معرفی چانگان اوشان ۵۲۰؛ خودرویی برقی با امکان تعویض باتری در ۲ دقیقه
آخرین خودرو/ چانگان اوشان ۵۲۰ بهطور رسمی در چین رونمایی شد. این خودرو اولین مدل الکتریکی چانگان با قابلیت تعویض باتری محسوب میشود.
به گفته کمپانی چینی، این سدان برقی با شبکه تعویض باتری شرکتCATL سازگار است و از نسل جدید باتریهای Choco-SEB بهره میبرد. این نسل با همکاری چانگان و CATL توسعه یافته است.
تاریخچه و همکاری چانگان با CATL
در تاریخ ۲۲ نوامبر، چانگان و CATL توافقنامهای برای استفاده از نسل دوم باتریهای Choco-SEB امضا کردند. نسل اول این باتری که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، با فناوری سلول به پک ساخته شده و چگالی انرژی در آن ۱۶۰ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن است. هر بلوک از این باتری ظرفیتی معادل ۲۶.۵ کیلووات ساعت دارد و امکان پیمایش ۲۰۰ کیلومتر مسافت را فراهم میکند. خودروهای مجهز به این فناوری میتوانند تا سه بلوک باتری را در خود جای دهند. بنابراین، ظرفیت کل باتریهای هر خودرو میتواند به ۷۹.۸ کیلووات ساعت برسد.
مشخصات چانگان اوشان ۵۲۰
با اتکا به باتری Choco-SEB چانگان اوشان ۵۲۰ قادر است تا ۵۱۵ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد، البته بر مبنای استاندارد چینی CLTC. نیروی لازم برای جابجایی توسط یک موتور الکتریکی با ۱۰۵ کیلووات (۱۴۱ اسب بخار) قدرت تأمین میشود. آنطور که اعلام شده، زمان تعویض باتری در این سدان برقی تنها ۲ دقیقه زمان میبرد.
اوشان ۵۲۰ با ابعاد ۴۷۷۰/۱۸۴۰/۱۴۷۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۷۶۵ میلیمتر تولید میشود. وزن خالص این خودرو ۱۵۳۵ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو در کارخانه چانگان در شهر چونگکینگ تولید خواهد شد.
ایستگاههای تعویض باتری CATL
مالکان اوشان ۵۲۰ میتوانند باتری خودروی خود را در ایستگاههای مخصوص شرکت CATL که قابلیت ذخیره ۴۸ پک باتری را دارند، تعویض کنند. تعداد ایستگاههای موجود فعلاً کمتر از ۳۰۰ واحد است، اما CATL برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ شمار آنها را به ۵۰۰ واحد و تا سال ۲۰۲۷ به بیش از ۳۰۰۰ واحد برساند.
چانگان پیشتر با شرکت نیو (Nio) نیز در زمینه توسعه زیرساختهای تعویض باتری همکاری داشته است. با این حال، به نظر میرسد تنها خودروهای بالارده چانگان با شبکه نیو سازگار خواهند بود، زیرا باتریهای به کار رفته در این مدلها و شبکه نیو از نوعNMC هستند.