روزنامه جوان/ « شاخصه‌های رسانه حسینی » عنوان یادداشت در روزنامه جوان به قلم محمدجواد اخوان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

از روزی که حضرت سیدالشهدا (ع) به همراه خاندانش از مدینه خارج شد تا روز عاشورا و حتی بعد از آن زمانی که اهل بیتش و در رأس‌شان زینب کبری (س) پیام‌آور این نهضت در کوفه و شام بودند، این قیام ماهیتی تبیین‌گرانه و روشنگرانه داشته است. گزافه نیست اگر این نهضت را خونین‌ترین «جهاد تبیین» تاریخ بنامیم. 
از روزی که حضرت سیدالشهدا (ع) به همراه خاندانش از مدینه خارج شد تا روز عاشورا و حتی بعد از آن زمانی که اهل بیتش و در رأس‌شان زینب کبری (س) پیام‌آور این نهضت در کوفه و شام بودند، این قیام ماهیتی تبیین‌گرانه و روشنگرانه داشته است. گزافه نیست اگر این نهضت را خونین‌ترین «جهاد تبیین» تاریخ بنامیم. 
تقارن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با روز خبرنگار در سال جاری یادآور ابعاد رسانه‌ای نهضت عاشورا و مسئولیت فعالان رسانه در پیروی از مکتب و نورانی حسینی است. اینکه رسانه تراز نهضت حسینی دارای چه ویژگی‌هایی است و فعالان این عرصه چه مسئولیتی در سپهر رسانه‌ای دارند، مجالی مستوفا می‌طلبد، اما در حوصله این نوشتار به برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های رسانه عاشورایی تراز نهضت حسینی پرداخته خواهد شد:
۱- مسئولیت‌شناسی: اساس نهضت حسینی به مسئولیتی است که امام در قبال وضعیت جامعه اسلامی آن روز احساس می‌نمود. رسانه حسینی به تأسی از سیره سیدالشهدا (ع) خود را در قبال آنچه در جامعه و دنیا می‌گذرد مسئول می‌داند و برای مواجهه منطقی و اثرگذار با چالش‌ها برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند. 
۲- انقلابی‌گری: نهضت امام حسین (ع) یک حرکت انقلابی به‌معنای اصیل کلمه بود و پیروان ایشان باید انقلابی باشند. انقلاب عاشورا در روز عاشورا پایان نیافت و اتفاقاً حضرت زینب کبری (س) پس از شهادت حضرت سیدالشهدا این راه را ادامه داد. رسانه حسینی نیز باید انقلابی باشد و از هرگونه محافظه‌کاری، جمود و ایستایی پرهیز کند. 
۳- هدایت‌گری: چنانکه گفته‌اند امام حسین (ع) مصباح‌الهدی است و امام هادی است که خداوند عزوجل می‌فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّه یهْدُونَ بِأَمْرِنَا». رسانه حسینی نیز وظیفه خود را هدایت ابنای بشر می‌داند و علاوه بر دنیا، برای عقبای آنان تکلیف دارد. رسانه عاشورایی نمی‌تواند با این توجیه که «ما مسئول بهشت بردن کسی نیستیم» چشم خود را بر انحرافات فرهنگی و اجتماعی ببندد و سکوت اختیار کند. 
۴- امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر: حضرت اباعبدالله (ع) فلسفه قیام خود را «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» معرفی می‌کنند و اصولاً فلسفه اصلی رسانه حسینی نیز چنین است. مخاطب این امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هم مردم‌اند هم مسئولان. ارشاد هرکدام رافع ارشاد به دیگری نیست. هم باید جامعه را مخاطب قرار داد و برای اصلاح آن تلاش کرد و هم مسئولان و مدیران را و راه و چاه را بدان‌ها نشان داد. طبیعی است که اجرای این دو فریضه فراموش‌شده مراتب و آدابی دارد که باید موردتوجه قرار گیرد. 
۵- مبارزه با مستکبران: نوک اصلی پیکان مبارزه حضرت چه در طول قیام و حتی بعد از واقعه کربلا، در قبال مستکبران آن روز یعنی دستگاه فاسد اموی و یزید بود و الگوی نهضت حسینی، مقاومت در برابر نظام سلطه و مستکبران در هر زمان است. رسانه حسینی نیز در برابر استکبار و سلطه‌گران موضع دارد و مبارزه با آن را رسالت خود می‌داند. جنس مبارزه رسانه با نظام سلطه از سنخ و سیاق رسانه‌ای است، ازاین‌رو رسانه عاشورایی، استکبار را به‌خوبی می‌شناسد و به مخاطبان خود معرفی می‌کند و می‌شناساند؛ نقشه‌های شوم مستکبران را افشا می‌کند، نقاب از چهره عوامل و پادو‌های نفوذی دشمن می‌اندازد و از مبارزه با استکبار شرمسار نیست. 
بدون شک ادعای پیروی از مکتب اباعبدالله‌الحسین (ع) ادعای بزرگی است که به‌صرف دوستدار بودن نمی‌توان به آن راه یافت، اما محبان حضرت با تمرین الگوگیری از مشی و ممشای آن بزرگوار باید طریق عشق را مشق کنند. همان‌گونه که هیئت عزاداری کانون جهاد تبیین است، رسانه نیز چنین مسئولیتی دارد. اصحاب رسانه نیز اگر ادعای پیروی از راه حسین را دارند، باید در عمل خود این ادعا را به اثبات رسانند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar