تعطیلی نمایندگی های فروش پورشه در چین
آخرین خودرو/ اوضاع برای پورشه در چین اصلاً جالب نیست و محصولات آن دیگر مثل سابق مشتری ندارند. این موضوع باعث شده کمپانی آلمانی به تعطیلی شماری از نمایندگیهای فروش خود مجبور شود. آنطور که پورشه اعلام کرده، این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۶ شبکه نمایندگیهای خود را در چین حدود یک سوم کاهش داده و تعداد آنها را به ۱۰۰ مرکز خواهد رساند. این اقدام که تحت عنوان «بهینهسازی» انجام میشود، پاسخی است به کاهش مداوم فروش در بزرگترین بازار خودرویی دنیا.
دلایل افت فروش پورشه در چین
به گزارش آخرین خودرو، در سال ۲۰۲۳ فروش پورشه در چین با ۱۵ درصد کاهش به ۷۹,۲۸۳ دستگاه رسید. این روند نزولی در سال ۲۰۲۴ شدت گرفته و طی ۹ ماه اول سال جاری استقبال از محصولات خودروساز آلمانی با افت ۲۹ درصدی همراه بوده است. افت فروش در چین در شرایطی اتفاق میافتد که این کشور به مدت هشت سال بزرگترین بازار پورشه محسوب شده و بیش از ۳۰ درصد تولیدات سالانه آن راهی خیابانهای این کشور میشوند.
بازار چین همواره از اهمیت بالایی برای پورشه برخوردار بوده؛ این شرکت در سال ۲۰۰۹ مدل پانامرا را برای نخستین بار در نمایشگاه شانگهای معرفی کرد تا نشان دهد چقدر به بازار این کشور توجه دارد. این سدان اسپرت به همراه دو کراس اوور کاین و ماکان، با استقبال بالای مشتریان چینی روبرو شد و پورشه به واسطه فروش زیاد آنها توانست به موفقیت نسبی دست پیدا کند. با این حال، جنگ قیمتی اخیر در بازار چین و کاهش تقاضا، فروش محصولات پورشه را در نمایندگیها دشوار کرده است.
بهینهسازی شبکه فروش
در حال حاضر، پورشه ۱۳۸ مرکز رسمی در چین دارد. به گفته مدیر منطقهای کمپانی یعنی الکساندر پولیچ با اجرای برنامه «بهینهسازی» قرار است تعداد مراکز به ۱۰۰ واحد کاهش یابد. این برنامه شامل سرمایهگذاری در شهرهای بزرگ مانند شانگهای و پکن و گسترش ایده «مقصد پورشه» میشود. در این ایده، نمایندگیهای سنتی به مراکزی جهت ارائه تجربهای لوکس برای مشتریان تبدیل میگردند.
نوآوری در فروش آنلاین
پورشه حضور خود را در فروش آنلاین نیز تقویت کرده است. این شرکت در یک اقدام جالب ویژگی جدیدی به نام «ردیابی رویای شما» در اپلیکیشن پورشه و برنامه ویچت عرضه کرده که به مشتریان امکان ردیابی مراحل تولید و تحویل خودرو را در زمان واقعی میدهد.
تحولات بازار چین
افت فروش پورشه منعکسکننده تغییر و تحولاتِ بازار چین است. در این کشور خودروهای انرژی نو و تولیدات داخلی مورد توجه قرار گرفته و مشتریان به دلایل مختلف، اکنون بیش از هر زمان دیگری خرید چنین مدلهایی را ترجیح میدهند. کاهش ۱۴.۳ درصدی واردات خودروهای خارجی در ده ماه اول سال ۲۰۲۴ به خوبی این موضوع را ثابت میکند.
با توجه به شرایط موجود، به نظر میرسد پورشه تنها خودروسازی نخواهد بود که در چین با افت تقاضا روبرو میشود. در صورت ادامه این روند، مسلماً اوضاع برای سایر برندهای خارجی نیز سخت خواهد شد، به خصوص اینکه خودروسازان داخلی در چین روز به روز در حال قدرت گرفتن بوده و از لحاظ فاکتورهایی مثل طراحی، کیفیت، نوآوری، ایمنی و امکانات فاصله خود را با رقبای مطرح جهانی کاهش میدهند.