
موتور ساوین S 150 ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

آخرین خودرو/ موتور سیکلت ساوین اس ۱۵۰ یکی از موتورهای نسبتا محبوب در کلاس اسکوتر محسوب میشود که در بازار ایران عرضه شده و ما در این مطلب به آن میپردازیم.
شرکت متین خودرو یکی از شرکتهای عرضه کننده موتور سیکلت محسوب میشود که موتور سیکلتهای متعددی از جمله ساوین و سیوان را عرضه میکند. موتور سیکلتهای عرضه شده توسط این شرکت در انجینها یا کلاسهای مختلفی عرضه میشوند و یکی از محصولات نسبت متفاوت متین خودرو،م موتور سیکلت ساوین اس ۱۵۰ است که موتوری در کلاس اسکوتر محسوب میشود و طراحی شبیه به موتورهای وسپا دارد. در واقع این موتور سیکلت یک موتور طرح وسپا محسوب میشود که تا حدودی طراحی جذابی دارد و در همین دو سال اخیر تولید و عرضه شده است و به همین دلیل میتوان آن را یکی از موتور سیکلتهای جدید بازار ایران دانست. ما در این مقاله به بررسی طراحی ظاهری موتورسیکلت ساوین اس ۱۵۰، مشخصات فنی، سواری و رقبای آن میپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهیم.
طراحی ظاهری موتور سیکلت ساوین اس ۱۵۰

اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ که توسط متین خودرو تولید میشود در رنگهای آبی، سفید، قرمز، زرد، طوسی، مشکی و همچنین نارنجی عرضه شده و به همین دلیل میتوان گفت از تنوع قابل قبولی برخوردار شده است. طراحی کلی این اسکوتر به اسکوترهای وسپا شباهت دارد و به همین دلیل میتوان این اسکوتر را یک اسکوتر طرح وسپا محسوب کرد، هرچند که در بعضی از موارد شاهد یک سری تغییرات جزئی هستیم.
در نمای جلویی اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ شاهد فلاپ سینه مشابهی با موتور سیکلتهای وسپا هستیم و این فلاپ سینه به فرمان متصل شده است. چراغ اصلی به صورت گرد و کلاسیک و همچنین مشابه با طراحی موتور سیکلتهای وسپا روی فرمان موتور سیکلت طراحی شده و روی فلاپ سینه شاهد راهنما در سمت راست و چپ هستیم که به صورت افقی طراحی شدهاند. چراغ اصلی از نوع لامپ رشتهای و ال ای دی است و علاوه بر آن شاهد وجود دی لایت نیز هستیم و فرمان این موتور سیکلت یک فرمان معمولی محسوب میشود که با فلاپ پوشانده شده است. روی فرمان اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ آینههای کرومی و کلاسیک قرار گرفتهاند که به بسیاری از موتورهای کلاسیک و اسکوترهای وسپا شباهت دارند و در حالت کلی دید بدی را در اختیار راکب قرار نمیدهند و قابل قبول به نظر میرسند. روی فرمان این اسکوتر شاهد حضور دکمههای استارت یا روشن کننده موتور هستیم و علاوه بر آن دکمههایی مثل راهنما، فلاشر،ق چراغ اصلی و بوق قرار گرفتهاند و صفحه کیلومتر اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ یک صفحه کیلومتر دیجیتالی است.
در صفحه کیلومتر دیجیتالی این اسکوتر شاهد آمپر کیلومتر شمار، آمپر بنزین و آمپر سرعت هستیم که تا حدودی کیفیت مناسبی دارند و از خوانایی خوبی نیز برخوردار هستند. کمی پایینتر از فرمان و صفحه کیلومتر شاهد بخش سوئیچ اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ هستیم که تا حدودی یک سوئیچ معمولی محسوب میشود و کمی پایینتر از آن بخش داشبورد قرار گرفته که فضای محدودی دارد، ولی وجود درب باعث حفظ و نگهداری بهتر وسایل خواهد شد. درب داشبورد جلویی با استفاده از کلید باز و بسته میشود، با استفاده از تزیینات کرومی جذابیت پیدا کرده است و برای وسایل محدودی مثل کیف پول یا تلفن همراه میتواند جایگاه مناسبی باشد.

فضای جاپایی در این اسکوتر مطلوب به نظر میرسد و تا حدودی کنسول نیز به شکلی طراحی شده تا پای راکب اذیت نشود و کمی عقبتر شاهد یک فضای نسبتا محدود برای پای ترک نشین هستیم که با وجود محدود بودن بد به نظر نمیرسد. زین موتور سیکلت ساوین اس ۱۵۰ مشابه موتور سیکلتهای وسپا طراحی شده، ولی تا حدودی نسبت به آن جذابتر نیست و شاهد یک زین نسبتا معمولی هستیم، ولی درباره نرمی آن نمیتوان نظر منفی داد. ارتفاع زین این اسکوتر تا سطح زمین برابر با ۸۴۰ میلیمتر محسوب میشود که میتواند برای افرادی که بالای ۱۷۰ سانتیمتر قد دارند گزینه ایده آلی باشد، ولی سایر افراد نیز میتوانند از این اسکوتر استفاده کنند و فقط ممکن است گاهی با چالشهایی مواجه شوند. در انتهای زین اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ شاهد یک ترک بند هستیم که میتواند فضای مناسبی برای بستن یک سری از وسایل باشد و علاوه بر آن این فضا برای تعبیه باکس نیز فضای مناسبی محسوب میشود.
در بخش زیر زین شاهد یک فضای ذخیرهسازی نسبتا کوچک هستیم و علاوه بر آن شاهد یک باک پنج و نیم لیتری هستیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۷ لیتر مصرف سوخت دارد. نمای جانبی اسکوتر ساوین اس نیز به طور کلی شبیه به اسکوترهای وسپا طراحی شده، ولی به طور دقیق نمیتوان گفت که متین خودرو در کپی برداری و تولید یک اسکوتر وسپا موفق عمل کرده، چرا که ممکن است با نگاه به نمای جانبی و حتی نمای روبرو متوجه شویم که این اسکوتر تنها یک کپی ایرانی است. در نمای جانبی از پرچم ایتالیا استفاده شده و اگزوز کوچکی نیز برای ساوین اس ۱۵۰ در نظر گرفته شده و جک در بخش وسط و زیر جاپایی قرار دارد، ولی در حالت کلی جنس پارچه زین و طراحی بدنه معمولی به نظر میرسد.
در نمای انتهایی این اسکوتر شاهد چراغ خطری مشابه با اسکوترهای وسپا هستیم، ولی چراغ راهنما تا حدودی متفاوت به نظر میرسد و طراحی مشابهی با چراغهای راهنمای جلو دارد و در سمت راست و چپ روی بدنه قرار گرفته که مانند چراغ جلو از نوع رشتهای و ال ای دی است. وزن اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ طرح وسپا برابر با ۱۰۷.۵ کیلوگرم است که با روغن و مایعات دیگری مثل بنزین افزایش پیدا خواهد کرد، ولی در هر صورت سبک محسوب میشود.
ابعاد اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۱۸۴۰ میلیمتر، عرض: ۶۶۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۷۵ میلیمتر.
مشخصات فنی ساوین S 150

در انجین اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ شاهد ۱ انجین تک سیلندر، ۴ زمانه با دو سوپاپ هستیم که حجم آن ۱۴۹ سی سی محسوب میشود و میتواند ۸.۷۱ اسب بخار قدرت و ۸.۶ نیوتنسمتر گشتاور تولید کند. انجین این اسکوتر به سیستم هوا خنک مجهز شده و سیستم جرقه زنی آن ایسییو محسوب میشود. سیستم سوخت رسانی اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ از نوع انژکتوری و سیستم انتقال قدرت آن گیربکس اتوماتیک سیویتی است که انتقال قدرت توسط تسمه به چرخ عقب صورت میگیرد و شاهد یک سیستم استارت الکتریکی هستیم. حجم روغن موتور مورد نیاز این اسکودر برابر با هشت دهم لیتر است و در فضای سیستم تعلیق جلو شاهد کمک فنر تلسکوپی هستیم و از کمک فنر معمولی برای سیستم تعلیق عقب استفاده شده است. سیستم ترمز جلو و عقب هر دو از نوع دیسکی هستند و تایرهای تیوبلس با ابعاد ۱۲۰/۷۰ روی رینگهای ۱۲ اینچی اسپرت سوار شدهاند.
تجربه سواری و رانندگی با اسکوتر ساوین اس ۱۵۰
اسکوتر ساوین ۱۵۰ طراحی مشابهی با وسپا دارد، ولی نمیتوان گفت تجربه سواری این اسکوتر با وسپا مشابه است،ک چرا که تفاوتهایی در طراحی این دو اسکوتر وجود دارد که سواری آن را تحت تاثیر قرار میدهد. فرمان پذیری و هندلینگ اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ بد به نظر نمیرسد و چراغها میتوانند پرتاب نور خوبی را در اختیار راکب قرار دهند، ولی به نظر میرسد کیفیت زین چندان جالب نباشد و سیستم تعلیق عقب باعث ایجاد ضرباتی در جادهها و ناهمواریها شود که برای راکب و ترک نشین آزاردهنده خواهد بود. مصرف سوخت این اسکوتر در درجه B قرار دارد و ۲.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند که نسبت به بعضی از اسکوترها بالاتر محسوب میشود. حداکثر سرعت گزارش شده برای اسکوتر ساوین اس ۱۵۰، ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است که نسبت به بعضی از اسکوترها بالاتر محسوب میشود، ولی باید توجه داشته باشید که سرعت زیاد بدون وجود سیستم ترمز abs میتواند کمی دردسرساز باشد.
رقبای ساوین اس ۱۵۰
از رقبای اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ در بازار ایران میتوان به اسکوترهای کلیک یا طرح کلیک اشاره کرد. اسکوترهای تی وی اس از جمله ویگو و راکز نیز میتوانند رقیبی برای این اسکوتر محسوب شوند و به طور کلی یک سری از اسکوترهای طرح وسپا رقیب خوبی برای ساوین اس ۱۵۰ هستند.
نقاط ضعف و مثبت ساوین اس ۱۵۰ و جمع بندی
مزایا: مجهز به چراغ روشنایی در روز، وزن نسبتا سبک
معایب: طراحی نسبتا ضعیف، نبود سیستم ترمز ABS
در پایان باید بگوییم که اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ یکی از اسکوترهای طرح وسپا در بازار ایران محسوب میشود که تا حدودی طراحی خوبی دارد، ولی به نظر میرسد نتوانسته شباهت بسیار زیادی به اسکوترهای وسپا پیدا کند و در بخشی از نقاط آن شاهد ضعفهایی از نظر ظاهری هستیم. در هر صورت انجین این اسکوتر بد به نظر نمیرسد و سرعت خوبی را ارائه میدهد، ولی از طرف دیگر به سیستم ترمز abs مجهز نشده و از این نظر میتواند ایمنی راکب را به خطر بیندازد. از طرف دیگر وجود دیلایت و وزن سبک میتواند به ارزش این اسکوتر اضافه کند. در هر صورت اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ یک اسکوتر با طراحی جالب است که میتواند برای تردد در داخل شهر مناسب باشد و گزینه جوان پسندی محسوب شود.
نظر شما درباره اسکوتر ساوین اس ۱۵۰ چیست؟ به نظر شما این اسکوتر یک کپی خوب از وسپا محسوب میشود؟











