ابتکار/متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

بازار خودرو یکی از بخش‌هایی است که سال‌های اخیر شاهد نوسانات قیمتی و هیجانات شدیدی بود و در این سال‌ها مصرف‌کنندگان واقعی در میان آشفتگی‌ها، افزایش قیمت‌ها و رفتار‌های سوداگریانه معلق مانده‌اند. اما شرایط از ابتدی سال جاری برای بازار خودرو به شکل دیگری شد و در چند هفته گذشته به دلیل رفت و برگشت افزایش قیمت، مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، نوسانات نرخ ارز و سیگنال‌های مخابره شده از مذاکرات برجام بازار در شوک فرو رفت و حالا منتظر تصمیمات تازه است.
۱۸ آبان ماه سال جاری دو خودروساز کشور ایران‌خودرو و سایپا بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند. محصولات ایران خودرو بین ۱۵ تا ۱۹ درصد و قیمت محصولات سایپا در حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کرد. خبر افزایش قیمت توسط خودروسازان نیز سبب هیجانی شدن بازار و رشد قیمت‌ها شد، اما بلافاصله رئیس جمهور به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و به دستور رئیس جمهور و باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمت‌های قبل بازگردانند و براین اساس افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد.
البته بحث قیمت‌گذاری همچنان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بازار بوده و آنطور که گفته می‌شود تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است. با اعلام وزیر صمت مبنی بر واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار، مشخص شد این ستاد که در دولت جدید به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل جلسه می‌دهد، جایگزین شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو شده است. در این میان مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ۲۳ آبان ماه اعلام کرد که با پیگیری‌های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور برگزار شد، مقرر گردید اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود. بر اساس گزارشی از مهر بررسی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد در جلسه روز چهارشنبه هفته جاری ستاد تنظیم بازار، موضوع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بررسی و این ستاد نظر نهایی خود را نسبت به اصلاح قیمت‌ها اعلام خواهد کرد. همچنین برخی اخبار بیانگر این است که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت‌های قبلی بوده و به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو است.
قیمت در بازار خودرو افزایشی خواهد بود
برخی از فعالان بازار معتقدند صحبت از افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو یعنی شروع افزایش قیمت و خارج شد بازار ارز کنترل. البته برخی از کارشناسان بر این باورند که ما چه افزایش 10 درصدی قیمت خودرو را داشته باشیم و چه نداشته باشیم، بازار صعودی خواهد بود. فربد زاوه، کارشناس خودرو در این خصوص به «ابتکار» گفت: چه قیمت‌ها در بازار خودرو ۱۰ درصد افزایش پیدا بکند و یا افزایش پیدا نکند ما شاهد بالا رفتن قیمت‌ها خواهیم بود و این ۱۰ درصد هم همانند تمام تصمیماتی که گرفته می‌شود برای این بود که بگویند ما نسبت دستور رئیس جمهور بی تفاوت نبودیم و آن چیزی که ایشان فرمودند را اجرا کرده‌ایم، وگرنه واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار به دلیل تورم افزایشی است.
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به وضعیت کلی اقتصاد کشور ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در کلان اقتصاد ایران وجود دارد قطعا قیمت‌ها در بازار افزایشی خواهد بود و باید بپذیریم که تا مسائل کلان اقتصاد کشور حل نشود نمی‌توان انتظار داشت که بازار با ثبات قیمت مواجه باشد.
زاوه همچنین در توصیه به مصرف‌کنندگانی که تصمیم به خرید خودرو دارند گفت: من همیشه به افراد این توصیه را می‌کنم که اگر پولی برای خرید یک کالا را دارید و به آن کالا نیاز دارید و آن کالا برایتان مطلوب است حتما برای خرید اقدام کنید در غیر این‌صورت، خیر برای خرید پیش‌قدم نشوید. این یک توصیه کلی است بنابراین اگر کسی تصمیم به خرید دارد خیلی منتظر تغییر شرایط نباشد چون در هیچ بازاری دورنمای ارزانی وجود ندارد و نمی‌توان انتظار داشت با شرایطی که به وجود آمده است تورم در کوتاه‌مدت خیلی خوب کنترل شود.
وی اظهار کرد: حتی اگر تورم کنترل هم بشود، بازار دچار ثبات قیمت خواهد بود و نمی‌توان انتظاری فراتر از ثبات داشت.
اما و اگرهای افزایش تولید
وی همچنین به برخی از برنامه‌ها در حوزه خودرو همچون افزایش تولید اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود قرار است تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال داشته باشیم آیا این وعده امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر، گفت: از لحاظ تکنیکال اینکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال تولید بشود امکان‌پذیر است اما سوالی که من در این خصوص مطرح می‌کنم این است که منابع این طرح قرار است از کجا تامین شود؟ یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو قرار است با چه منبع مالی تولید بشود؟ متاسفانه تا کنون جوابی برای این سوال نگرفتم. من معتقدم تا زمانی که ماجرای منابع مالی تعیین‌ و تکلیف نشود حرف از افزایش تیراژ زدن بیشتر از اینکه به نفع اقتصاد ملی باشد به ضرر آن خواهد بود و باعث ایجاد چالش‌های جدیدی در اقتصاد ایران خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar