مک مورتری اسپیرلینگ تاریخساز شد؛ توقف وارونه روی سقف فقط با نیروی داون فورس!

آخرین خودرو/ در اتفاقی بیسابقه که دنیای خودرو را شوکه کرده، ابر خودروی الکتریکی مک مورتری اسپیرلینگ (McMurtry Spéirling) موفق شده به شکلی باورنکردنی برخلاف جاذبه زمین و به شکلی وارونه ایستا بماند! جالب اینکه این کار نه با کمک آهنربا یا چسب، بلکه تنها با استفاده از نیروی داون فورس و فنهای موجود در شاسی انجام شده است.
عملکرد خارقالعاده در آزمایشی منحصربهفرد
در جریان این نمایش مهندسی شگفتانگیز، اسپیرلینگ ابتدا از یک رمپ بالا رفته و وارد یک سکوی مخصوص میشود. سپس با فعالسازی سیستم داون فورس (نیروی رو به پایین)، خود را به سطح سکو میچسباند. در ادامه، سکو به صورت کامل ۱۸۰ درجه میچرخد تا خودرو به صورت وارونه قرار گیرد. همانطور که در ویدیوی ضمیمهشده میتوانید مشاهده نمایید، راننده اسپیرلینگ خودرو را در همین حالت معکوس به حرکت درمیآورد! در نهایت سکو به حالت اولیه بازمیگردد و محصول پرسر و صدای مک مورتری به سادگی به مسیر خود ادامه میدهد!
مشخصات فنی خیرهکننده مک مورتری اسپیرلینگ
مک مورتری اسپیرلینگ با آنکه جثه خیلی کوچکی دارد، اما از پیشرانهای ۹۹۹ اسب بخاری بهره میبرد. این میزان خروجی برای خودرویی که وزن آن فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم است، خارقالعاده محسوب میشود. اما آنچه که این خودرو را متمایز میکند، سیستم فن مکندهای است که قادر به تولید ۲۰۰۰ کیلوگرم (۴۴۰۰ پوند) نیروی داون فورس است، آن هم حتی در حالت سکون. این یعنی چسبندگی مطلق، حتی وقتی خودرو در جایی پارک شده است!
تجربهای فراتر از واقعیت
رانندگی اسپیرلینگ در این آزمایش جالب بر عهده توماس یِیتس، همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت مک مورتری بوده است. او درباره این تجربه گفته:
«واقعاً یکی از شگفت انگیزترین روزهای کاری من بود! رانندگی به صورت وارونه، تجربهای کاملاً فراواقعی بود. نیروی داون فورس ۲۰۰۰ کیلوگرمی، حس بسیار عجیبی به انسان میدهد و نشان میدهد چرا اسپیرلینگ توانسته رکوردهای مختلفی را در سراسر جهان بهنام خود ثبت کند.»
یِیتس همچنین اشاره کرد که این آزمایش تنها آغاز راه است. وی در این رابطه اظهار کرده اگر مسیری طولانیتر یا تونلی مناسب در اختیار آنها بود، میتوانستند حتی مسافت بیشتری را بهصورت وارونه رانندگی کنند.
یکی از مهمترین پیامهای این نمایش جالب، قابلیتهای ایمنی فناوری مک مورتری اسپیرلینگ است. خودروهای مسابقهای سنتی معمولاً در سرعتهای پایین، داون فورس کمی تولید میکنند و همین باعث کاهش چسبندگی در موقعیتهای اضطراری میشود. اما سیستم فن اسپیرلینگ، حتی در لحظات توقف، حداکثر چسبندگی ممکن را فراهم میکند. به گفته مک مورتری، این سیستم باعث میشود ترمزگیری در بسیاری از مواقع، تقریباً بهصورت لحظهای اتفاق بیفتد.