نماد آخرین خبر

جایزه ادبی «صلح دیتون» به مارگارت آتوود رسید

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جایزه ادبی «صلح دیتون» به مارگارت آتوود رسید

ايرنا/ متوليان جايزه ادبي صلح ديتون جايزه ريچارد سي.هولبروک براي يک عمر دستاورد ادبي را که به تجليل از قدرت ادبيات در ترويج صلح، عدالت اجتماعي و تفاهم جهاني اختصاص دارد، به مارگارت آتوود اعطا کردند.
آتوود يک شاعر، داستان‌نويس، مقاله‌نويس و نويسنده پرکار کتابهاي غيرداستاني است. وي در سالهاي اخير با رمان پرفروش سرگذشت نديمه بار ديگر در کانون تحسين و توجه مخاطبان قرار گرفته است. اين رمان که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد، آينده‌اي ضدآرمانشهري را به تصوير مي‌کشد که در آن زنان به دنبال سرنگوني دولت آمريکا زير يوغ يک حکومت زن ستيز قرار مي‌گيرند.

برخي از خوانندگان سرگذشت نديمه به وجود شباهت‌هايي بين رهبران مستبد گيلياد و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهوري آمريکا در انتخابات سال ۲۰۱۶، پي بردند. اقتباس تلويزيوني اين رمان با بازي اليزابت ماس نيز باعث شد تفسيرهاي بيشتري در اين باره ارائه شود و زنان با پوشيدن شنل‌هاي قرمز و کلاه‌هاي سفيد به سبک لباس‌هاي زنان زنداني در گيلياد، در تظاهرات‌هاي سياسي شرکت کنند.

شارون راب (Sharon Rab) بنيان‌گذار و رئيس بنياد جايزه ادبي صلح ديتون ضمن تحسين مهارت آتوود در خلق آثاري که به مردم درباره عدالت اجتماعي و معضلات زيست محيطي آگاهي مي‌بخشند، در ايميلي نوشت: مارگارت آتوود به ما يادآوري مي‌کند نمي‌توان زياد روي گزاره «مرگ براي همسايه است» اتکا کرد. اگر زمينه آن وجود داشته باشد، هر چيزي ممکن است در هرجايي اتفاق بيفتد. با توجه به ناديده گرفتن‌ها و بي‌حرمتي‌هاي فزاينده به نهادهاي دمکراتيک، درس‌هايي که آتوود به مخاطب مي‌دهد اين روزها از هر زمان ديگري اهميت بيشتري دارند.  


اگرچه تمام کتاب‌هاي آتوود به موضوع صلح و تفاهم نمي‌پردازند، اين نويسنده سرشناس مي‌گويد داستان‌ها به افراد کمک مي‌کنند حس متفاوت بودن از جمع را ياد بگيرند. اين امر نيز به خودي خود باعث مي‌شود با افرادي که شبيه شما نيستند، بيشتر احساس همدلي کنيد.   

آتوود اولين کتاب شعر خود را با عنوان همزاد پرسفونه در سال ۱۹۶۱ منتشر کرد. از اين نويسنده تاکنون آثار متعددي به چاپ رسيده که از آن ميان مي‌توان به چشم گربه (۱۹۸۸)، چهره پنهان (۱۹۹۶)، آدمکش کور (۲۰۰۰) و سه گانه آدام ديوانه (۲۰۱۳ تا ۲۰۰۳) اشاره کرد. کتاب وصيت‌ها که در ادامه داستان سرگذشت نديمه در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد نيز در مدت زمان کوتاهي به فهرست پرفروش‌ترين کتابهاي اين نويسنده راه يافت.

جايزه يک عمر دستاورد ادبي صلح ديتون شامل ۱۰ هزار پوند پول نقد است. از برندگان پيشين اين جايزه مي‌توان به استادز ترکل، تيلور برنچ، جان آيروينک، گلوريا استاينم و الي ويزل اشاره کرد.
مراسم اهداي جوايز ادبي صلح ديتون قرار بود ماه اکتبر (مهر-آبان ۹۹) برگزار شود اما به دليل شيوع کرونا به بهار سال ۲۰۲۱ موکول شد. آتوود به همراه برندگان بخش داستاني و غيرداستاني اين جايزه در اين مراسم شرکت خواهد کرد. فهرست نامزدهاي نهايي اين دو بخش ماه آينده اعلام مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره