داستان جلوپنجره نمادین جیپ با 7 شکاف عمودی چیست؟
پدال/ با اینکه تمامی محصولات فعلی جیپ، از کامپس گرفته تا رانگلر و گرند واگونیر دارای جلوپنجرهای با ۷ شکاف عمودی هستند اما اگر به جلوپنجره جیپهای نظامی به ویژه مدلهای حاضر در جنگ جهانی دوم نگاه کنید جلوپنجرهای با ۹ شکاف عمودی را خواهید دید. از زمان تولید اولین نمونههای غیرنظامی جیپ، مردم به دنبال یافتن پاسخ این سؤال بودند که چرا جیپ طراحی جلوپنجره خود را تغییر داد اما شرکت موردبحث هرگز پاسخ دقیقی به این پرسشها نداده است. به همین خاطر گمانهزنیهای بسیاری وجود دارد که برخی از آنها باورپذیرتر هستند.
چند دهه پیش ارتش آمریکا از ۱۳۵ شرکت درخواست کرد پیشنهادهای خود برای تولید یک وسیله نقلیه چهار چرخ محرک را ارائه کنند. ویلیز اورلند یکی از تنها دو شرکتی بود که به این درخواست پاسخ داد. شرکت دیگر نیز آمریکن بنتام کار نام داشت. جیپ حاصل همکاری ارتش، بنتام و ویلیز و همچنین درخواست از فورد برای تأمین تجهیزات تولید آن بود هرچند فرایند توسعه خودرو منجر به برخی مشکلات حقوقی کوتاهمدت شد ولی در نهایت ویلیز توانست مجوز فروش جیپ به مشتریان شخصی را به دست آورد. باید دانست واژه جیپ قبل از ویلیز بکار رفته بود و نهایتاً با کشمکشهایی که بر سر ثبت تجاری این نام بود، جیپ راهی بازار شد.
جلوپنجره ۹ شکاف اصلی جیپ یکی از نشانههای همکاری فورد در پروژه جیپ بود و با اینکه سندی از نبرد حقوقی دو شرکت در تعداد شکافهای عمودی نصب شده روی جیپ وجود ندارد اما به راحتی میتوان تصور کرد که تیم ویلیز اورلند علاقهای به ادامه کشمکشهای حقوقی با فورد روی این مسئله نداشته است و به همین خاطر با گذشت چند سال از طراحی ۷ شکاف عمودی خود استفاده کرد تا از مشکلات بعدی دوری کند. یکی از تئوریهای جالب درباره جلوپنجره ۷ شکاف عمودی جیپ آن است که شکافهای موردبحث نشان دهنده ۷ قاره هستند و جیپ به عنوان خودروی نظامی در همه قارهها حضور داشته است. به نظر میرسد این تئوری قابلدرک باشد اما سند و مدرکی برای حمایت از آن وجود ندارد. باید دانست فعالیتهای نظامی در قطب جنوب از سال ۱۹۶۱ ممنوع بوده اما قبل از آن کشور آمریکا حضوری نظامی در قطب جنوب داشته است. با توجه به اینکه جیپ نظامی روباز برای مسیرهای جنگلی توسعه یافته بود بنابراین حضور آن در آبوهوای بسیار سرد قطب دور از ذهن به نظر میرسد.
تئوری رایج دیگر این است که شکافهای عمودی جلوپنجره جیپ به فرایند طراحی، توسعه و تولید اولیه این خودرو اشاره کنند. در واقع شاید این شکافها به تیم طراحی ۷ نفره، زمان طراحی ۷ ماهه و یا فرایند توسعه و تولید ۷ ساله اشاره میکنند. البته زمانبندی توسعه جیپ با این فرضیه هماهنگ نیست. اول اینکه ویلیز اورلند تنها ۴۹ روز زمان برای تولید پروتوتایپ عملکردی فرصت داشت. پروتوتایپ اولیه بانتام تنها در ۲ روز تولید شده بود. باید گفت کل فرایند توسعه جیپ در جولای ۱۹۴۰ آغاز شد و تولید انبوه آن نیز یک سال بعد کلید خورد و این موضوع با زمان ۷ ماهه اشاره شده همخوانی ندارد. اولین جیپهای غیرنظامی هم در سال ۱۹۴۵ راهی بازار شدند. همین موضوع درباره تیم طراحی ۷ نفره نیز صدق میکند چراکه تعداد آنها ۷ نفر نبوده است.
در پایان باید گفت محتملترین فرضیه برای جلوپنجره ۷ شکاف عمودی جیپ این است که شرکت موردبحث نمیخواست حق لیسانس اضافی را برای استفاده از جلوپنجره ۹ شکاف فورد بپردازد و به همین خاطر تعداد آنها را به ۷ عدد کاهش داد. شاید فورد اجازه میداد ویلیز بهصورت رایگان از این طراحی استفاده کند اما آنها ریسک نکردهاند. البته این موضوع هم ۱۰۰ درصد اثبات شده نیست. فرضیههای دیگری همچون راحتتر شدن سرویس و نگهداری خودروها، استفاده کمتر از فلز در زمان تولید و تمایز راحتتر مدلهای غیرنظامی با جیپهای نظامی هم مطرح شدهاند که البته صحتوسقم آنها در هالهای از ابهام قرار دارد.