برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

سیگنال خطر برای اوکراین

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
سیگنال خطر برای اوکراین

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه یک سفر نادر به بلاروس انجام داد تا پیوند خود را با رئیس‌جمهور این کشور و نزدیک‌ترین متحد منطقه‌ای خود، یعنی الکساندر جی.لوکاشنکو تقویت کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پوتین و لوکاشنکو که پس از گفت‌وگو با یکدیگر در کاخی در مینسک ظاهر شدند، درباره لزوم مقاومت در برابر فشار اقتصادی غرب صحبت کردند. پوتین گفت که دو طرف همچنین درباره تشکیل «فضای دفاعی یکپارچه» بحث کرده‌اند، بدون اینکه توضیحی درباره آن داشته باشد و بر ادامه تمرین‌های نظامی مشترک توافق کرده‌اند. دیدار پوتین در حالی انجام شد که روسیه به بمباران شبانه خود علیه نیروگاه‌های اوکراین و دیگر زیرساخت‌های حیاتی ادامه داد و مصیبت‌های این کشور را عمیق‌تر کرد.


به گفته ناظران این سفر باعث تشدید نگرانی‌ها در کی‌یف درباره احتمال حمله زمینی جدید می‌شود که می‌تواند از بلاروس در این زمینه استفاده کند. اوکراین در روزهای اخیر بارها هشدار داده است که نیروهای روسیه ممکن است در حال تدارک یک حمله جدید از بلاروس با هدف تلاش دوباره برای تصرف کی‌یف، تنها در حدود ۵۵مایلی مرز بلاروس یا مختل کردن جریان تسلیحات و کمک‌های غربی از لهستان به اوکراین باشند. وزرای دفاع روسیه و بلاروس در این ماه یک توافق نامشخصی برای تقویت روابط نظامی امضا کردند و بلاروس هفته گذشته اعلام کرد که در حال بررسی آمادگی رزمی نیروهای خود است. آخرین باری که بلاروس این کار را انجام داد، چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین از خاک این کشور بود. پوتین همچنان از بلاروس برای آموزش و تامین نیروهای آسیب‌دیده خود در اوکراین استفاده می‌کند. لوکاشنکو گفت که روسیه همچنین به بلاروس کمک می‌کند تا خلبان‌های نظامی خود را برای پرواز هواپیما با محموله‌های ویژه آموزش دهد، بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد. البته هنوز به احتمال اعزام نیروهای بلاروس به اوکراین اشاره‌ای نشده است، اقدامی که مینسک تا این لحظه در برابر آن مقاومت کرده است.

ولادیمیر پوتین و لوکاشنکو حداقل شش بار از زمان شروع جنگ با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. بیشتر این دیدارها در روسیه برگزار شد. به گفته رسانه‌های دولتی روسیه، این اولین سفر پوتین به بلاروس از سال۲۰۱۹ بود و لوکاشنکو روی سنگفرش منتظر بود تا با در آغوش گرفتن رئیس‌جمهوری روسیه از او استقبال کند. در اظهاراتی کنایه‌آمیز که به نظر می‌رسد به انزوای بین‌المللی دو کشور در ۱۰ماه پس از جنگ می‌پردازد، لوکاشنکو خود و پوتین را «متجاوز - مضرترین و سمی‌ترین مردم روی کره‌زمین» خواند. لوکانشکو با این عبارات قصد به استهزا گرفتن ادبیات کشورهای غربی را داشته است.

لوکاشنکو از زمانی که رهبر روسیه به سرکوب اعتراضات خیابانی در بلاروس در اوت۲۰۲۰ کمک کرد، تقریبا بطور کامل به پوتین متکی بوده است. پس از انتخابات ماه اوت، لوکاشنکو متهم به تلقب در انتخابات ریاست‌جمهوری شد و هزاران نفر وارد خیابان‌های مینسک شده و خواستار کناره‌گیری‌اش شدند. او برای کمک‌های مالی، سوخت و امنیتی به روسیه وابسته است تا خللی در حفظ سیطره ۲۸ساله‌اش بر قدرت وارد نشود. روز دوشنبه، دو رئیس‌جمهور بر سر قیمت یارانه گاز روسیه به بلاروس به توافق رسیدند که همین موضع لوکاشنکو را بیش از پیش تقویت می‌کند. لوکانشکو می‌پرسد: «آیا ما بدون روسیه قادر به دفاع از استقلال و حاکمیت خود هستیم؟» سپس خود نیز جواب آن سوال را می‌دهد: «نه ما نیستیم.»

مقامات اوکراینی می‌گویند که به محض شروع مذاکرات در مینسک، روسیه موجی از حملات پیش از طلوع با پهپادهای وارداتی‌اش به کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین را به پایان رساند و به الگوی حملات شبانه‌اش که مسکو برای فرار از پدافند هوایی اوکراین اتخاذ کرده است، ادامه می‌دهد. بیشتر پهپادهای انتحاری، نیروگاه‌های برق و دیگر زیرساخت‌های مهم در کی‌یف را هدف قرار دادند که حداقل چهار انفجار شدید شنیده شد. فرمانداری کی‌یف به ساکنان هشدار داد که سرپناه بگیرند. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که ۳۰مورد از حداقل ۳۵پهپاد قبل از رسیدن به اهداف خود در سراسر اوکراین منهدم شدند. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف گفت که زیرساخت‌های حیاتی آسیب‌ دیده و برق و گرما در برخی از محله‌ها قطع شده است. پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در منطقه اطراف پایتخت سه نفر زخمی و ۹خانه آسیب دیده است. شرکت ملی انرژی هسته‌ای اوکراین اعلام کرد که یکی از پهپادهای انتحاری نیز اندکی پس از نیمه‌شب دوشنبه بر فراز نیروگاه هسته‌ای جنوب اوکراین به پرواز درآمده که این سایت را به خطر انداخته است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این یک نقض کاملا غیرقابل قبول ایمنی هسته‌ای و تشعشعی است.» ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که این حملات با یکسری از پهپادهای انتحاری صورت گرفت که به گفته او روسیه آنها را وارد کرده است. او در سخنرانی خود خطاب به رهبران اروپایی که در لتونی جمع شده بودند به این سلاح اشاره کرد و از آنها خواست که از دفاع هوایی اوکراین حمایت بیشتری کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar