آخرین خودرو/چین ال سدان کمپانی برتر چینی بی وای دی که قرار است توسط شرکت تیگارد موتور به بازار ایران عرضه شود. در ادامه به برسی این خودرو خواهیم پرداخت.
درباره بی وای دی چین ال
از برند های چینی که بعد از آزاد شدن واردات پایش به بازار ایران باز شده بی وای دی است. سالها در رسانه های خارجی آوازه یک کمپانی چینی می آمد و گزارش می دادند که شرکتی از چین، به دنبال تصاحب بازار های جهانی است و محصولات آن با کمپانی های مثل تسلا و بنز …رقابت می کند. BYD در سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا در زمینه ساخت و توسعه اتوبوس و کامیونت های برقی فعالیت می کرد. اولین خودروی سواری این کمپانی در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که BYD F3 نام داشت. بی وای دی در سال ۲۰۲۰ به دلیل توجه و اهمیت بیشتر به خودرو های انرژی نو فروش قابل توجه ای داشت و جهش آن در همین سالها شروع شد.بی وای دی بعد از ۲ سال کاملا خودرو های بنزینی را از خطوط تولید خود حذف کرد و در نهایت این خودرو ساز توانست به بازار کشور های مختلف نفوظ کند و در سه ماه اخر سال ۲۰۲۳ این کمپانی جایگاه پرفروش ترین خودرو ساز برقی جهان گرفت و توانست از تسلا پیشی بگیرد. BYD الان سومین تولید کننده خودرو با ارزش در جهان بر اساس ارزش بازار است .
بازار
است .بی وای دی QIN یکی از محصولات این کمپانی است که اولین نسل آن در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو پکن به صورت یک خودرو مفهومی از آن رونمایی شد. این خودرو بر اساس پلتفرم همان BYD F3 توسعه یافته بود و اولین نسل چین در سال ۲۰۱۳ وارد خطوط تولید شد و تبدیل به اولین خودروی PHEV تولید انبوه شده است. BYD دومین نسل این خودرو را در سال ۲۰۱۸ با نام چین پلاس معرفی کرد و تا سال ۲۰۲۳ در خطوط خود در حال تولید آن بود. در نهایت سومین نسل چین در سال ۲۰۲۴ با نام QIN L رونمایی شد و در این خودرو از فناوری های نوین در صنعت باتری سازی و موتور های برقی استفاده شده است. نام این خودرو از یکی از سلسله های چین باستان گرفته شده است که تا ۲۰۰ سال قبل میلاد مسیح بر روی سرزمین اژدها حکومت می کرد و اولین پایه گذار های کشوری به نام چین بودند. تیگارد موتور تصمیم دارد این خودروی بی وای دی را به بازار ایران عرضه کند.
طراحی بدنه QIN L
به رسم دیگر خودرو های جدید BYD سر طراح این خودرو نیز ولفگانگ ایگل طراح مشهور آلمانی است که در کارنامه خود تجربه کار در شرکت های مشهور اروپایی را دارد. در نمای جلو چین ال همان الگو های طراحی را می بینیم که در بسیاری از خودرو های BYD بکار رفته است. در داخل چراغ ها دی لایت به صورت کشیده و ابرویی بکار رفته که نمایی بسیار جذاب به این سدان بی وای دی داده است. طراحان این خودرو برای به هم پیوسته نشان دادن چراغ ها از نوار کرومی در بالای جلو پنجره و گوشه داخلی چراغ استفاده کرده اند که خودرو را پهن تر نشان دهد. یکی از اولین مواردی که در این خودرو به چشم می آید جلو پنجره بزرگ با الگوی های خط های بریده کرومی است که به مجرا های ورودی هوای فیک منتهی می شود که مقداری حس لوکس بودن به این خودرو بخشیده است.

در نما های جانبی بی وای دی برای افزودن چاشنی مدرن بودن به دور کلاف درب و پنچره ها کروم کاری سراسری به کار برده است. طراحی و سایز ۱۷ اینچی رینگ های چین ال یکی از مواردی است که به چشم می آید و با کلیت خودرو هماهنگ است. در نمایی جانبی زاویه ملایم صندوق به زیبایی خود نمایی می کند و حس فست بک بودن را به بیننده انتقال می دهد.

چراغ های عقب به هم پیوسته که ترند روز است، در چین ال نیز استفاده شده اما با این تفاوت که بخش میانی آن را خط ال ای دی تشکیل می دهند، در داخل بخش اصلی کاسه چراغ عقب الگویی هندسی تکرار شده است که بسیار جذاب است. از نکات جالب درباره این الگو این است که در بخش های خارجی سپر نیز همین طرح به شکل معکوس بکار رفته است. دیفیوزر که در این خودرو استفاده شده از لحاظ سطح پوشش سپر، به میزان لازم و بدون شلوغ کار سپر را پوشش داده است. نباید از این هم گذشت که خود طراحی دیفیوزر نیز به خودی خود زیبا می باشد. در کل این سر طراح المانی در طراحی چین ال سنگ تمام گذاشته است و در طراحی آن سعی نکرده شلوغ کاری های عجیب و غریب و سبک های رادیکالی استفاده کند و خودرو فقط باب میل برخی افراد باشد و به نوعی خودرو را عامه پسند طراحی شده است.
مشخصات فنی بی وای دی چین ال
چین L یک خودروی پلاگین هیبرید است و قوای محرکه آن از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری و موتور برقی تشکیل شده است. موتور بنزینی می تواند ۱۰۰ اسب بخار و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با موتوری ۲۱۵ اسب بخاری و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاوری ترکیب شده است. این توان از طریق گیربکس EHS به چرخ های جلو انتقال داده می شود. این توان و گشتاور صفر تا صد ۷.۵ ثانیه ای را به ارمغان می آورد که عدد قابل توجهی است برای خودرویی۱۶۲۰ کیلو گرمی. تعلیق جلوی این خودرو مک فرسون و عقب آن نسل پیشرفته ای از تعلیق های میل پیچشی است که دو فاکتور هندلینگ و راحتی را برای سرنشین فراهم می کند.

مجموعه پیشرانه چین ال استاندارد الایندگی یورو ۶ را پاس می کند و در هر صد کیلومتر به طور میانگین تنها ۳.۰۸ لیتر بنزین می سوزاند. به لطف تکنولوژی های نوینی که در موتور، باتری و مدیریت انرژی این خودرو بکار رفته باتریی ۱۵.۸۷ کیلواتی آن شارژدهی و شارژ شدن بهتری را ارائه می دهد و به نوعی در حالت تمام برقی می تواند ۱۲۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
کابین و امکانات بی وای دی QIN L
بی وای دی از کمپانی های مطرح خودرو سازی چین است که در سطح جهانی با شرکت های مطرحی رقابت می کند. بی وای دی در اکثر خودرو هایش بسته به کلاس و قیمت نهایت کیفیت را به کار می برد. رویه داشبورد را متریال سافت تاچ تشکیل می دهد که حس خوبی را انتقال می دهد، اما نکته جالب ماجرا این است که هر چهار رویه درب ها در اکثر بخش ها که در دید و تماس با دست می باشد، متریال سافت تاچ بکار رفته است.

ترکیب رنگی که BYD برای این خودرو استفاده کرده، رنگ روشن برای ستون ها و تیره برای بخش های میانی است. در طراحی داشبورد اولین چیزی که خودنمایی می کند نمایشگر ۱۲.۸ اینچی با قابلیت تنظیم افقی و عمودی است که این سطح از شخصی سازی قابل تحسین می باشد. بخش میانی داشبورد پنلی به صورت عرضی کار شده که در آن کلاستر دیجیتال و خروجی های تهویه قرار گرفته است. شارژر وایرلس این خودرو به صورت زاویه است و دسته دنده الکتریکی آن حالتی بلوری دارد که در داخل آن زاویه های شکسته خودنمایی می کنند.
در بحث فضا و راحتی سرنشینان کابین بی وای دی QIN L در سطح خوبی قرار دارد که به لطف فاصله محوری ۲۷۹۰ میلی متری آن است. صندلی های این خودرو طراحی شده توسط خود بی وای دی می باشد و در بسیاری از محصولات آن استفاده شده است. این صندلی ها جلو در برگیرندگی خوبی دارند و به راحتی می توان کیفیت فوم آن را احساس کرد، البته این موضوع فقط به بخش جلو محدود نمی شود و بخش عقب نیز همچین ویژگی های در دسترس است ولی با این تفاوت که انگار بخش عقب فقط برای ۲ نفر طراحی شده و بخش میانی آن آنچنان جادار نیست.
از جمله امکاناتی این خودرو؛ کروز کنترل تطبیقی، سامانه کنترل و نگهدارنده حرکت بین خطوط، رادار تابلو خوان، نوربالا اتوماتیک، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل کشش، اتوپارک، ترمز پارک برقی، فرمان کمکی برقی، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سنسور پارک جلو و عقب، آینه های تاشو برقی، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، دوربین ثبت وقایع، سیستم تهویه خودکار، سیستم ورود و خروج بدون کلید، صندلی های برقی سرنشینان جلو، آنتی ترپ، مود های مختلف رانندگی، سیستم بازیاب انرژی، فناوری LED چراغ ها و… می باشد.
رقبا چین ال
در این کلاس و مشخصات فنی با آزاد شدن واردات رقبات سنگینی ایجاد شده و رقبا در دو دسته چینی و غیر چینی تقسیم شده اند. بستگی به انتخاب فرد دارد که آیا به کمپانی های چینی نوآور اعتماد بکند یا خودروی از کمپانی های با اصالت و سابقه کره ای و ژاپنی بگیرد. در بین رقبای چینی این خودرو می توان به بی وای دی چین پلاس هیبرید، سیل ۰۶ اشاره کرد. از جمله رقبای اصلی غیر چینی این خودرو نیسان سیلفی هیبرید، تویوتا لوین هیبرید و کرولا هیبرید هستند.