نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

شانس احیای برجام وجود دارد

منبع
صبح نو
بروزرسانی
شانس احیای برجام وجود دارد

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

اگرچه از روی‌کارآمدن بایدن در آمریکا و تغییر دولت در ایران زمان زیادی می‌گذرد اما برجام هنوز هم در کماست. وعده‌ها و تدبیرها نه‌تنها باعث بازگشت آمریکا به برجام نشده است، بلکه حالا با صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام، روند جدیدی در پیش گرفته شده است؛ روندی که با سیاست غلط طرف غربی برجام را بیش از گذشته به پرتگاه برد.
 

در چنین شرایطی باز هم خبرهای مثبتی درخصوص ازسرگیری مذاکرات به گوش می‌رسد. میخائیل اولیانوف در روزهای اخیر در حساب کاربری توییتر خود آورد: همیشه شانس (احیای برجام) وجود دارد. قطعا زود است که بگوییم این توافق از بین رفته است. این (توافق) در شرایط بن‌بستی قرار دارد که به احتمال فراوان بعد از تصویب قطعنامه نابخردانه و غیرسازنده شورای حکام آژانس علیه ایران این وضعیت تا مدت مشخصی ادامه خواهد داشت.


پایگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیت کرفت» نیز روز گذشته در گزارشی نوشت که شوربختانه تنها گزینه پیش روی بایدن در مورد ایران، احیای برجام است. پایگاه شبکه «‌سی‌سی‌ان» آمریکا نیز روز گذشته درگزارشی با مرور تحولات پیرامون برجام و وضعیت کنونی مذاکرت رفع تحریمی نوشت که تنش‌های بلندمدت و پایدار پیرامون توانمندی‌های هسته‌ای ایران، احتمالا این هفته به نقطه بی‌بازگشتی رسیده است؛ این وضعیت منطقه غرب آسیا را وارد موقعیتی ناشناخته و خطرناک می‌کند.
 ابوالفضل عمویی نیز روز گذشته با اظهاراتی نشان داد که ایران و غرب هنوز به دنبال بازگشت به مذاکره و رسیدن به توافق هستند. وی گفت که درحال افزایش ذخایر خود هستیم و این کار توانمندی هسته‌ای کشور را افزایش داده و همین‌طور قدرت چانه‌زنی را در موضوع مذاکرات هسته‌ای تقویت می‌کند.


عمویی در مقابل مواضع رابرت مالی تصریح کرد: طرفی که در روند مذاکرات مشکل ایجاد کرده، آمریکاست؛ ضمن اینکه این کشور اعلام کرده فشار حداکثری شکست خورده اما در عمل می‌خواهد اجزای آن یعنی تحریم را حفظ کند، هر لحظه که آمریکایی‌ها اعلام کنند برای رفع تحریم‌های موردنظر ایران آمادگی دارند، حتما مذاکرات می‌تواند به‌سرعت به نتیجه برسد و فکر می‌کنیم بازگشت به مذاکرات منتفی نیست. هم ایران و هم آمریکا به‌خوبی به این موضوع واقف هستند که مسیری غیر از مذاکره وجود ندارد و تهدیدها و تحریم‌های طرف غربی نه‌تنها به جایی نرسیده، بلکه ایران را در مسیر پیش رو مقاوم‌تر کرده است.


اگرچه مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در شبکه افق گفت که آمریکا می‌خواست دلار را به ۵۰هزار تومان برساند ولی مجموعه اقدامات دولت از دو هفته قبل موجب شد فعلا روی ۳۲هزار تومان بماند اما این به معنای غلبه بر نابسامانی‌ها نیست و همین تلاطم‌ها در بازار می‌تواند مردم را نسبت‌به آینده نگران کند که دولت باید راهبرد مشخصی برای مقابله با آن داشته باشد. تاثیرگذاری اقدامات غربی‌ها بر بازار ایران نباید مانند سال‌های گذشته مردم را نگران کند.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره