نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نیسان فرانتیر پرو در لباس شاسی‌بلند؛ آفرودر هیبریدی جدید ژاپنی در راه است؟

منبع
پدال
بروزرسانی
نیسان فرانتیر پرو در لباس شاسی‌بلند؛ آفرودر هیبریدی جدید ژاپنی در راه است؟

پدال/ در حالی که نیسان با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، این خودروساز ژاپنی قصد دارد با توسعه یک شاسی‌بلند جدید بر پایه پیکاپ فرانتیر پرو، برگ جدیدی در بازار SUVهای هیبریدی مقاوم ورق بزند. این مدل جدید که ممکن است جایگزین ترا شود، می‌تواند به رقیبی تازه‌نفس برای فورد اورست و دیگر شاسی‌بلندهای آفرودی بدل شود.

نیسان در فکر ساخت یک SUV جدید بر پایه پیکاپ فرانتیر پرو
در نمایشگاه خودرو شانگهای، یکی از مهندسان ارشد نیسان، «ایکو مِیای»، اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی امکان ساخت نسخه شاسی‌بلند پیکاپ فرانتیر پرو با قوای محرکه هیبریدی پلاگین است. به گفته او، ساخت یک مدل SUV با فاصله محوری کوتاه‌تر نسبت به پیکاپ فعلی «کاملاً در دست بررسی» قرار دارد.

این SUV جدید می‌تواند جایگزینی برای مدل سالخورده نیسان ترا (Nissan Terra) شود که همچنان بر پایه نسل قبلی ناوارا ساخته می‌شود. در بازار چین، این خودرو می‌تواند رقیبی برای برندهای داخلی مثل Fangchengbao از BYD و تانک از گریت وال باشد. اگر به بازارهای جهانی صادر شود، احتمال دارد با رقبایی همچون فورد اورست، ایسوزو MU-X، تویوتا فورچونر و میتسوبیشی پاجرو اسپرت روبه‌رو شود.

طراحی و مشخصات فنی احتمالی
بر اساس رندرهای غیررسمی منتشرشده، طراحی ظاهری SUV جدید تفاوت چندانی با مدل پیکاپ فرانتیر پرو نخواهد داشت. البته طول کلی آن کمتر از نسخه پیکاپ (۵,۵۲۰ میلی‌متر) خواهد بود تا فضای مناسب برای چینش سه‌ردیفه صندلی‌ها و هفت سرنشین فراهم شود. فضای کابین نیز احتمالاً مشابه کامیون‌های دانگ‌فنگ/نیسان خواهد بود، از جمله نمایشگر مرکزی ۱۴.۶ اینچی و پشت‌آمپر دیجیتال ۱۰ اینچی.

از نظر فنی، این شاسی‌بلند می‌تواند از همان پیشرانه هیبریدی پلاگین فرانتیر پرو استفاده کند؛ ترکیبی از موتور ۱.۵ لیتری توربو و یک موتور برقی، با مجموع قدرت ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر. این نیرو از طریق سامانه چهار چرخ محرک هوشمند و دیفرانسیل عقب قفل‌شونده به زمین منتقل می‌شود و قابلیت‌های آفرودی بالایی را فراهم می‌سازد.

همچنین برد پیمایش تمام‌برقی آن ممکن است از ۱۳۵ کیلومتر (معادل فرانتیر پرو) فراتر رود، چراکه فرم بدنه SUV بهینه‌تر و آیرودینامیک‌تر است.

برنامه تولید جهانی
نیسان در حال بررسی تولید نسخه فرمان راست برای بازارهایی مانند استرالیا نیز هست. با این حال، تمرکز اصلی این بازار فعلاً بر روی نسل جدید ناوارا خواهد بود که بر پایه میتسوبیشی تریتون ساخته می‌شود و برخلاف فرانتیر پرو از پلتفرمی استفاده می‌کند که توانایی پشتیبانی از سیستم هیبریدی پلاگین را ندارد و احتمالاً فقط با موتور دیزل توربو عرضه خواهد شد.

جدول مقایسه شاسی‌بلند جدید نیسان با رقبا

خودرونوع پیشرانهقدرت (اسب بخار)گشتاور (Nm)برد الکتریکی / مصرف سوختچهارچرخ محرکمحل تولید
Nissan Frontier Pro SUV (احتمالی)۱.۵ لیتری توربو + موتور برقی (PHEV)۴۰۲۸۰۰۱۳۵ کیلومتر برقی (احتمالی افزایش یابد)AWD + دیفرانسیل قفل‌شوندهچین
Ford Everest PHEV (آینده‌نگرانه)بنزینی یا دیزلی (مدل‌های فعلی بدون هیبرید)تا ۲۱۰تا ۵۰۰۸.۵–۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومترAWD / RWDتایلند، آفریقای جنوبی
Toyota Fortuner۲.۸ دیزلی توربو / ۲.۷ بنزینی۲۰۱ (دیزلی)۵۰۰حدود ۹–۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۴WD با حالت‌های انتخابیتایلند
Isuzu MU-X۳.۰ دیزلی توربو۱۹۰۴۵۰۸–۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۴WD با قفل دیفرانسیل عقبتایلند
Mitsubishi Pajero Sport۲.۴ دیزلی توربو۱۸۱۴۳۰حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومترSuper Select 4WD-IIتایلند

جمع‌بندی
در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان از پروژه‌های پرهزینه عقب‌نشینی می‌کنند، نیسان تلاش می‌کند با نوآوری در ترکیب پلتفرم‌های پیکاپ و سیستم‌های هیبریدی، سهمی از بازار روبه‌رشد SUVهای مقاوم و پاک را از آن خود کند. اگر نسخه شاسی‌بلند فرانتیر پرو وارد بازار شود، می‌تواند به گزینه‌ای جذاب برای بازارهایی مانند استرالیا، چین و حتی خاورمیانه بدل شود — هرچند ورود آن به آمریکا بعید به نظر می‌رسد، چراکه تولید آن در چین انجام خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره