logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

خودروهای برقی کارکرده حالا ارزان تر از همتایان بنزینی هستند!

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
خودروهای برقی کارکرده حالا ارزان تر از همتایان بنزینی هستند!

آخرین خودرو/ مطالعه اخیری که توسط وبسایت iSeeCars انجام شده، نشان می دهد میانگین قیمت خودروهای کارکرده نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا خیلی بیشتر است. اما در این بین یک نکته جالب وجود دارد و آن اینکه خودروهای بنزینی در مقایسه با مدل های برقی، دچار افت قیمت کمتری می شوند.

به گزارش آخرین خودرو، طبق یافته های iSeeCars، در ماه می میانگین شکاف قیمتی مدل های دست دوم بنزینی و برقی به ۸.۵ درصد رسیده است. اگر بخواهیم دقیق تر باشیم، باید بگوییم در ماه می میانگین قیمت خودروهای درون سوز کارکرده در بازار آمریکا برابر با ۳۱,۴۲۴ دلار بوده؛ حال آنکه میانگین قیمت مدل های برقی ۲۸,۷۶۷ دلار محاسبه شده است. با این حساب باید گفت یک خودروی درون سوز کارکرده نسبت به مدل مشابه برقی ۲,۶۵۷ دلار قیمت بیشتری دارد.

برای درک بهتر تحولات بازار، بد نیست مقایسه ای بین ژوئن ۲۰۲۴ و ژوئن ۲۰۲۳ داشته باشیم. بر اساس داده های موجود، سال گذشته همین موقع ارزش خودروهای برقی دست دوم ۲۵ درصد بیشتر از میانگین قیمت خودروهای درون سوز کارکرده بود بود، یعنی در ژوئن ۲۰۲۳ میانگین قیمت این نوع خودروها حدود ۸۰۰۰ دلار بیشتر بود. در آن مقطع قیمت متوسط یک خودروی برقی کارکرده برابر با ۴۰,۷۸۳ دلار و قیمت متوسط یک خودروی درون سوز ۳۳,۴۶۹ دلار بود.

مقایسه قیمت دو خودروی تسلا مدل ۳ و ب ام و سری ۳ می تواند یک مثال عینی خوب باشد. در ژوئن سال گذشته متوسط قیمت یک دستگاه تسلا مدل ۳ کارکرده ۲,۶۳۵ دلار بیشتر از ب ام و سری ۳ کارکرده بود. اما پس از ۱۱ ماه، حالا یک مدل ۳ کارکرده به طور میانگین ۴,۸۰۶ دلار ارزان تر از سری ۳ کارکرده است!

در بین ۱۰ خودرویی که بیشترین افت قیمت را دارند، ۷ مدل برقی هستند. صدرنشین جدول کراس اوور برقی جگوار I-Pace است که در عرض یک سال ۱۴,۰۵۳ دلار از ارش خود را از دست داده؛ این رقم معادل ۳۰.۱ درصد افت می شود!

حتما می دانید که خودروهای برقی اکنون دوران سختی را تجربه می کنند. اگر چه تعداد این خودروها در خیابان ها روز به روز در حال افزایش است، اما شتاب استقبال از آنها بنا به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده؛ این موضوع باعث شده افت قیمت خودروهای برقی بیشتر از رقبای بنزینی و دیزلی باشد.  

ناگفته نماند iSeeCars در مطالعه خود بیش از ۲.۲ میلیون خودروی یک تا ۵ سال کارکرد را که در حد فاصل می ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴ معامله شده، بررسی کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir