ویدیوی تست موتور یاماها MT25
آخرین خودرو/ موتور یاماها MT25 یکی از محصولات اسپرت یاماها در بازار ایران است که توسط نیرو موتور عرضه می شود و ما به تست و بررسی آن پرداخته ایم. عموم موتور سیکلت های بازار ایران تک سیلندر و با حجم زیر ۲۵۰cc هستند. محدودیت های اعمال شده اصلی ترین مانع ورود موتورسیکلت در حجم های مختلف و با مشخصات فنی جذاب است. یاماها یکی از جذاب ترین و نام آشنا ترین برند تولید کننده موتور سیکلت در سراسر جهان است که نیازی به معرفی ندارد چراکه موتور سیکلت های این برند ژاپنی هر کدام راوی کیفیت و جذابیت یاماها هستند. علاقمندان به موتور سیکلت عموما نیم نگاهی به یاماها دارند و همیشه یکی از گزینه های خریدشان بوده البته اگر قیمت ها بگذارند! یکی از موتور سیکلت های امروز یاماها در ایران یاماها MT25 است. از ویژگی های متمایز کننده این موتور می توان به دو سیلندر بودن آن اشاره کرد. این موتور با دو فیس توی بازار ایران سابقه حضور دارد که ما به بررسی جدیدترین نسخه موجود از یاماها ام تی ۲۵ در ایران می پردازیم. لطفاً همراه ما باشید…
تماشای مستقیم ویدیو در آپارات |
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد با یک موتور دو سیلندر طرف هستیم. یاماها MT25 از یک پیشرانه ۲ سیلندر با حجم موتور دقیق ۲۴۹ سی سی ۸ سوپاپ آب خنک بهره می برد. سوپاپها به کمک ۲ میل بادامک DOHC حرکت میکنند.تراکم این انجین ۱۱ به ۱می باشد که نسبت تراکم بالایی به حساب می آید همچنین انجین موتور از تکنولوژی نسبتا جدیدی برخوردار است و معنی این موارد یعنی حتما سعی کنید از بنزین و روغن با کیفیت ترجیحا بنزین سوپر استفاده کنید.حجم روغن مورد نیاز برای موتور ۱.۸ لیتر است. انجین موتور توان تولید حداکثر ۳۵.۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۱۲۰۰۰ و حداکثر ۲۳.۵ نیوتن متر گشتاور را دارد.با توجه به مشخصات بیان شده انتظار شتاب و عملکرد فنی خوبی از این موتور داریم که در بخش تجربه سواری کاملا این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم. گیربکس موتور ۶ سرعته دستی بوده و انتقال قدرت به چرخ عقب توسط زنجیر انجام می شود.سیستم سوخت رسانی استفاده شده در یاماها MT25 از نوع انژکتور برقی می باشد. برای سیستم تعلیق موتور در قسمت جلو از یک جفت کمک فنر تلسکوپی استفاده شده است و برای عقب موتور از یک کمک فنر مونوشاک استفاده شده است که احتمالا تجربه سواری برای سرنشین عقب با توجه به زین خشک چندان راحت نخواهد بود.موتور در قسمت ترمز ها،از ترمز های دیسکی بهره می برد اما خبری از ABS نیست.
یاماها MT25 موتوری نیست که مملو از آپشن باشد و به صورت کلی یک موتور با سطح آپشن کم به حساب می آید.به طوری که برخلاف انتظار اسلیپر کلاچ نیز در این موتور وجود ندارد. اما در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها می توان به صفحه کیلومتر دیجیتال بزرگ، بند چرم برای سرنشین عقب و چراغ های تمام LED در موتور اشاره کرد. کمک فنر های موتور عملکرد مناسبی دارند هرچند شاهد کوبش هایی هم در جلو و هم در عقب موتور هستیم.همچنین سواری برای ترک نشین مطابق انتظار خشک بوده و در رانندگی های بلند مدت اذیت کننده خواهد بود. ترمز های موتور علیرغم اینکه ABS نیستند اما توان کنترل مناسبی دارند هرچند بهتر بود موتوری که در رنج قیمتی مثبت ۵۰۰ میلیون است مجهز به ABS باشد.
تایرهای فابریک یاماها ام تی ۲۵ از برند IRC ژاپنی می باشد و کیفیت مناسب این لاستیک ها باعث بهبود چسبندگی موتور میشود. سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و سایز لاستیک عقب موتور ۱۴۰/۷۰ هست.
رقبای یاماها MT25
اصلی ترین و سر سخت ترین رقیب برای یاماها MT25، یک هم میهن با نام کاوازاکی Z250 می باشد.این دو موتور مشخصات فنی نزدیک به همین دارند و کاملا در یک کلاس و حجم موتوری به سر می برند.نکته قابل توجه اختلاف قیمت حدودا ۱۰۰ میلیونی با توجه به قیمت های سرسام آور اعلامی می باشد که موتور کاوازاکی را گرانتر تر می کند! از دیگر رقبای موتور می توان به زونتس R250 و بنلی کیو جی ۲۵۰ که قیمت معقول تری دارند اشاره کرد.
برند های موتورسیکلت ژاپنی دائما مورد توجه و استقبال مصرف کنندگان و موتورسیکلت سواران ایرانی قرار می گیرند؛ اما امروزه به دلیل گرانی قیمت موتورسیکلت ها دسترسی آسان به موتور سخت شده و از طرفی با چالش عدم تامین مناسب قطعات از سوی شرکت ها رو برو هستیم.امیدواریم نیرو موتور به عنوان عرضه کننده موتورهای یاماها در ایران شرایط منعطف تری جهت فروش موتور سیکلت های خود در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و همچنین در تامین قطعات برای موتورهایی که می فروشد کوشاتر باشد.