نماد آخرین خبر

واردات 9 میلیون تنی با وجود ظرفیت تولید 20 میلیون تن گندم

منبع
کيهان
بروزرسانی
واردات 9 میلیون تنی با وجود ظرفیت تولید 20 میلیون تن گندم

کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
سیاستگذاری غلط و سوءمدیریت دولت سابق موجب شد کشور بعد از سال‌ها خودکفایی در تولید گندم، ناچار از واردات 9 میلیون تن گندم شود.
در این باره روزنامه ایران در گزارشی خاطرنشان کرد: قانون خرید تضمینی گندم از کشاورزان در 5 سال اخیر به درستی اجرا نشده و این خطر را ایجاد کرده است که امنیت غذایی کشور با چالش جدی مواجه شود. این درحالی است که خودکفایی کشور در تولید گندم به‌عنوان یک محصول اساسی و راهبردی، برگ برنده ایران به‌ویژه در شرایط تحریم است و باید از آن حراست شود.
در سال‌ جاری نیز کشورمان باید 9 میلیون تن گندم وارد کند تا بتواند امنیت غذایی 85 میلیون نفر را تأمین کند، این در حالی است که کارشناسان معتقدند ایران می‌تواند تا 20 میلیون تن گندم هم تولید کند تا علاوه‌ بر تأمین امنیت غذایی خود به صادرات این محصول اساسی نیز بپردازد.
علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان این که می‌توانیم تولیدکننده  ۲۰ میلیون تن گندم در سال باشیم، می‌افزاید: در سال‌های 83 و 95 به کشاورزی توجه شایانی شده و به همین دلیل شاهد خودکفایی گندم بوده‌ایم. با این حال رسیدن به خودکفایی در کشور الزاماتی دارد که باید مسئولان به آن توجه داشته باشند. برای خودکفایی باید قیمت خرید تضمینی محصول کشاورزی را عادلانه کرد و آموزش‌های لازم به کشاورزان داده شود و بذور با قابلیت و پتانسیل بالا در اختیار کشاورز قرار داد. به‌طوری که اگر این امور تضمین شود در صورت وجود آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز هم به حداقل‌ میزان تولید کشورمان یعنی 12 میلیون تن گندم برسیم. حتی اگر یک هکتار نیز به میزان زمین‌های زیر کشت رفته گندم اضافه نشود می‌توان با اتخاذ راهکارها و تدابیری به کشت بالای گندم و رسیدن به عدد 20 میلیون تن در سال نائل شد. برای رسیدن به این هدف باید وزارت جهاد کشاورزی نهاده را به موقع تأمین کرده، قیمت گندم را اصلاح، آموزش کشاورزی را در سرلوحه کار قرار داده و از محققان حوزه کشاورزی در کنار مروجان و کشاورزان استفاده کند تا با استفاده از یافته‌های علمی، تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید، بهره‌وری در قسمت‌های مختلف بالا برود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره