نماد آخرین خبر

یک کتاب خوب/ «کِی»؛ با زمان‌بندی‌های زندگی مشکل دارید؟!

منبع
چطور
بروزرسانی
یک کتاب خوب/ «کِی»؛ با زمان‌بندی‌های زندگی مشکل دارید؟!

چطور/ «زمان مسئله اصلي نيست، بلکه تنها مسئله است.» شايد اين جمله در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما در عين سادگي معناي بسيار مهمي در آن پنهان شده است. به‌راستي زمان تنها مسئله است و بايد براي بهره وري آن تلاش کرد. اگر شما هم دوست داريد درباره مديريت زمان و انتخاب زمان مناسب براي هر نوع فعاليتي اطلاعات بيشتري به دست آوريد، با ما تا پايان اين مقاله همراه باشيد. در اين مقاله قصد داريم کتاب کي را به شما معرفي کنيم. کي کتابي است که بر اساس مقالات و روش‌هاي تأييدشده و علمي نوشته شده است؛ بنابراين با خيال راحت مي‌توانيد به آن اعتماد کنيد. براي آشنايي با اين کتاب تأثيرگذار، لطفا اين مقاله را تا پايان با ما همراه باشيد.

شناسنامه کتاب کي (when)
عنوان: کي (when)؛ ترفندهاي علمي زمان‌سنجي عالي
نويسنده: دنيل اچ. پينک
مترجم‌: تيم ترجمه نشر نوين (پيشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۸۰ صفحه
ناشر: نشر نوين (پيشنهاد کاربران)

درباره نويسنده کتاب کي (when)
دنيل اچ. پينک (Daniel H. Pink) متولد ۱۹۶۴ و نويسنده ۵۶ساله آمريکايي است. کتاب‌هاي او بيشتر در زمينه مديريت و علوم رفتاري هستند. چند اثر او جزو پرفروش‌ترين کتاب‌هاي نيويورک تايمز است. دنيل يک فرد پايبند به زمان است و ارزش زمان را بسيار فراتر از تصور عادي ما مي‌داند. او معتقد است که:

مردم در کارهايي که به‌طور روزانه انجام مي‌دهند، نمي‌دانند چه کاري مي‌کنند!
 
دنيل اچ. پينک، نويسنده کتاب کي (when)؛ ترفندهاي علمي زمان‌سنجي عالي
از ديگر کتاب‌هاي اين نويسنده مي‌توان آثار زير را نام برد:
اشتياق؛
انگيزه.

درباره کتاب کي (when)
همه مي‌دانيم که زمان‌سنجي همه‌چيز است؛ اما چيز زيادي درمورد خود زمان‌سنجي نمي‌دانيم. زندگي ما زنجيره‌اي از تصميم‌هاي پي‌در‌پي درمورد کي است:

کي يک کسب و کار را شروع کنيم؛
کي يک کلاس را در برنامه‌مان قرار دهيم؛
کي رابطه عاطفي خود را با فردي ديگر جدي تلقي کنيم.
با اين حال، ما اين تصميم‌ها را بر ‌اساس شهود و حدسيات خود اتخاذ مي‌کنيم. دنيل اچ. پينک، با بهره‌گيري از يک مجموعه غني از تحقيقات روانشناسي، زيست‌شناسي و اقتصاد، نشان مي‌دهد که:
چگونه مي‌توانيم از اين الگوهاي پنهان جديد استفاده کنيم تا جدول زماني ايدئال خود را ايجاد کنيم؟
چگونه مي‌توانيم شروعي متزلزل را تبديل به شروعي تازه کنيم؟
چرا بايد از رفتن به بيمارستان در عصرها خودداري کنيم؟

چرا آوازخواني به‌همراه ديگران به‌اندازه ورزش‌کردن برايمان مفيد است؟
زمان ايدئال براي استعفا از يک شغل، تغيير حرفه يا ازدواج‌کردن کي است؟
کتاب کي روايتي شگفت‌انگيز و خواندني است که درمورد نحوه ايجاد يک زندگي غني‌تر و پربارتر نکات جذابي را مطرح مي‌کند. پس از نگارش کتاب کي ، نويسنده آن به‌سرعت به استادي بين‌المللي تبديل شد. اين مسئله خود تأييد مناسبي است براي ارزش و اعتبار کاربردي اين کتاب.

چند مسئله مهم ذکرشده در کتاب کي
کتاب کي به اهميت رخ‌دادن هر اتفاق در زمان خاص اشاره دارد. در همين راستا در متن کتاب مي‌خوانيم:
پيش از اينکه برويد و همه کارهاي مهم خود را پيش از وقت ناهار روي هم تلنبار کنيد، مراقب باشيد. همه کارهاي فکري از يک جنس نيستند.

ديگر مسئله مهمي که کتاب کي به آن اشاره ويژه دارد اهميت استراحت‌هاي کوتاه طول روز است:

خواب بعدازظهر سيستم ايمني بدن ما را تقويت مي‌کند. يک تحقيق انگليسي نشان داد که حتي انتظار به‌خواب‌رفتن مي‌تواند فشار خون را کاهش دهد.
و همين طور:
اما وقتي خواب از بيست دقيقه بيشتر شود، به بدن و مغز ما هزينه تحميل مي‌شود. اين هزينه به نام «سکون خواب» شناخته مي‌شود (احساس سردرگمي و گيجي که معمولا بعد از بيداري به من دست مي‌داد).

ساختار کتاب کي (when)
کتاب کي سه بخش دارد: در بخش اول مخاطب با اهميت کارهاي روز آشنا مي‌شود، در بخش دوم درباره پايان‌ روز و زمان صحبت مي‌شود، و نهايتا در بخش پاياني نويسنده کتاب را جمع‌بندي مي‌کند و راجع‌به هماهنگي و تفکر صحبت مي‌کند. در ادامه مروري خواهيم داشت بر سرفصل‌هاي اين کتاب:

يادداشت دنيل پينک براي خوانندگان ايراني؛
درباره کتاب؛
مقدمه: تصميم کاپيتان تِرنر؛
بخش يکم: روز
يک: الگوي پنهان زندگي روزمره؛
دو: بعدازظهرها و قاشق‌هاي قهوه: قدرت استراحت، وعده ناهار و اثبات فايده خواب بعد از ظهر در دنياي مدرن؛

بخش دوم:‌ شروع‌ها، پايان‌ها و ميان اين دو
سه: شروع‌ها: شروع مناسب، شروع دوباره، شروع باهم؛
چهار: نقطه مياني: شمع‌هاي هانوکا و بيماري ميان‌سالگي چه‌چيزهايي درمورد انگيزه به ما مي‌آموزند؛
پنج: پايان‌ها: ماراتن‌ها، شکلات‌ها و قدرت تلخي؛

بخش سوم: هماهنگي و تفکر
شش: هماهنگي سريع و آهسته: راز زمان‌سنجي گروهي؛
هفت: تفکر در زمان‌ها: چند کلام پاياني؛
مطالعه بيشتر؛
تقديرنامه.

آيا اين کتاب براي شماست؟
خواندن کتاب کي را به شما پيشنهاد مي‌کنيم اگر:
مايل هستيد بدانيد بهتر است هر جنس کاري را در چه زماني انجام دهيد؛
نسبت به برنامه ريزي درستِ زمان انجام کارهاي فکري ـ تحليلي و کارهاي هنري ـ بصري مطمئن نيستيد؛
دوست داريد کيفيت خروجي کارهايتان را بالاتر ببريد؛
در برنامه‌ريزي دچار افراط مي‌شويد و نسبت به استراحت و اهميت آن بي‌توجهي مي‌کنيد.
 
بخش‌هايي از کتاب کي (when)
مشکل بعدازظهر اين است که اگر مدت زيادي روي کاري تمرکز کنيم، هدف خود در انجام اين کار را فراموش مي‌کنيم، که به اين پديده «خوپذيري» مي‌گويند. زمان‌هاي استراحت کوتاه مي‌تواند به ما کمک کند تا از خوپذيري اجتناب کنيم و تمرکز خود را بالا ببريم و تعهد خود در رسيدن به هدف را دوباره تجديد کنيم. و زمان‌هاي استراحت مکرر بهتر از زمان‌هاي استراحت هر چند وقت يک بار است. (نسخه صوتي)

***

توانايي‌هاي شناختي ما در تمام طول روز به يک اندازه نيست. در طول حدود شانزده ساعتي که بيدار هستيم، اين توانايي‌ها تغيير مي‌کنند (غالبا به‌صورت قاعده‌مند و قابل‌پيش‌بيني). در لحظه‌هايي از روز نسبت به بقيه لحظه‌ها، باهوش‌تر، سريع‌تر، خنگ‌تر، کندتر، خلاق‌تر و بي‌خلاقيت‌تر هستيم. دوم اينکه اين نوسانات روزانه بسيار شديدتر از آنچه هستند که فکر مي‌کنيم. (نسخه صوتي)

***

در ابتداي حرکت براي يک هدف، از ميزان پيشرفت خود انگيزه مي‌گيريم؛ در انتها، از تلاش براي طي‌کردن فاصله‌اي که مانده است انرژي مي‌گيريم. (نسخه صوتي)


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره