تب سرد بر پیشانی پورشه؛ قیمت شیائومی SU7 اولترا یک چهارم تایکان توربو GT!

آخرین خودرو/ با نزدیک شدن بهار، هوای اشتوتگارت باید رو به گرمی برود، اما دمای دفتر مرکزی پورشه طی روزهای اخیر احتمالاً افتی ۱۰ درجهای را تجربه کرده است! دلیل این امر به رونمایی رسمی شیائومی SU7 اولترا با یک قیمت فوقالعاده رقابتی مربوط میشود. شاید بدانید این خودرو در چند وقت گذشته برای پورشه تایکان توربو GT بسیار دردسرساز شده است. شیائومی حالا قیمت این سدان پر سر و صدا را ۳۵ درصد پایینتر از برآوردهای اولیه تعیین کرده، خبری که اصلاً برای پورشه خوشایند نخواهد بود!
قیمتگذاری غیرمنتظره؛ شوک شیائومی به پورشه و تسلا
نسخه اولترا از سدان برقی SU7 در اکتبر گذشته معرفی شد. در آن زمان شیائومی اعلام کرد این سوپرسدان الکتریکی با قیمت ۸۱۴,۹۰۰ یوان (۱۱۲,۰۰۰ دلار) به فروش خواهد رسید. این رقم با قیمت تسلا مدل S نسخه پلد تقریبا برابر اما در مقایسه با قیمت پورشه تایکان توربو GT بسیار پایینتر بود. شاید بدانید این خودروی اسپرت آلمانی در چین ۱,۹۹۸,۰۰۰ یوان (معادل ۲۷۴,۸۷۱ دلار) قیمت دارد.
اما در مراسم معرفی محصولات جدید شیائومی، این شرکت در اقدامی غیرمنتظره گفت SU7 اولترا با قیمت ۵۲۹,۰۰۰ یوان (۷۲,۸۰۰ دلار) وارد بازار خواهد شد! این یعنی SU7 اولترا تقریباً یک چهارم تایکان توربو GT قیمت دارد، آن هم در شرایطی که خیلی قدرتمندتر بوده و توانسته در پیست شانگهای مچ رقیب آلمانی را بخواباند!
مشخصات فنی؛ قدرتی فراتر از رقبا
شیائومی SU7 اولترا از سه موتور الکتریکی بهره میبرد. موتور موجود روی محور جلو ۳۸۶ اسب بخار قدرت دارد. دو موتور نصبشده روی محور هم هر یک ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند تا مجموع خروجی پیشرانه به رقم اعجابانگیز ۱۵۲۶ اسب بخار برسد. گشتاور تولیدی نیز با ۱۷۷۰ نیوتن متر برابر است. برای مقایسه بد نیست بدانید پیشرانه پورشه تایکان توربو GT توانایی تولید ۱۰۱۹ اسب بخار را دارد؛ پیشرانه تسلا مدل S پلد هم ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
عملکرد فوقالعاده؛ سریعتر از پورشه تایکان در پیست شانگهای
اوایل ماه جاری، شیائومی تایید کرد که SU7 اولترا توانسته است پیست بینالمللی شانگهای را در زمان ۲:۰۹.۹۴ دقیقه طی کند. این رکورد تقریباً ۱.۵ ثانیه سریعتر از زمان پورشه تایکان توربو GT در همان پیست است. جالب اینکه در روز رکوردگیری، SU7 اولترا موفق شده در مسیر مستقیم پیست به سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت (۲۰۱ مایل بر ساعت) دست پیدا کند.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۱.۹۸ ثانیه اعلام شده، در حالی که شتاب تایکان توربو GT برابر با ۲.۱ ثانیه است. علاوهبر این باید گفت SU7 اولترا با یک بار شارژ میتواند تا ۶۳۰ کیلومتر (۳۹۲ مایل) مسافت را طی کند، البته این رقم بر اساس استاندارد چینی و خوشبینانه CLTC محاسبه شده است.
طراحی آیرودینامیک و وزن بالا
شیائومی SU7 اولترا از نظر آیرودینامیک بسیار پیشرفته بوده و به ویژگیهایی مانند دیفیوزر عقب فعال، اسپویلر ثابت فیبرکربنی و سایر قطعات مجهز است که در مجموع ۲۸۵ کیلوگرم نیروی رو به پایین (Downforce) ایجاد میکنند.
نکته منفی اینکه حتی با وجود استفاده از سقف فیبر کربنی (بخشی از پکیج مسابقهای Racing Package)، وزن این خودرو به ۲۵۰۰ کیلوگرم میرسد که رقم بالایی به حساب میآید. ناگفته نماند در این خودرو آرم کاپوت از فیبرکربن و طلای ۲۴ عیار ساخته شده است! فقط باید امیدوار بود که این آرم محکم چسبانده شده باشد!
پکیج مسابقه، برای رانندگان حرفهای
برای کنترل بهتر وزن بالا، شیائومی از سیستمهایی مانند توزیع گشتاور، کمکفنرهای بادی دو کاناله و ترمزهای کربنی استفاده کرده است. پکیج مسابقه (Racing Package) هم شامل موارد زیر میشود:
کمک فنرهای بیلشتاین EVO R
لنتهای ترمز تقویت شده
لاستیکهای پیرلی P Zero
یک دست لاستیک مخصوص پیست P Zero Trofeo RS
رینگهای ۲۱ اینچی
گلگیرهای عقب فیبرکربنی
قیمت پایین، تقاضای بالا
شیائومی با عرضه SU7 اولترا به قیمت ۷۲,۸۰۰ دلار، یک بسته شگفتانگیز از عملکرد و تکنولوژی را در اختیار مشتریان قرار میدهد. به همین خاطر تقاضا برای این مدل فراتر از حد انتظار بوده و در کمتر از ۱۰ دقیقه پس از معرفی، حدود ۷۰۰۰ نفر برای خرید SU7 اولترا پیشپرداخت واریز کردهاند.
ورود به بازارهای جهانی؟ تهدیدی جدی برای پورشه و تسلا
شیائومی هنوز برنامهای برای صادرات SU7 اولترا به بازارهای دیگر اعلام نکرده است، اما در صورتی که این خودرو به بازارهای اروپایی و آمریکایی راه پیدا کند، میتواند خارج از چین هم برای پورشه تایکان و تسلا مدل S دردسرساز شود.
در جدول زیر میتوانید مشخصات شیائومی SU7 اولترا را به طور خلاصه مشاهده نمایید.
ترکیب پیشرانه | سه موتوره (یک موتور در جلو، دو موتور در عقب) |
قدرت پیشرانه | ۱۵۲۶ اسب بخار |
گشتاور پیشرانه | ۱۷۷۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا صد | ۱.۹۸ ثانیه |
برد حرکتی (CLTC) | ۶۳۰ کیلومتر |
سیستم تعلیق | کمکفنرهای بادی دو کاناله |
ترمزها | ترمزهای کربنی |
وزن خودرو | ۲۵۰۰ کیلوگرم |
قیمت در چین | ۵۲۹,۰۰۰ یوان (معادل ۷۲,۸۰۰ دلار) |
رکورد پیست شانگهای | ۲:۰۹.۹۴ دقیقه |
رقبای مستقیم | پورشه تایکان توربو GT، تسلا مدل S نسخه پلد |