نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتو مورینی STR رودستر مدل ۲۰۲۳ تاکنون

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتو مورینی STR رودستر مدل ۲۰۲۳ تاکنون

آخرین خودرو/ موتو مورینی جایگاه خاص خود را در تاریخ پر فراز و نشیب برندهای موتورسیکلت ایتالیایی دارد، هرچند به اندازه برندهای شناخته‌شده‌تر مانند دوکاتی، موتو گوتزی، MV Agusta و دیگران مورد توجه یا احترام نیست. با این حال، تحت مالکیت چینی احیا شده و هزینه‌های بالای برندهای لوکس را نیز ندارد. اگر به دنبال جذابیت کلاسیک ایتالیایی با قیمتی منطقی هستید، سری Seiemmezzo 6½  گزینه‌ای فوق‌العاده به نظر می‌رسد. این مدل همچنین در نسخه‌ای با تم اسکرامبلر (SCR) عرضه می‌شود، اما مدلی که در اینجا بررسی می‌کنیم نسخه‌ی STR است که بیشتر برای جاده طراحی شده است.

این موتورسیکلت ترکیبی از فضای کلاسیک مدل‌هایی مانند Royal Enfield Continental GT و جذابیت ایتالیایی مدل گران‌تر Moto Guzzi V7 را ارائه می‌دهد، اما با ویژگی‌های ورزشی‌ تر مانند دوشاخه‌های معکوس، دیسک‌های جلوی دوتایی و سیستم تعلیق تک‌ محوره در عقب. موتور ساخت چین این مدل نیز ریشه‌هایی مشترک با موتورسیکلت‌های Kawasaki Z650 و Z650RS دارد و مدل STR جایی در میان این دو قرار می‌گیرد، درحالی‌که از نظر قیمت از هر دو ارزان‌تر است.

طراحی
با چراغ جلوی گرد و گرافیک‌های کلاسیک، STR حسی قدیمی و جذاب ارائه می‌دهد. دم کوتاه با گارد شماره‌ پلاک و اگزوز زیرین، ظاهری عضلانی و متناسب برای یک موتورسیکلت میان‌ وزن به آن بخشیده است. با نگاه دقیق‌تر، دوشاخه‌های معکوس، دیسک‌های دوتایی و فریم فولادی لوله‌ای که بازوی نوسانی آلومینیومی را نگه می‌دارد، توجه را جلب می‌کنند.

این ویژگی‌ها فراتر از انتظارات برای موتوری در این بازه قیمتی هستند. این ترکیب طراحی کلاسیک و مدرن به خوبی کار شده و به لطف نام جذاب مدل، ممکن است تصور کنید قیمتی بسیار بالاتر از واقع دارد. مانند نسخه SCR، STR نیز دارای چرخ جلوی بزرگ‌تر ۱۸ اینچی و چرخ عقب ۱۷ اینچی است و موقعیت سواری نسبتاً قائم دارد. بنابراین، اگرچه به اندازه Triumph 660 Trident اسپرت نیست، اما نسبت به مدل‌های کلاسیکی مانند Enfield یا Guzzi که تجربه‌ای آرام‌تر ارائه می‌دهند، متمرکزتر است.

وضعیت سواری
ترکیب طراحی بدون پوشش و موقعیت سواری نسبتاً قائم نشان می‌دهد که STR برای سفرهای طولانی در بزرگراه مناسب نیست، زیرا حفاظی در برابر باد یا باران ندارد. ارتفاع زین ۸۱۱ میلی‌متری آن کمی بلندتر از مدل‌های اسپرت است و پدال‌ها برای تست‌ کننده‌ی ۱۸۰ سانتی‌متری ما کمی بالا احساس شدند، که باعث خمیدگی پاها می‌شد. با این حال، سواری نسبتاً راحت و کنترل‌پذیر است.

فرمان بلند دید خوبی هم در جاده‌های محلی و هم در محیط شهری فراهم می‌کند. این موضوع را با یک سفر طولانی و مقداری رفت‌وآمد روزانه آزمایش کردیم. جای پایی برای ترک‌نشین وجود دارد اما دسته‌های نگه‌دارنده به طور استاندارد ارائه نمی‌شوند و باید به صورت جداگانه خریداری شوند.

کاربردی بودن
همان‌طور که از یک موتورسیکلت اسپرت بدون پوشش انتظار می‌رود، Seiemmezzo STR چندان کاربردی نیست و حتی فضای کمی برای ذخیره‌سازی زیر زین ندارد. برای یک سواری آخر هفته و توقف کوتاه با دوستان عالی است، اما اگر قصد دارید از آن برای رفت‌وآمد روزانه استفاده کنید، نیاز به یک کیف یا راه‌ حلی دیگر برای حمل وسایل خواهید داشت.

عملکرد و ترمز
موتور دوقلوی موازی ۶۴۹ سی‌سی ساخت چین این مدل، نسخه‌ای از موتوری است که در کاوازاکی Z650 و Z650RS استفاده می‌شود و توسط CF Moto تأمین شده است. نسخه‌ی کامل آن ۶۱ اسب بخار قدرت دارد که در مقایسه با رقبای قدرتمندتر (و گران‌تر) مانند Triumph 660 Trident کم‌صدا به نظر می‌رسد. گرچه گیربکس مکانیکی و کلاچ تیز آن حس قدرت مکانیکی قابل‌ اعتمادی را ارائه می‌دهند. موتور عملکرد خوبی دارد و اگر سرعت بیشتری بگیرید، قدرت کافی برای لذت‌ بردن از سواری دارد. ترمزهای جلوی دوبل برمبو و ترمز عقب نیز واکنش‌پذیری خوبی دارند.

سواری و کنترل
دوشاخه‌های معکوس ۴۳ میلی‌متری Kayaba با قابلیت تنظیم پیش‌ بار، تراکم و بازگشت، و سیستم تعلیق عقب تک‌ محوره با تنظیمات مشابه، در مقایسه با موتورسیکلت‌های این بازه قیمتی، یک سطح بالاتر هستند. این ویژگی‌ها به موتورسواران باتجربه اجازه می‌دهد تا بر اساس نیاز یا حس و حال خود، تنظیمات دلخواه را اعمال کنند. با توجه به ارتفاع بیشتر جلوی موتورسیکلت و چرخ جلوی بزرگ‌تر، Seiemmezzo به اندازه Honda Hornet که اخیراً آن را نیز تست کرده‌ایم، واکنش‌پذیر نیست. این یعنی احساس نمی‌کنید فشار زیادی بر لاستیک جلویی وارد می‌کنید. با این حال، برای موتورسواران تازه‌کار که به دنبال ایجاد اعتماد به نفس در هنگام سواری هستند، این موتورسیکلت کاملاً الهام‌بخش است، به‌ ویژه که معمولاً با سرعت‌های بالا وارد پیچ‌ها نمی‌شوند. 

با یک موتورسوار ۸۰ کیلوگرمی بر روی آن، نیازی به تغییر تنظیمات اولیه حس نشد. هرچند، صدای ضربه در قسمت دوشاخه جلو هنگام عبور از برجستگی‌های تیز در مناطق مرتفع نشان می‌دهد که شاید تنظیم بازگشت بیشتری نیاز باشد. به طور کلی، Seiemmezzo به نظر می‌رسد تعادل خوبی بین ویژگی‌های ورزشی و راحتی ایجاد کرده است.

قابلیت اطمینان و دوام فنی
هرچند برند موتو مورینی دارای پیشینه تاریخی است، این مدل‌های جدید هنوز نسبتاً تازه و آزمایش‌ نشده در بازار هستند. طراحی ساده و کم‌ جزئیات این مدل به نوعی اطمینان خاطر می‌دهد و نگرانی‌ها درباره منشأ «ساخت چین» موتور را کاهش می‌دهد. همچنین، موتور با ریشه‌های اثبات‌شده کاوازاکی و عدم استفاده بیش از حد از توان خود، به اعتماد بیشتر کمک می‌کند. استفاده از قطعات تأمین‌ شده توسط تأمین‌ کنندگان معتبری همچون Brembo و Kayaba نیز اطمینان بیشتری به همراه دارد، درحالی‌که جوش‌های دقیق روی فریم فولادی نشان‌دهنده کیفیت ساخت بالای آن است.

تجهیزات و امکانات
به‌ عنوان یک موتورسیکلت نیکد ،Seiemmezzo STR فاقد امکانات اضافی و پر زرق‌وبرق است، اما این ویژگی با فلسفه کلی این مدل کاملاً سازگار است. این موتورسیکلت دارای یک صفحه نمایش تی اف تی مدرن با رابط کاربری ساده و قابلیت اتصال بلوتوث به تلفن همراه است، اما از حالت‌های مختلف سواری یا فناوری‌های مدرن ارائه‌شده توسط برند های بزرگ‌تر برخوردار نیست. تنها گزینه‌های موجود شامل دسته‌های نگهدارنده عقب و گاردهای کناری/ضربه‌گیر است که می‌تواند به موتورسواران تازه‌کار در برابر افتادن احتمالی موتورسیکلت اطمینان دهد.

نتیجه‌گیری
به طور خلاصه، چون شما به سبک و سنت ایتالیایی علاقه دارید، اما نمی‌خواهید هزینه‌های بالای برندهای معتبرتری مانند دوکاتی و دیگران را بپردازید، پس این محصول را انتخاب می‌کنید. اگرچه ممکن است موتو مورینی شهرتی مانند آن برندها نداشته باشد، اما حداقل به شما کمک می‌کند در جمع موتورسواران متمایز باشید.

از نظر محصول، Seiemmezzo STR با ظاهر جذاب، کیفیت قطعات و سبک ساده‌اش تأثیرگذار است. سواری با آن لذت‌بخش و آسان است، اگرچه قدرت موتور آن کاملاً با وعده‌های ویژگی‌های ورزشی هماهنگ نیست. در مقایسه با Kawasaki Z650RS که از نظر روحیه، عملکرد و سبک نزدیک‌ترین رقیب آن است، باید مزایای قیمت پایین‌تر، قطعات باکیفیت‌ تر و جذابیت خاص آن را در برابر منشأ چینی موتور سبک‌وزن ارزیابی کرد. این ویژگی‌ها برای موتورسوارانی که به هزینه و سبک اهمیت می‌دهند، جذاب خواهد بود.  

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره