ماشین شناس/ بررسی «آکورا TLX» مدل 2015
1car/ شايد اسم TLX زياد آشنا به نظر نرسد، علتش هم چيزي نيست جز اين که کمپاني آکورا سدانهاي متوسط TSX و TL را از خط توليد خارج کرده و آنها را در قالب يک خودرو کاملاً جديد به نام آکورا TLX در هم ادغام کرده است. آکورا TLX از نظر اندازه از آکورا TSX بلندتر و از آکورا TL بلندتر است و به همين خاطر بيشتر توجه خريداران سدانهاي لوکس متوسط را جلب ميکند. خوشبختانه اين سدان جديد بسياري از ويژگيهاي پيشينيانش را به ارث برده است. کمپاني آکورا به خريداران اين امکان را ميدهد که از بين چهار و شش سيلندر، يکي را انتخاب کنند که هر دو کم مصرف هستند و در کنار يک گيربکس اتوماتيک هشت يا نه سرعته قرار ميگيرند. اگر موتور شش سيلندر انتخاب شود اين امکان وجود دارد که سيستم چهار چرخ محرک نيز در کنار آن قرار بگيرد. اين سيستم پايداري را در هواي نامساعد بالا ميبرد و از هندلينگي اسپرت برخوردار است. آکورا TLX به شما ترکيبي از تجمل و اسپرت بودن ارائه ميدهد و از کابيني جادار و تجهيزاتي بسيار پيشرفته بهره ميبرد. گفتني است موتور چهار سيلندر با اين که موتوري قوي و قابل است، نميتواند با موتورهاي مجهز به توربوشارژر رقباي اين خودرو رقابت کند. اگر به دنبال گزينههاي ديگري ميگرديد، بهتر است به خودروهاي چند ستاره اين کلاس، يعني بيامو سري 3 و مرسدس بنز C-Class نگاهي بيندازيد. بيامو سري 3 مدل ترکيبي عالي از تجمل و عملکرد اسپرت است، مرسدس بنز C-Class مدل 2015 نيز مورد بازنگري قرار گرفته است و از کابيني تمام و کمال بهره ميبرد. با همه اين حرفها، آکورا TLX مدل 2015 يک سدان لوکس است که شايد بخواهيد به آن هم نگاهي بيندازيد. طراحي بدنه و امکانات رفاهي آکورا TLX مدل 2015 يک سدان لوکس متوسط است که در سه تيپ به بازار عرضه ميشود که عبارتند از: تيپ پايه، تيپ Technology و تيپ Advance. تيپهاي Technology و Advance داراي چند پکيج نيز هستند و به صورت ديفرانسيل جلو و يا چهار چرخ محرک توليد ميشوند. تجهيزات استاندارد تيپ پايه عبارتند از: رينگهاي 17 اينچي، چراغهاي جلو و چراغهاي ترمز LED، سانروف، گرمکن آينههاي جانبي، دسترسي و استارت بدون کليد، کنترل آب و هواي اتوماتيک دو نقطهاي، روکش وينيل، گرمکن صندليهاي جلو، صندلي برقي راننده با قابليت حرکت در هشت جهت، صندلي شاگرد با قابليت حرکت در چهار جهت (با موتورهاي شش سيلندر در شش جهت)، صندليهاي تاشوي عقب به نسبت 40/60، فرمان تلسکوپي و آينه الکتروکروميک. از تجهيزات ديگري که به صورت استاندارد ارائه ميشود، ميتوان به اين موارد اشاره کرد: اتصال سيستم صوتي و تلفن همراه از طريق بلوتوث، دوربين ديد عقب، سيستم Siri Eyes Free، دو صفحه نمايشگر (يک نمايشگر 8 اينچي و يک نمايشگر 7 اينچي)، سيستم صوتي مجهز به سيدي خوان و هفت بلندگو، راديوي ماهوارهاي، اپليکيشنهاي سازگار با تلفن همراه (اپليکيشنهاي Aha و Panadora) و درگاه iPod/USB. اگر پکيج Technology که فقط با موتور شش سيلندر ارائه ميشود را خريداري کنيد، اين تجهيزات در اختيارتان قرار ميگيرند: روکش چرمي، حافظه تنظيمات راننده، سيستم هشدار عبور از خط، سيستم هشدار نقاط کور، سيستم هشدار ترافيک عقب، سيستم پيشگيري از تصادف، کنترل صوتي، GPS، سيستم صوتي Acura/ESL به همراه 10 بلندگو، رينگهاي 18 اينچي، سنسور پارک جلو و عقب، استارت از راه دور، چراغهاي مهشکن LED، آينههاي جانبي الکتروکروميک، مجراي هواي صندليهاي جلو، کروز کنترل تطبيقي، سيستم هشدار عبور از خط و ترمز اتوماتيک. قدرت و عملکرد موتور آکورا TLX مدل 2015 با دو موتور در اختيار مشتريان قرار ميگيرد: يک موتور چهار سيلندر 2.4 ليتري و يک موتور شش سيلندر 3.5 ليتري. موتور 2.4 ليتري 206 اسببخار نيرو و حدود 247 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. اين موتور در کنار ديفرانسيل جلو و گيربکس هشت سرعته دو وضعيتي قرار ميگيرد. در تست سرعت، آکورا TLX توانست ظرف 7.4 ثانيه از حالت سکون به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند که براي اين کلاس از خودروها زمان زيادي به نظر ميرسد. مصرف سوخت اين سدان با متور 2.4 ليتري و در سيکل ترکيبي 9.78 ليتر (11.40 ليتر در شهر و 7.82 ليتر در بزرگراه) برآورد شده است که براي خودروهاي اين کلاس بسيار مناسب است. در مورد موتور 3.5 ليتري نيز بايد گفت قادر است 290 اسببخار نيرو و حدود 362 نيوتنمتر گشتاور توليد کند. اين موتور شش سيلندر ميتواند در کنار ديفرانسيل جلو يا سيستم چهار چرخ محرک قرار بگيرد. در تست سرعت، اين موتور توانست ظرف 6.4 ثانيه از حالت سکون به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند که زمان بسيار خوبي به نظر ميرسد ولي هنوز به پاي برخي رقباي پر شتاب نميرسد. مصرف سوخت اين موتور با ديفرانسيل جلو و در سيکل ترکيبي 10.95 ليتر (13.03 ليتر در شهر و 8.05 ليتر در بزرگراه) و با سيستم چهار چرخ محرک 10.95 ليتر (13.03 ليتر در شهر و 8.83 ليتر در بزرگراه) برآورد شده است. ايمني تجهيزات ايمني آکورا TLX مدل 2015 عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پايداري، دوربين ديد عقب، کيسه هواي صندليهاي جلو، کيسه هواي پردهاي، کيسه هواي زانوي راننده و پشت سريها برقي براي صندليها جلو. در تست ترمز، آکورا TLX توانست پس از پيمودن 39.30 متر متوقف بشود که حدود 2.13 متر از مسافت ثبت شده براي اين کلاس از خودروها بيشتر است. تجهيزات ايمني که به صورت سفارشي قابل خريداري هستند عبارتند از: سنسور پارک عقب، سيستم هشدار نقاط کور، سيستم هشدار عبور از خط و سيستم پيشگيري از تصادف به همراه ترمز اتوماتيک. موسسه ايمني بزرگراهها در زمينه عدم آسيب ديدگي از جلو، مقاومت سقف و مقاومت طرفين و طراحي کمربند و پشت سريها، به اين سدان بالاترين رتبه ممکن، يعني رتبه "خوب" را اختصاص داده است. طراحي داخلي و امکانات خاص طراحي داخلي آکورا TLX از طراحي داخلي آکورا TSX و آکورا TL چند قدم جلوتر است. صندليهاي جلو اين سدان از پشتيها و نشيمنگاهي ضخيم ولي نرم برخوردارند. صندليهاي عقب نيز راحت هستند ولي فضاي سر صندليهاي عقب براي بزرگسالان قد بلند کم است ولي فضاي پا در مقايسه با ساير رقبا بسيار زياد است. کمپاني آکورا مدعي است در اين سدان از يک سيستم صداگير پيشرفته استفاده کرده است. ظاهراً اين سيستم خوب کار ميکند چون صداي باد و تايرها به هيچ عنوان وارد کابين نميشوند. طراحي کلي کابين داخلي مرتب و شسته رفته است. آمپرها راحت خوانده ميشوند و صفحه نمايشگر نيز بيشتر اطلاعات ضروري را در اختيار راننده قرار ميدهد. استفاده از اين نمايشگر آسان است ولي گرافيک آن گاهي اوقات دردسر ساز است. کيفيت مواد اوليه استفاده شده در کابين بسيار خوب است ولي کيفيت بعضي قطعات تزييني زياد خوب نيست و به پاي تزيينات داخلي آئودي A4 يا مرسدس بنز C-Class نميرسد. فضاي صندوق عقب 0.37 متر مکعب است که براي خودرويي در اين کلاس، عادي است. تجربه رانندگي کيفيت سواري آکورا TLX مدل 2015 بستگي زيادي به اين دارد که به کدام موتور مجهز باشد. موتور چهار سيلند کم مصرف است و نيرويي که توليد ميکند براي رفت و آمدهاي روزانه مناسب است. اگر حالت Sport را انتخاب کنيد، عملکرد به طور قابل توجهي بالا ميرود، تعويض دندهها نيز به نرمي صورت ميگيرند و به موتور اجازه ميدهند قدرت واقعياش را به نمايش بگذارد. با اين حال، موتور بيشتر رقباي اين خودرو به توربوشارژر مجهز هستند و اگر با آکورا TLX در جاده پشت سر آنها حرکت کنيد، عملکرد آن قدري نا اميد کننده است. اگر به سرعت علاقهمند هستيد، به طور قطع موتور شش سيلندر برايتان مناسب است. آکورا TLX از آکورا TLسبکتر است و هنگام رانندگي اين اختلاف وزن را احساس خواهيد کرد. ترکيب رضايتبخشي از راحتي و قدرت در اين سدان به چشم ميخورد که ميتواند انتظارات شما از يک سدان لوکس و اسپرت را به خوبي برآورده کند. فرمان زياد حس جاده را منتقل نميکند، با اين حال، آکورا TLX هنگام عبور از پيچها از متانت بينظيري برخوردار است. اين واقعيت هم در مورد مدلهاي ديفرانسيل جلو و هم در مورد مدلهاي مجهز به سيستم چهار چرخ محرک صدق ميکند. سيستم چهار چرخ محرک، گشتاور را به هر چهار چرخ منتقل ميکند تا خودرو هنگام عبور از پيچها چالاک و با ثبات باشد. به هر حال، صرفنظر از اين که خودرو شما به کدام موتور مجهز است، هنگامي که تهاجمي رانندگي کنيد، سيستم تعليق کمي مأيوس کننده است و چسبندگي تايرها نيز نسبتاً کم است. هنگام رانندگي در خيابانهاي پر دستانداز شهري، سيستم تعليق قدري خشک احساس ميشود ولي هنگام حرکت در بزرگراه سواري بسيار نرم و تحت کنترل است.