ماهیندرا دو کراس اوور برقی XEV 9e و BE 6e را معرفی کرد
آخرین خودرو/ شرکت هندی ماهیندرا با معرفی دو کراس اوور برقیXEV 9e و BE 6e، به صورت رسمی وارد بازار خودروهای لوکس الکتریکی شد. این دو مدل جدید با مشخصات فنی قابل توجه و قیمتی رقابتی عرضه میشوند. جالب اینکه ماهیندرا ادعا میکند این دو مدل میتوانند محصولات برندهای مطرحی مثل مرسدس بنز و ب ام و را به چالش بکشند.
طراحی جسورانه با پلتفرم مدرن INGLO EV
کراس اوور برقی ماهیندرا XEV 9e با سقف شیبدار، نوارهای LED متصل در جلو و لوگوی نور پردازی شده، حس مدرنیته و لوکس بودن را به بیننده منتقل میکند. در مقابل، کراس اوورBE 6e طراحی عضلانیتری داشته و با خطوط تیز و چراغهای روشنایی در روزC شکل شخصیت متفاوتی را به نمایش میگذارد.
به خاطر ابعاد بزرگتر، صندوق عقب XEV 9e جادارتر بوده و فضایی برابر با ۶۵۵ لیتر را در اختیار مالک خود قرار میدهد. در زیر کاپوت جلوی این مدل صندوق دیگری با ظرفیت ۱۵۰ لیتر در دسترس است. در کراس اوور BE 6e صندوق عقب حجمی برابر با ۴۵۵ لیتر دارد؛ حجم صندوق جلو نیز برابر با ۴۵ لیتر میباشد. در جدول زیر میتوانید ابعاد دو مدل را به تفکیک مشاهده نمایید.
کابینی مینیمال و تکنولوژیمحور
هر دو کراس اوور برقیXEV 9e و BE 6e کابینی با طراحی مینیمالیستی دارند. فرمان دو شاخه با لوگوی نور پردازی شده و داشبورد چند لایه که با نمایشگرها یکپارچه است، از جمله ویژگیهای مشترک این دو مدل به شمار میروند. کراس اوور ماهیندرا XEV 9e به سه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجهز است. از این سه نمایشگر، یکی مخصوص سرنشین کناری بوده و در مقابل صندلی وی قرار دارد. اما در مدلBE 6e از دو نمایشگر استفاده شده که هر دوی آنها ۱۲.۳ اینچی هستند. در کنسول میانی هر دو مدل المانهایی و اجزایی مثل کلیدهای انتخاب حالت رانندگی، جالیوانی و دو شارژر بیسیم موبایل به چشم میخورد. سیستم هداپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده نیز جزو ویژگیهای مشترک این دو مدل است.
مشخصات فنی دو کراس اوور برقی ماهیندراXEV 9e و BE 6e
محصولات جدید شرکت ماهیندرا بر اساس پلتفرم موسوم به INGLO EV طراحی شدهاند. این پلتفرم از پایه برای خودروهای الکتریکی توسعه یافته و در آن انتقال قدرت به چرخهای محور عقب در اولویت است. کمکهای نیمه فعال، تعلیق با پنج بازوی اتصالی و تکنولوژی ترمز برقی از جمله ویژگیهای پیشرفته این پلتفرم هستند.
دو کراس اوور برقی ماهیندراXEV 9e و BE 6e با دو پیشرانه عرضه خواهند شد. در تیپ پایه پیشرانه توانایی تولید ۲۲۴ اسب بخار قدرت را دارد. اما در تیپ پرچمدار خروجی پیشرانه به ۲۷۸ اسب بخار افزایش یافته است. قویترین نسخههای این دو مدل شتاب صفر تا صدی برابر با ۶.۷ و ۶.۸ ثانیه دارند.
کمپانی هندی در کراس اوورهای جدید خود از باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) استفاده کرده؛ جالب اینکه این باتریها از شرکت آلمانی فولکس واگن تأمین میشوند. در ابتدای عرضه این دو مدل با باتری ۵۹ کیلووات ساعتی به دست مشتریان خواهند رسید. در مرحله بعدی امکان انتخاب باتری ۷۹ کیلووات ساعتی نیز برای مشتریان فراهم خواهد شد. آنطور که ماهیندرا اعلام کرده، برد کراس اوور XEV 9e با باتری ۷۹ کیلووات ساعتی، مطابق با استاندارد WLTP برابر با ۳۳۱ مایل یا ۵۵۳ کیلومتر خواهد بود. این رقم برای مدل BE 6e با همان باتری برابر با ۳۴۲ مایل یا ۵۵۰ کیلومتر عنوان شده است. به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۱۷۵ کیلوواتی، باتری این خودروها در ۲۰ دقیقه از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد شارژ میشود.
امکانات لوکس و ایمنی پیشرفته
دو کراس اوور برقی ماهیندراXEV 9e و BE 6e با امکاناتی مانند سانروف پانورامیک و سیستم صوتی هارمن کاردن با ۱۶ بلندگو عرضه خواهند شد. این خودروها برای افزایش ایمنی و راحتی بیشتر رانندگان به یک سیستم پیشرفته کمک راننده تجهیز شدهاند. این سیستم شامل دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش نقاط کور و پارک از راه دور میشود. بد نیست بدانید چنین قابلیتهایی در خودروهای موجود در بازار هند بسیار کمیاب هستند. بهرهمندی از ۷ کیسه هوا دیگر موردی است که باید به آن اشاره کنیم. همانند برخی از خودروهای برقی چینی، کراس اوورهای جدید شرکت ماهیندرا نیز به پردازنده قدرتمند کوالکام اسنپدراگون ۸۲۹۵ و نسل ششم از پردازشگرهای گرافیکی آدرنو مجهز شدهاند.
قیمت و زمان عرضه
دو کراس اوور ماهیندراXEV 9e و BE 6e جزو مدلهای گرانِ کمپانی هستند و به ترتیب معادل ۳۶۰۰۰ و ۲۲۵۰۰ دلار قیمت دارند. فروش این دو خودرو از ژانویه ۲۰۲۵ در هند آغاز میشود، تحویل آنها هم به ماههای فوریه و مارس برنامهریزی شده است. ماهیندرا با ورود به بازار خودروهای لوکس الکتریکی، میخواهد رقابتی جدی با برند های خارجی داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا این کمپانی توانایی رویارویی با نامهای بزرگ را خواهد داشت یا خیر.