اظهار نظر جالب مدیرعامل فورد ؛ صنعت خودروی چین مانند ژاپن دهه ۸۰ است، اما با مصرف استروئید!

آخرین خودرو/ جیم فارلی مدیرعامل فورد، بار دیگر با اظهاراتش درباره خودروهای برقی چینی توجه رسانهها را جلب کرده است. او که پیشتر از علاقه خود به مدلهای چینی پرده برداشته، حالا هشدار داده این مدلها میتوانند کل صنعت خودروی آمریکای شمالی را نابود کنند. وی در مصاحبه اخیر خود، صنعت خودروی چین را با صنعت خودروی ژاپن در دهه ۸۰ میلادی مقایسه کرده است.
علاقه مدیرعامل فورد به خودروهای برقی چینی
فارلی حدود یک سال پیش با صراحت گفت که شخصاً یک خودروی برقی شیائومی SU7 را میراند و از آن لذت میبرد. چند ماه بعد نیز در گفتگویی دیگر صنعت خودروی چین را «تحسینبرانگیز و آموزنده» توصیف نمود. اما این بار، سخنان او رنگ و بوی هشدار به خود گرفته است.
مقایسه صنعت خودروی چین با ژاپن دهه ۸۰
آقای فارلی در مصاحبه با برنامه CBS Sunday Morning به مقایسه صنعت خودروی چین و ژاپن پرداخته و در اظهار نظری جلب عنوان کرده «صنعت خودروی چین امروز شبیه ژاپن دهه ۸۰ میلادی است، اما با استروئید!» او ادامه داده:
«چین در حال حاضر آنقدر ظرفیت تولید دارد که میتواند با کارخانههای موجود، کل بازار آمریکای شمالی را تأمین کرده و همه ما را از میدان به در کند. ژاپن هرگز چنین ظرفیتی نداشت، بنابراین تهدید کنونی در سطحی کاملاً متفاوت است.»
پتانسیل بالای خودروهای چینی
مدیرعامل فورد اذعان کرده خودروهای برقی تولید چین اکنون از کیفیت بالا و تجربه دیجیتال فوقالعادهای برخوردارند. او درباره خودروی شیائومی SU7 که همچنان از آن استفاده میکند، گفته «این خودرو از کیفیت بالایی برخوردار است و تجربهای دیجیتال و هوشمند ارائه میدهد.» آقای فارلی افزوده: «من هنوز یکی از آنها را میرانم، چون این خودروها رقبای ما هستند. برای شکست دادنشان باید آنها را از نزدیک شناخت.»

تغییر مسیر فورد در برابر رقبای چینی
اظهارات فارلی تنها محدود به گفتار نبوده، بلکه به تغییر در استراتژی تولید فورد منجر شده است. این خودروساز آمریکایی در سال جاری میلادی اعلام کرد قصد دارد خودروهای برقی کوچکتر و ارزانتر تولید کند تا بتواند با رقبای آسیایی رقابت کند. بر اساس برنامه جدید، فورد سیستم تولید تازهای راهاندازی خواهد کرد که بتواند یک پیکاپ برقی ۳۰ هزار دلاری بسازد و سپس این فناوری را برای سایر مدلها نیز گسترش دهد.
واکنش به تهدید چین؛ رقابت فراتر از خودروهای برقی
این تصمیمات در حالی اتخاذ شدهاند که ایالات متحده تعرفه ۱۰۰ درصدی برای خودروهای برقی وارداتی از چین اعمال کرده است، موضوعی که عملاً ورود خودروهای ارزان چینی به بازار آمریکا را ممنوع میکند. با این حال، فورد همچنان مدل برقی ماستانگ Mach-E را در چین عرضه میکند و در تلاش است جایگاه رقابتی خود را در بازار جهانی حفظ نماید.
اگر در رقابت با چین شکست بخوریم، آیندهای برای فورد نخواهد بود
فارلی در اظهاراتی دیگر در اوایل سال جاری گفته بود: «خودروهای برقی چینی از فناوریهای داخلی بسیار پیشرفتهتری برخوردارند. ما در یک رقابت جهانی با چین قرار داریم و این رقابت فقط مربوط به خودروهای برقی نیست. اگر در این رقابت شکست بخوریم، فورد آیندهای نخواهد داشت.»
احساس خطر خودروسازان بزرگ دنیا از سرعت رشد چینی ها
سخنان صریح مدیرعامل فورد نشان میدهد که حتی بزرگترین خودروسازان آمریکایی هم از رشد سریع صنعت خودروی چین احساس خطر کردهاند. با وجود تعرفهها و محدودیتهای تجاری، چینیها با نوآوری در فناوری، طراحی و کیفیت، در حال تغییر توازن قدرت در بازار جهانی خودرو هستند. آقای فارلی با نگاهی واقعگرایانه هشدار میدهد که برای بقا به هیچ وجه نباید رقبای چینی را دست کم گرفت.

















