نیسان اسکایلاین GT-R برقی؛ بازسازی رسمی ستاره کلاسیک
پدال/ این پروژه توسط یک تیم مهندسان داوطلب ساخته و حالا بهطور رسمی توسط نیسان معرفی شده است. ظاهرا برند ژاپنی برقیکردن نسل بعدی GT-R را مد نظر دارد.
خودروسازی نیسان که هماکنون دوران اقتصادی بسیار دشواری را سپری میکند، از ماه مارس سال ۲۰۲۳ روی توسعه یک نسخه برقی از مدل قدیمی اسکایلاین GT-R R32 کار میکرده است. این کوپه اسپرت بازسازیشده در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵ به نمایشگاه گذاشته خواهد شد.
از آنجا که هنوز تا پردهبرداری این خودرو برای عموم فاصله داریم، نیسان فعلا تنها تصاویر رسمی این R32 برقی را منتشر کرده است. مهندسان پروژه GT-R برقی میگویند که هدف از اجرا و آفرینش آن، استفاده از زیباییها و جذابیتهای BNR32 با تکیهبر یکپارچهسازی فناوری برقی مدرن بوده است. همانطور که در تصاویر میبینید، نتیجه تلاشهای مهندسان نیسان با نسخه اصلی تفاوت چندان چشمگیری ندارد. طراحان این پروژه به ایجاد تغییرات کوچک مانند حذف چراغهای مهشکن و رنگآمیزی دوباره کالیپرهایی ترمز بسنده کردهاند.
هر چند نیسان اطلاعات فنی رسمی این خودرو را هم منتشر نکرده است اما میتوان گمانهزنی کرد که این خودرو هم مانند مدلهای مدرن GT-R از سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد؛ به این صورت که یک پیشرانه برقی در جلو و یکی در عقب، نیروی موردنیاز برای حرکت را تولید میکنند. اگر مهندسان نیسان از جدیدترین پیشرانه برقی این شرکت استفاده کرده باشند، احتمالا اسکایلاین برقی هم مانند آریا نیسمو از ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور سود ببرد؛ بهاینترتیب قدرت و گشتاور در مقایسه با نسخه کلاسیک بهمراتب افزایش خواهد یافت و عملکرد فنی هم بهبود مییابد.
هر چند پیشرانه قدیمی نیسان در این خودرو تنها به تولید ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۸ نیوتن متر گشتاور محدود شده بود اما ظرفیت بسیار بیشتری هم داشت و نسخه تقویتشده آن میتوانست تا حداکثر خروجی ۲,۰۰۰ اسب بخار را هم پشتیبانی کند.
این خودرو تکتولیدی یک مقدمه از سوی شرکت نیسان به شمار میرود؛ چرا که با توجه به روند برقیسازی و نیاز این مجموعه ژاپنی به هماهنگی بیشتر با بازار، قویترین گزینه پیش روی نیسان، تولید نسل بعدی GT-R با پیشرانه برقی است. مهندسان و طراحان این شرکت پیش از این هم، تولید GT-R برقی را پیشبینی کرده بودند و به همین دلیل، تلاش کردند که با معرفی نسخه مفهومی «هایپرفورس»، ریشه GT-R را در قالب تمام برقی نشان دهند. دورنمای نیسان برای تولید هایپرفورس این بود که این کوپه اسپرت را با تکیهبر باتریهای حالت جامد و ۱,۳۴۱ اسب بخار قدرت به خط تولید برساند؛ حال اینکه واقعا این مدل به خط تولید میرسد یا نه، در آینده مشخص خواهد شد.
با توجه به این مسئله مهم که نیسان چندی پیش اعلام کرد دیگر روی پیشرانههای درونسوز سرمایهگذاری نمیکند، قویا احتمال میدهیم که نیسان GT-R R36 خودرویی تماما برقی باشد. از آنجا که GT-R برای حضور قدرتمند خود به باتریهای حالت جامد نیاز دارد و این دسته محصولات هم تا سال ۲۰۲۸ به دست نیسان نخواهند رسید، پیشبینی میکنیم که معرفی نسل آینده GT-R حدود یک دهه به تاخیر بیافتد.
پیش از آن، برنامه تولید نسل جدید سیلویا توسط این خودروساز پیگیری میشود. نیسان برنامه دارد تا با همکاری برند هموطن هوندا و میتسوبیشی به تولید خودروهای بهصرفه بیشتری بپردازد و خود را از بحران اقتصادی خارج کند. تا آن زمان، طرفداران میتوانند با گودزیلاهای درونسوز و پرسروصدا آخرین وداع خود را داشته باشند. نظر شما درباره نیسان GT-R چیست؟ آیا برقیشدن این مدل به هویت آن لطمه میزند؟ آیا نیسان برای برقیکردن یکی قدرتمندترین محصولاتش به نام تازهای نیاز دارد؟