معرفی و بررسی موتورسیکلت KTM 890 SMT
آخرین خودرو/ عبارت “سوپرموتو تورینگ” ممکن است گیجکننده باشد، اما KTM 890 SMT به نحوی موفق شده است دو دستهبندی کاملاً متفاوت را در یک موتورسیکلت ترکیب کند که به عنوان یک موتور سیکلت روزمره عالی عمل میکند.
موتورسیکلت KTM 890 SMT مدل 2024، موتورسیکلتی است که دن ر نگاه اول به نظر نمیرسد منطقی باشد، اما در عین حال کاملاً منطقی است. شاید بهتر است به ۸۹۰ SMT به عنوان یک موتور ادونچر (ماجراجویی) معمولی با لاستیکهای جادهای ۱۷ اینچی نگاه کنیم تا یک سوپرموتو تورینگ. اگر فقط میتوانستید یک موتورسیکلت برای رفتوآمد، گردش و سرگرمی داشته باشید، ۸۹۰ SMT همان موتورسیکلت است.
درباره کی تی ام SMT 890
طرفداران KTM ممکن است موتور ۹۹۰ SMT اصلی از سال 2009 را به یاد بیاورند. در برخی موارد، شباهتهای زیادی با SMT فعلی وجود دارد. انجین دو سیلندر که شبیه به تورینگ های سادهشده با تأثیرات سوپرموتو هستند، ۹۹۰ SMT به آرامی محو شد زیرا KTM تمرکز خود را بر روی سری موتورهای ادونچر گذاشت.
در نهایت، KTM سری کوچکتر Duke خود را با موتور LC8c معرفی کرد و به همراه آن، به روزرسانی های گاهو بیگاه اضافه شد. در شرایط فعلی به نظر میرسید اکنون زمان مناسبی برای بازگرداندن نام SMT باشد، اما این بار با موتور ۸۹۰ سیسی دو سیلندر خطی. نتیجه، موتوری است که در نگاه اول گیجکننده به نظر میرسد، اما وقتی سوارش میشوید، به طرز شگفتآوری سرگرمکننده و مهیج است.
موتورسیکلت ۸۹۰ Adventure R از همان موتور ۸۹۰ سیسی LC8c استفاده میکند که در SMT نیز وجود دارد. در اینجا میتوانید آن را در کنار لبههای پایینی مخزن سوخت مشاهده کنید. همچنین به حکاکی لاستیک جاپاها برای کاهش ارتعاشات توجه کنید.
با وجود تمرکز بیشتر بر استفاده در جاده، موتور ۸۹۰ سی سی دو سیلندر از محصول ماجراجویی ۸۹۰ Adventure R وام گرفته شده است و نه از دوک. موتور درون فریم کرومولی استیل که به عنوان امضای KTM شناخته میشود، قرار دارد و در هر دو انتها، سیستم تعلیق WP APEX آن را احاطه کرده است. دو شاخ ۴۳ میلیمتری کارتریج باز کاملاً قابل تنظیم است و دارای دستههایی در بالا است که میتوانید با دست آنها را تنظیم کنید. کمکفنر نیز کاملاً قابل تنظیم بوده و دارای یک دستگیره برای تنظیم پیش بار است. هر دو طرف ۱۸۰ میلیمتر دامنه حرکت تعلیق دارند که از تأثیرات ادونچر بر SMT است.
حال بیایید به یکی از جنبههای جنجالی تر SMT یعنی ظاهر آن بپردازیم. این موتورسیکلت دارای یک گلگیر جلوی نیمهکاره است که به جلوگیری از برخورد آب و یا زباله به سمت راننده یا رادیاتور کمک میکند، اما شما میتوانید همچنین گلگیر سوپرموتو مانند را بگیرید.
اما عجیبترین انتخاب در طراحی، مخزن سوخت است. به وضوح از مخازن قطرهای موجود در مدلهای ادونچر الهام گرفته شده است. مخزن ۱۵.۸ لیتری به همان شیوه پایین میآید و در کنار محفظه موتور قرار میگیرد، اما در واقع همان باک نیست. این یکی به طور خاص برای SMT طراحی شده است. این باک نسبت به Duke کمی پهنتر است که شاید کمی ناراحتکننده باشد، خصوصا اگر قد کوتاهی داشته باشید.
مابقی اجزا همان چیزی هستند که توقع دارید. تایرهای میشلین PowerGP در ابعاد ۱۲۰ برای جلو و ۱۸۰ برای عقب در دو انتها قرار داشته و کاملاً به عملکرد جادهای اختصاص دارند. شما به آن لاستیک چسبنده نیاز دارید، زیرا دیسکهای ترمز ۳۲۰ میلیمتری در جلو توسط کالیپرهای دارای برند KTM که شباهت زیادی به کالیپرهای J.Juan دارند، فشرده میشوند.
با وجود ارتفاع زیاد، صندلی یکپارچه به طرز شگفت آوری به خوبی بالشتک شده و لبه پشتی بخش اصلی به حفظ موقعیت راننده کمک میکند. قفسه عقب نیز، جایگاه اصلی برای نصب هر گونه چمدان است.
در حالت استاندارد، ۸۹۰ SMT تجهیزات الکترونیکی مانند سه حالت رانندگی (باران، خیابان، ورزش)، کنترل کشش در پیچ، ABS در پیچ، و ABS سوپرموتو را ارائه میدهد. گزینههای دیگر شامل یک حالت رانندگی Track اضافی است که به راننده اجازه میدهد حالتهای دریچه گاز خود را تنظیم کند.
تجربه رانندگی
به لطف افزایش اینرسی در میللنگ، رانندگی در بزرگراه بدون تکان خوردن زیاد و لرزش اضافه است. با این حال، ما موتور را در حالت رانندگی Sport نگه داشتیم زیرا حساسیت دریچه گاز را برای گستردهترین طیف شرایط رانندگی قابل کنترل میکرد. حالت Track در درهها هیجانانگیز بود، اما در شهر کمی بیش از حد تهاجمی میشد. اگر قرار است مسافت زیادی طی کنید، کروز کنترل به راحتی قابل استفاده خواهد بود.
به لطف دستههای فرمان پهن و به دلیل ارتفاع زیاد صندلی، دید خوبی از جاده پیش رو دارید. از آنجا که کلمه تورینگ در نام این موتور سیکلت هست، خود صندلی به طرز شگفت آوری نسبت به یک صندلی استاندارد به خوبی بالشتک شده است. یک ساعت رانندگی در بزرگراهها نشان نداد که در شکل صندلی چینخوردگی یا منحنیهای عجیبی وجود دارد و راکب را با راحتی شگفت انگیزی به مقصد رساند. ظاهر عجیب شیشه جلو به کاهش جریان هوای ورودی به سمت قفسه سینهام کمک میکند. هنگامی که سرعت بیشتری بگیرید، کمی خم شدن به جلو به راکب کمک میکند تا نرمتر از میان هوا عبور کند. فعالسازی کروز کنترل نیز کمک بزرگی است تا بتوان بدون نیاز به حفظ فشار روی دستهها، سرعت را حفظ کرد.
به دلیل قرارگیری مرتفع تر مخزن سوخت، مرکز ثقل SMT کمی بالاتر از دوک است. همراه با سیستم تعلیق بلند، SMT تنها کمی کندتر از دوک به حرکت در میآید، اما دستههای پهن اساساً آن ضعف را جبران میکنند و به راننده اجازه میدهند که موتور را در پیچها بهتر هدایت کند.
در مورد ترمز گیری نیز چیزی برای نگرانی وجود ندارد. اگرچه کالیپر و سیلندر اصلی برند Brembo را ندارند، اما فراموش نکنیم که برمبو صاحب J.Juan است. SMT هیچ مشکلی در کاهش سرعتو توقف ندارد. لنت ترمزها به اندازه کافی پهن هستند و سیلندر اصلی نیز بازخورد خوبی را ارائه میدهد. با این حال، باید به تغییرات وزنی عادت کنید، اما وقتی به درستی انجام شود، میتوانید از این تغییرات وزنی برای تعیین جهت موتور استفاده کنید.
جمع بندی
بدون شک، ۸۹۰ SMT یک موتور سیکلت سرگرمکننده است. KTM همواره تلاش میکند تا در یک دستهبندی خاص، کمی حس سوپرموتو را وارد و بلافاصله آن را به یک موتور سیکلت لذتبخش تبدیل کند. با این حال، به همان اندازه که از SMT به عنوان یک موتورسیکلت تورینگ لذت بردیم. کی تی ام ۸۹۰ SMT یک موتور سیکلت همهکاره بینقص است. از رفتوآمدهای روزانه تا درهها، از پیستها تا تورهای طولانی، ۸۹۰ SMT همه اینها را به خوبی انجام میدهد. بنابراین SMT در لیست موتورسیکلتهایی قرار میگیرد که اگر فقط میتوانستیم یک موتور برای انجام تمام کارها داشته باشیم، آن را در نظر میگرفتیم.
مشخصات فنی KTM 890 SMT مدل ۲۰۲۴
نوع موتور: دو سیلندر خطی، ۴ زمانه، DOHC
حجم موتور: ۸۸۹ سیسی
قطر × کورس پیستون: ۹۰.۷ میلیمتر × ۶۸.۸ میلیمتر
استارت: الکتریکی؛ ۱۲V 10Ah
جعبهدنده: ۶ سرعته
سیستم سوخت: DKK Dell’Ortoدریچه گاز ۴۶ میلیمتر
روان کاری: روان کاری فشاری با دو پمپ روغن
خنک کاری: خنک کاری با مایع و مبدل حرارتی آب/روغن
کلاچ: (کلاچ کمکی لغزنده)، کابلکشی شده
سیستم احتراق: Bosch EMS با سیستم Ride-By-Wire
فریم: فولاد لولهای CroMoly، موتور به عنوان عضو تحت تنش
زیر فریم: سازه خرپایی فولاد CroMoly
دستهها: آلومینیوم، مخروطی، ˜ 26/22 میلیمتر
ترمزهای جلو: دیسکی ۳۲۰ میلیمتر / ۲۶۰ میلیمتر
ترمزهای عقب: دیسکی ۳۲۰ میلیمتر / ۲۶۰ میلیمتر
چرخ جلو: ۳.۵۰ × ۱۷ اینچ
چرخ عقب: ۵.۵۰ × ۱۷ اینچ
تایر جلو Michelin Power GP 120/70 ZR 17:
تایر عقب Michelin Power GP 180/55 ZR 17 :
فاصله بین دو محور: ۱۵۰۰ میلی متر
فاصله از سطح زمین: ۲۲۵ میلیمتر
ارتفاع زین: ۸۵۵ میلیمتر
ظرفیت مخزن سوخت: ۱۵.۸ لیتر
وزن کامل: ۱۹۴ کیلوگرم
نکات مثبت
موتور ۸۹۰ همچنان یکی از موتورهای مورد علاقه ماست.
اساساً یک سوپرموتوی بزرگ شده است.
اما اگر بخواهید، میتواند یک وسیله روزمره عالی هم باشد.
نکات منفی
کوتاه قدها مراقب باشند.
هیچ امکاناتی برای حمل بار ندارد.