نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی اسکای ول ET5؛ جذابیت تکراری!

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی اسکای ول ET5؛ جذابیت تکراری!

آخرین خودرو/ کراس اوور ET5 اولین محصول تمام برقی و مونتاژی بازار است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی ظاهری اسکای ول ET5 برای شما انجام داده ایم.
 
در دنیای مدرن امروزی، خودروهای الکتریکی به یکی از جذابترین و شاید مهم ترین مسائل در کنار سایر مباحث سیاسی و اجتماعی میان عموم جوامع و نیز نشریات و خبرنگاران حوزه های مختلف تبدیل شده است که همواره منتقدان و البته موافقان زیادی نسبت به این موضوع وجود داشته و دارد. با این حال اما به لحاظ شخصی چه طرفدار خودروهای برقی باشیم و چه مخالف سرسخت آن، باید قبول کرد که وسایل نقلیه الکتریکی به جزئی اصلی در دنیای تکنولوژی محور امروزی تبدیل شده اند و همین امر سبب شده تا توسعه چنین محصولاتی به یک اولویت برای خودروسازان حتی آماتور تبدیل شود.

هر چند که پس از هیجان ابتدایی که خودروسازان مطرح جهانی در این چند سال نسبت به طراحی و توسعه مدل های برقی داشتند، اما اخیرا شاهد آن هستیم که خودروسازان کمی محتاطانه و با تامل بیشتر نسبت به آینده محصولات الکتریکی خود صحبت می کنند و خب یکی از دلایل این موضوع نیز ممکن است بخاطر عدم توسعه کافی زیرساخت برای این دسته از محصولات، گران تر بودن در مقایسه با خودروهای درون سوز یا بنزینی و نیز استایل و طراحی ظاهری آینده نگرانه و بسیار مدرن برخی از خودروهای برقی که ممکن است با ذائقه بسیاری از مشتریان همخوانی نداشته باشد.

با این حال و فارغ از تمام نکات مثبت و منفی که در رابطه با خودروهای الکتریکی وجود دارد، اما بالاخره شاهد آن هستیم که این روند جدید نیز به ایران رسیده و با وجود کاستی های فراوانی که در رابطه با خودروهای برقی وجود دارد، بخصوص عدم توسعه اصولی زیرساخت برای این دسته از محصولات مانند نبود ایستگاه های شارژ کافی، اما شاهد معرفی و عرضه این دسته خودروها در بازار هستیم و هر چند که می توان گفت که رونمایی ها و حضور نسبتا گسترده خودروهای الکتریکی در نمایشگاه های خودرو چند وقت اخیر، تاکنون بیشتر شبیه شوآف و تبلیغات بوده است، اما می توان حضور این دسته از محصولات را به واسطه مدرن تر شدن سیستم حمل و نقل و نیز حضور بیشتر و راحت تر محصولات روز خودروسازان مطرح به فال نیک گرفت.

یکی از اولین خودروهای برقی که پا به بازار کشور گذاشته است، کراس اوور اسکای ول ET5 است و همانطور که انتظار می رود، ورود خودروهای الکتریکی به بازار ایران نیز با یک محصول چینی آغاز شده است!

با این حال اسکای ول نیز یکی از محصولات مدرن کشور چین است که حاصل جوینت ونچر گروه الکترونیکی اسکای ورث و شرکت تولید کننده اتوبوس های برقی نانجینگ گلدن دراگون «Nanjing Golden Dragon» می باشد که اسکای ول ET5 توسط شرکت نبکا و با مشارکت گروه کرمان موتور و مپنا به بازار ایران عرضه می شود که پس انتشار ویدیو تست و بررسی این محصول، در ادامه مطلب به نقد و بررسی طراحی این کراس اوور الکتریکی می پردازیم.

ویدیوی تست و بررسی ET5

طراحی اسکای ول ET5 در بدنه ؛ استایلی مدرن اما فاقد جذابیت های بصری
در نگاه اول، اسکای ول ET5 به عنوان یک کراس اوور برقی، تناسبات بزرگ بدنه آن که حالتی نسبتا عضلانی نیز به آن بخشیده است کاملا جلب توجه می کند. ضمن اینکه در اولین برخورد با ET5، به هیچ عنوان احساس نمی شود با یک خودرو که در باطن آن یک پیشرانه الکتریکی قرار داده شده است روبه رو هستیم و دقیقا این موردی است که امروزه خودروسازان مطرح و بزرگ نیز از آن پیروی می کنند. به این صورت که خودروسازان به این نتیجه رسیده اند که برای اینکه خودروهای الکتریکی بتوانند جذب مشتری کنند لازم نیست که از سبک طراحی و استایل کاملا متفاوت با خودروهای درون سوز یا اصطلاحا بنزینی برخوردار باشند. موردی که به تازگی «اولا کالنیوس» مدیرعامل مرسدس نیز در مصاحبه با مجله اتوکار عنوان کرد که نسل آینده نسخه های برقی S کلاس، از طراحی مشابه و نزدیک به نسخه بنزینی و به عبارتی سنتی تر برخوردار خواهد بود. یعنی دقیقا همان روشی که ب ام و در نسل کنونی سری ۷ و یا سری ۵ پیاده کرده است. بنابراین این استایل معمول و نرمال برای یک خودروی الکتریکی مانند اسکای ول ET5 امری نه چندان عجیب و البته پذیرفته شده می باشد که حتی ممکن است فارغ از بحث پیشرانه و قوای محرکه، در فروش این خودرو نه تنها تاثیر منفی، بلکه تاثیری مثبت داشته باشد.

با این حال، همانطور که در سرتیتر مطلب عنوان شد، اسکای ول ET5 از یک استایل ساده و تقریبا بدور از هیجان برخوردار است. شاید برخی جزئیات وجود داشته باشد که در نماهای مختلف از سادگی نمای ظاهری آن بکاهد، اما باید اعتراف کرد که سبک طراحی اسکای ول ET5 ویژگی متفاوت و جدید را حتی در مقایسه با خودروهای بنزینی ارائه نمی دهد.

در نمای جلو که شاید بتوان گفت ظریف ترین بخش طراحی شده در استایل ET5 است، با چهره ای ساده، اما شیک و متناسب رو به رو می شویم که نمی توان ایراد خاصی به آن وارد کرد. بخصوص اینکه در نسخه عرضه شده در ایران، در مقایسه با نسخه ای که مثلا در بازار بریتانیا نیز عرضه می شود، به واسطه استفاده از یک قطعه تزئینی در مرکز که نقش جلو پنجره را ایفا می کند و نیز سپرهای با ورودی های هوای بزرگ و اسپرت، از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد.

چراغ های کشیده جلو که از زوایای تیز تشکیل شده اند و از طریق یک جلو پنجره بسته مشبک به یک دیگر متصل شده اند، در کنار خطوط شارپ روی کاپوت، کاملا هماهنگ و تا حدی جسورانه به نظر می رسند. در کنار این موارد، گرافیک T شکل چراغ های روشنایی در روز، در امتداد با خطوط و شکست های ایجاد شده بر روی جلو پنجره تزئینی توانسته چهره ای شیک تر را به این نما از اسکای ول ET5 ببخشد.

طراحی سپر جلو، از نکات برجسته و جذاب طراحی اسکای ول ET5 به شمار می آید. چرا که علاوه بر اینکه از سادگی آن کاسته، بر ویژگی های اسپرت این مدل الکتریکی افزوده است. ورودی های هوای یک تکه که از گوشه ها و از طریق یک نوار Tشکل مشکی، عینا مشابه با گرافیک چراغ ها، تا مرکز سپر و ورودی هوای مرکزی امتداد یافته، هرچند از یک طراحی بدیع و نرمال برخوردار است، اما به خوبی توانسته بر افزایش جذابیت بصری این نما کمک کند.

هر چند که قرار گیری یک پروژکتور یا چراغ LED افقی در پایین ترین قسمت ورودی های هوای کناری، چندان توجیه پذیر نیست. چرا که علاوه بر عدم هماهنگی با سایر عناصر نمای جلو، از هارمونی مناسبی با جزئیات نمای عقب که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد برخوردار نمی باشد و این نکاتی است که همچنان به عنوان پاشنه آشیل در برخی از محصولات طراحی شده توسط چینی ها دیده می شود.

با رسیدن به نمای جانبی، سادگی استایل اسکای ول ET5 به اوج خود می رسد. با این حال به واسطه ابعاد بزرگی که این کراس اوور دارد، کمی عضلانی تر از یک کراس اوور معمولی چینی است که معمولا در خیابان ها میبینیم و همین می تواند جلب توجه کند. همچنین با توجه به تناسبات و ابعاد نسبتا بزرگ بدنه، استفاده از رینگ های سایز ۱۹، توانسته کمی بر پویایی بیشتر نمای جانبی ET5  کمک کند.  یکی دیگر از ویژگی های نمای جانبی، طراحی یک دست و منظم آن است. به نحوی که تمامی خطوط و اجزا در یک راستا بوده و از هماهنگی خوبی برخوردار می باشند. هر چند باز هم تاکید می شود که با فرمولی کاملا ساده در طراحی این نما، رو به رو هستیم.

یک خط شانه سراسری که از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد یافته و یک خط شخصیتی بر روی رکاب درهای جانبی که با زاویه کمانی ملایمی در طول خودرو امتداد یافته و یک حجم کم عمقی را بر روی درها ایجاد کرده، تشکیل دهنده خطوط این نما می باشند. با این حال می توان به سادگی بیش از حد این نما که حتی در جزئیاتی مانند نوار کرومی فریم شیشه های جانبی و یا بر روی رکاب پایین درها به اوج خود می رسند نقد وارد کرد. چرا که با وجود ارائه یک استایل منطقی، اما اغراق در محافظه کاری نیز در یک خودروی مدرن و الکتریکی نمی تواند چندان جذاب باشد. بخصوص اینکه این سبک از طراحی محافظه کارانه, کمی رنگ و بوی کهنگی به استایل اسکای ول ET5 داده است.

با گذر از دو نمای قبلی و رسیدن به نمای عقب، شاید بتوان گفت متفاوت ترین قسمت در طراحی بدنه اسکای ول ET5، همین نما باشد. با این حال نمای عقب در مقایسه با دو نمای قبلی، بخصوص نمای جلو کمی از عدم هماهنگی رنج می برد. چرا که همانطور که در بررسی نمای جلو به آن اشاره کردیم، در نمای عقب بر خلاف نمای جلو، چراغ ها به صورت دوبل طراحی شده اند. یعنی علاوه بر چراغ اصلی که به صورت افقی و سراسری در عرض خودرو امتداد یافته است، چراغ های مه شکن عقب به صورت افقی و البته در قالبی بزرگ طراحی شده. اند و این امر با وجود ایجاد تمایز در نمای عقب، اما کمی با جزئیات در نمای جلو که عمدتا به صورت افقی طراحی شده اند در تضاد می باشد و اینجاست که اشاره کردیم استفاده از همان پروژکتور افقی در پایین ترین قسمت ورودی های هوای نمای جلو، کمی این ناهمگونی میان دو نما را بیشتر کرده است.

اما سایر جزئیات و عناصر طراحی شده در نمای عقب مانند گرافیک چراغ های اصلی، خطوط روی درب صندوق و نیز طراحی سپر و دیفیوزر خوب و متناسب قلمداد می شود. با این حال همچنان این نکته در نمای عقب وجود دارد که طراحی ساده و به دور از هیجان، بخصوص در برخی جزئیات و عناصر ریز، حالتی رها شده دارند و به نظر می رسد که طراحان نتوانستند این عناصر را به پختگی فرمی مد نظر برسانند.

طراحی اسکای ول ET5 در کابین؛ محافظه کار با چاشنی مدرنیته
با ورود به داخل کابین اسکای ول ET5، با کلیشه از یک سبک طراحی مدرن در داشبورد محصولات روز دنیا روبه رو می شویم. یعنی استفاده از یک نمایشگر مرکزی بزرگ که اکثر کنترل ها و تنظیمات مربوط به راننده و سرنشین از طریق این نمایشگر صورت می گیرد و عملا دکمه های فیزیکی کارایی خاصی جز برخی موارد محدود ندارند.

با این حال طراحی کابین ET5 علاوه بر اینکه از هارمونی مناسبی با نمای بیرونی برخوردار است، اما به نظر جذاب تر و تا حدی هیجان انگیز تر از آن نیز می باشد. به طوری که می توان عنوان کرد که حداقل ویژگی های داخل کابین در طولانی مدت کسل کننده نمی شود و همچنان نگاه ها را به خود جذب می کند.

طراحی داشبورد و عناصر روی کنسول، بر پایه خطوط مستقیم و صاف شکل گرفته است و خب همین امر در بهبود فضای داخلی و وسعت دید کابین تاثیر مثبت گذاشته است. یکی از نکات متفاوت کنسول میانی داشبورد ET5، قرارگیری دریچه های سیستم تهویه در پایین نمایشگر مرکزی ۸/۱۲اینچی است که در نگاه اول جلب توجه می کند. در کنار این مورد طراحی غربیلک فرمان با وجود اینکه ویژگی بصری خاصی را ارائه نمی دهد، اما هارمونی مناسبی با سبک طراحی ساده و محافظه کار کابین دارد.

از نظر کیفیت مواد و متریال داخلی، اسکای ول ET5 قطعا نمره مناسبی را دریافت می کند، بخصوص در مقابل رقبای هم قیمت مونتاژی حتی می توان گفت در جایگاه بالاتری قرار دارد، اما اگر بخواهیم آن را در مقابل رقبای برقی تازه واردی مانند فولکس واگن iD.4 به چالش بکشیم، قطعا شکست خواهد خورد و این موضوع زمانی جالب تر می شود که اسکای ول ET5 از نظر قیمتی در بازار جهانی، رقیب مستقیم فولکس واگن iD.4، تویوتا bZ4X و حتی آئودی Q4 e-Tron می باشد.

کلام آخر
بطورکلی اسکای ول ET5، به عنوان یک محصولی برقی که پا به خیابان های ایران گذاشته است، می تواند برای خریداران آن، از نظر فناوری ها و تکنولوژی های که به آن مجهز شده است، برای مدتی جذاب و هیجان انگیز باشد. اما از نظر استایل و سبک طراحی نمای بیرونی و داخلی، با توجه به زبان طراحی محافظه کارانه ای که دارد، نمی تواند محصول جذابی به خصوص برای قشر جوان باشد.

به عبارتی طراحی اسکای ول ET5، به عنوان یک محصول برقی، در کنار این مورد که هنوز زیرساخت مناسبی هم برای خودروهای الکتریکی در کشور وجود ندارد. ویژگی اضافه ای نسبت به برخی از کراس اوورهای هم رده خود که در ایران مونتاژ می شوند ندارد، بنابراین باید گفت که اسکای ول ET5 برای موفق شدن در بازار کشور، به چیزی بیشتر از یک طراحی ساده، محافظه کار و تا حدی زیبا احتیاج دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir