و نقل مسافر هم به دليل زيارتي بودن اين محور، زائران حضرت امام رضا (ع) از نقاط مختلف به ويژه جنوب کشور و استان يزد از اين مسير تردد مي‌کنند. نماينده مردم يزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: متاسفانه مسير به دليل تک بانده بوده با مشکلات بسيار جدي روبرو است و تصادفات متعددي هم در طول سال در اين محور منجر به فوت و مصدوم شدن هموطنانمان مي‌شود. رئيس مجمع نمايندگان استان يزد با بيان اينکه پروژه دوبانده کردن اين مسير يک پروژه ملي است، افزود: طول محور اين پروژه ۳۶۰ کيلومتر است که ۲۰۵ کيلومتر آن در حوزه استان يزد و ۱۵۵ کيلومتر در حوزه راه‌هاي خراسان جنوبي است. دکتر محمدصالح جوکار ادامه داد: ۲۴ کيلومتر محور به صورت بزرگراهي به بهره‌برداري رسيده و ۶۶ کيلومتر مسير هم تقريبا با ۲۰ درصد پيشرفت فيزيکي در حال انجام است. رئيس کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰ ميليارد تومان براي اين پروژه در نظر گرفته شده که عدد قابل توجهي براي اين پروژه نسيت گفت: اميدواريم که در بودجه ۱۴۰۱ اين رقم را افزايش دهيم که بتواند زمينه تکميل پروژه را فراهم کند. وي افزود: مقرر شده که نامه‌اي به صورت مشترک از طرف نمايندگان استان‌هاي يزد و خراسان جنوبي به وزير راه و شهرسازي ارسال شود تا توجه بيشتري به اين پروژه صورت گيرد و دولت خودش در لايحه بودجه پيش‌بيني اعتبار مناسبي براي اين موضوع داشته باشد.
> قرارداد جاده‌هاي در دست احداث استان را بررسي کنيد
دکتر محمدصالح جوکار را از نمايندگان دغدغه‌مند و پيگير مي‌دانيم اما احساس مي‌کنيم يا اطلاعات درستي به ايشان نداده‌اند و يا خداي ناکرده پاي بازهم لابي‌هاي سنگين معادن در ميان است آن هم معادني که اگر به نيمي از تعهدات «وظايف اجتماعي» پيش‌بيني شده در قانون پايبند مانده بودند استان يزد قطعاً جاده‌ي حادثه‌خيزي نداشت! در اين ميان سکوت معنادار برخي مسئولان استان اين ترديد را به يقين نزديک مي‌کند که احتمالا بازهم پاي منافع معادنِ بزرگ در ميان است زيرا، در پي حوادث تلخ جاده‌اي آن که از همه ساکت‌تر است، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد است، کسي که وضعيت جاده‌هاي استان و نيز شرايط مالي و قراردادي آن‌ها را به اصطلاح مثل کف دستش مي‌شناسد و در برخي نا به ساماني ها، او نيز شريک و مسئول است چون در زمان انعقاد برخي قراردادها او مسئوليتي اصلي و مستقيم داشته. آفتاب يزد سال‌ها پيگير دو بانده شدنِ جاده‌ي بافق - يزد بوده و به خوبي مي‌داند يکي از «زمان بر ترين» و گران‌ترين پروژه‌هاي عمراني کشور، جاده‌سازي است خاصه جاده‌هايي که بار ترافيکي خاص و سنگين دارند اما اين را نيز به خوبي مي‌دانيم که اگر برخي سوءمديريت‌ها و خاصه خرجي‌ها و از کيسه بخشيدن‌ها نبود، نه تنها جاده‌ي يزد - طبس که بسياري از جاده‌هاي اصلي و مهمِ سال‌ها معطل مانده‌ي استان يزد به سرانجامي خوش رسيده بود اما چه مي‌شود گفت که...
> عنان مال خويش به دست غير مده!
شعري «اشهر من الشاعر» که ديگر به يک ضرب المثل شبيه است تا يک بيت شعر مي‌گويد: «عنان مال خويش به دست غير مده/ که پس گرفتنِ آن کم‌تر از گدايي نيست!» حکايت، حکايتِ استان يزدِ بي‌آب با اين وضعيت جاده‌اي و سرمايه‌گذاري است که با حضور مديران ناآشنا به رموز مديريتي معادنِ خود را مي‌بخشد تا اينگونه براي جاده‌اي ۲۰۰ کيلومتري، دلخوش به بودجه‌هايي سالانه ۳۰ ميلياردتوماني باشد، آن هم بودجه‌هايي که در کمال تعجب و ابهام به واسطه‌ي بي‌توجهي و سوء مديريت گاه برگشت نيز خورده است!
> وقتي مي‌گفتيم چرا دي - ۱۹ را بخشيديد براي اين روزگار بود!
نماينده مردم يزد و اشکذر در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: پاشنه‌ي آشيل اتمام محور مواصلاتي يزد - طبس که نياز به اعتبار دارد، جذب بودجه‌ي بيشتر است لابد در جريان برخي از پروژه‌هاي مشارکتي با حضور معادن نيز هست و لابد مي‌داند «زاري نامه» ي آفتاب يزد که دي ۱۹ را بخشيديد تا «کاسه‌ي گدايي» دست بگيريد دقيقا به اين روزها اشاره داشت؛ بخشي از کاسه‌ي گدايي به دست گرفتن در پروژه‌ي انتقال آب خليج فارس به استان يزد رونمايي شد که مديران «چادرملو» آب ۹ دلاري را به رخ کشاورزان يزدي کشيدند و بخشي ديگر را در همين جاده‌هاي ناتمامي مي‌بينيم که زير پاي همين معادن، شرحه شرحه شده اند! رئيس مجمع نمايندگان استان يزد اگر معتقد است در بحث آب چراهاي بسياري وجود دارد پس نبايد کوتاه بيايد گو اين که پيشتر خيلي‌ها چنين مصاحبه‌هايي انجام دادند و بعد که اندکي روي خوش نشان داده شد پا پس کشيدند! پروژه‌ي چند ده هزارميلياردي انتقال آب از درياي عمان به يزد، به سرانجام رسانيدن طرح‌هاي نيمه تمام و حياتي از جمله اصلاح نقايص جاده‌ي يزد - شيراز، افتتاح واقعي و نه نمايشي راه آهن يزد - اقليد، به بهره‌برداري رسانيدن جاده‌ي ورزنه - ندوشن و دو بانده شده جاده‌هايي چون يزد - طبس، يزد هرات و هرات - شهر بابک با اين وضعيت بودجه‌اي بيشتر به يک آرزوي محال و دست نيافتني تبديل شده اما اگر آن معدني که با لابي، سوء مديريت مديران ارشد استان و خيانت برخي در حق استان يزد و مردمان اين ديار يک شبه صاحب معدني معادل «گنج قارون» شد به نيمي از وظايف قانوني خود در حق استاني که دار و ندارش را مديون آن است و ارمغاني جز بيماري و ويراني براي آن استان نداشته، انجام مي‌داد لازم نبود در سخت‌ترين و بدترين اوضاع اقتصادي، دستور به انسداد شبانه‌ي جاده‌ها داده شود بي‌توجه به اين مسئله که جاده شريان حياتي صدها و هزاران خانواده است که اندک اندک در حال خارج شدنِ از تنگناهاي کرونايي هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar