نماد آخرین خبر

۲۳ عنوان کتاب به مناسبت آزادسازی خرمشهر در فارس رونمایی می‌شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۲۳ عنوان کتاب به مناسبت آزادسازی خرمشهر در فارس رونمایی می‌شود

ايرنا/ سرهنگ پاسدار سعيد کوشکي جهرمي يکشنبه به مناسبت فرا رسيدن سالروز آزادسازي خرمشهر(سوم خرداد) در جمع مجازي خبرنگاران افزود: با توجه به حضور گسترده رزمندگان استان فارس در آزادسازي خرمشهر ويژه برنامه‌هاي مختلفي با رعايت پروتکل هاي بهداشتي در سطح استان و شهر شيراز برگزار مي‌شود.

وي اظهار داشتَ: با توجه به شرايط عمومي حاکم بر کشور و با هدف همراهي بيشتر با کادر درمان و سلامت رزمندگان عموم برنامه‌هاي اين ايام بربيشتر در بستر فضاي مجازي و رسانه‌اي برگزار مي‌شود اما با در نظر گرفتن پروتکل هاي بهداشتي ويژه برنامه‌هايي نيز در اين خصوص برگزار خواهد شد.
مديرکل حفظ و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان فارس گفت:  بزرگداشت سالروزآزادسازي خرمشهر با حضور فرماندهان نظامي و انتظامي، مسئولان و رزمندگان در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در روز سوم خرداد از جمله اين برنامه‌ها است.
وي افزود: اين آيين با سخنراني سردار محمدجعفر اسدي فرمانده لشکر۳۳ المهدي(عج) در دوران دفاع مقدس و يکي از فرماندهان حاضر در عمليات بيت المقدس (آزادسازي خرمشهر) برگزار خواهد شد.
سرهنگ کوشکي گفت: جشن ويژه سوم خرداد نيز روز سوم خرداد بعداز نماز مغرب و عشاء در محوطه باز مرکز فرهنگي موزه دفاع مقدس با رعايت فاصله اجتماعي نيز برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: تمثال شهداي عزيز استان فارس حاضر در عمليات فتح خرمشهر در سراسر استان نصب و از خانواده‌هاي معظم شهدا و رزمندگان عمليات فتح خرمشهر تجليل خواهد شد.
دبير ستاد استاني بزرگداشت سوم خرداد در استان فارس گفت: بسته محتوايي براي ائمه جمعه و جماعات استان در مکان‌هايي که به لحاظ بهداشتي و سلامت امکان حضور مردم در مساجد و حسينيه‌ها وجود دارد، تهيه شده است تا آنها دستاوردهاي فتح خرمشهر را تبيين کنند.

مديرکل حفظ و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان فارس ادامه داد: با توجه به ايجاد شبهات و نياز روز جوانان به رفع اين موارد جلسه پرسش و پاسخ از طريق پورتال، فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي و ساير اپليکيشن‌هاي موجود برگزار مي‌شود.
کوشکي گفت: هر چند که معتقديم هيچ چيزي جاي تاثير چهره به چهره را نمي‌گيرد اما با توجه به شرايط موجود براي توليد و انتقال بهتر مطالب در حوزه دفاع مقدس توليد پويانمايي و موشن گرافي و کليپ توسط همه دستگاه‌هاي متولي توليد و منتشر مي‌شود.

 عمليات آزادسازي خرمشهر از مهم‌ترين حماسه هاي دفاع مقدس به شمار مي‌ رود به طوري که مي توان آن را نقطه عطفي در تاريخ جنگ تحميلي عنوان کرد. اين پيروزي در پي عمليات بيت المقدس به وقوع پيوست و سبب بازپس‌گيري خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشيدي شد.
اين عمليات در۳۰ دقيقه بامداد ۱۰ارديبهشت ۱۳۶۱با رمز «يا علي بن ابي طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عمليات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.
نيروهاي ايراني در اين عمليات به دستاوردهاي بزرگي دست يافتند که از آن جمله مي توان به انهدام بيش از ۲ لشکر نيروي هاي عراقي، بازپس گيري حدود پنج هزار و ۴۰۰ کيلومتر مربع از خاک ايران از جمله شهرهاي خرمشهر، هويزه، پادگان حميد و خارج کردن شهرهاي اهواز- حميديه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامين مرز بين المللي (حدفاصل پاسگاه طلائيه تا شلمچه) اشاره کرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردي هاي فراوان ارتشيان و سپاهيان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ايران برفراز مسجد جامع اين شهر به اهتزاز درآمد.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تقويم رسمي ايران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ايثار و پيروزي» نام‌گذاري کرده‌ است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar