نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

نگاهی به قیمت دوو ماتیز در بازار، هاچ‌بک محبوب سال‌های دور

منبع
ديجياتو
بروزرسانی

دیجیاتو/ در این مطلب، نگاهی به قیمت دوو ماتیز داریم. این هاچ‌بک دوست‌داشتنی 20 سال پیش در کشورمان مونتاژ می‌شد.

سال‌ها پیش و در دورانی که خودروهای هاچ‌بک کوچک و اقتصادی هنوز در کشور فراگیر نشده بودند، کرمان‌موتور محصولی به نام دوو ماتیز را روانه بازار ایران کرد. این خودرو یک هاچ‌بک کوچک، کم‌مصرف و دوست‌داشتنی بود که به عنوان یک خودرو شهری عالی عمل می‌کرد. اکنون و پس از گذشت دو دهه از پایان تولید این خودرو، قصد داریم تا نگاهی به قیمت دوو ماتیز در بازار ایران داشته باشیم.

نگاه اجمالی به ماتیز
دوو ماتیز محصولی از شرکت خودروسازی دوو کره جنوبی است. تولید این خودرو از سال 1998 آغاز شد. پس از خرید دوو توسط جنرال‌موتورز، تولید ماتیز همچنان ادامه یافت و جنرال موتورز تصمیم گرفت تا این خودرو را با نام شورولت اسپارک به تولید برساند. نسل نخست دوو ماتیز در فاصله‌ سال‌های 1998 تا 2004 و نسل دوم آن در فاصله سال‌های 2000 تا 2011 به تولید رسیدند. دوو ماتیز در قالب نسل اول از سال 1379 تا 1383 توسط کرمان‌موتور مونتاژ شد و در بازار کشورمان به فروش رسید.

دوو ماتیز در رده خودروهای بسیار کوچک یا میکروکارها قرار می‌گیرد. پیشرانه این خودرو نیز متناسب با ابعاد آن است. زیر کاپوت این خودرو، موتور سه سیلندر 800 سی‌سی قرار دارد که حداکثر 52 اسب‌بخار قدرت و 69 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس پنج دنده دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در این خودرو برعهده دارد. وزن دوو ماتیز تنها 835 کیلوگرم است اما این وزن اندک باعث نمی‌شود که شتاب این خودرو چشم‌گیر باشد. شتاب صفرتاصد دوو ماتیز 17.6 ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز 145 کیلومتربرساعت خواهد بود. البته این ارقام مربوط به نسخه صفرکیلومتر این خودرو بوده‌اند.

جدول قیمت دوو ماتیز در بازار، شهریور 1403:

با جستجویی در بازار، متوجه می‌شویم که قیمت دوو ماتیز پس از دو دهه، در محدوده 100 میلیون تومان قرار دارد. اگر قصد خرید نسخه‌های سالم این خودرو را داشته باشید، باید حدود 120 میلیون تومان را برای خرید یک دوو ماتیز هزینه کنید. همانند بسیاری از خودروهای قدیمی بازار، کمبود قطعات معضل اصلی دوو ماتیز است و اکثر مالکان از قطعات استوک برای تعمیر اتومبیل خود استفاده می‌کنند. این مساله در بخش قطعات ظاهری، دردسر بزرگتری به حساب می‌آید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir