اقتصادآنلاين/ با رونق گرفتن گاراژ موريس که به لطف تملک آن توسط SAIC چين صورت گرفته، فرزندان قد و نيم اين خاندان پا به عرصه گرقابت گذاشته‌اند. 350 که سال 2010 به بازار هاي جهاني معرفي شد، پس از گذشت 3 سال و چندين رونمايي بالاخره در پاييز 92 پا به ميدان گذاشت. حضور خوب و قدرتمند ظاهر شدن 550 در بازار ايران تامي نيک از اين گاراژبراي گذاشت و حالا اين محصول که عده‌اي انرا شواليه کوچک مي‌خوانند به جنگ رقباي خود در بازار ايارن مي‌رود. در اين شماره 350 را در شهر يزد مورد بررسي قرار داديم تا ببينيم چه حرف هايي در برابر رقبا براي گفتن دارد. طراحي و فضاي داخلي در صحبت با عامليت فروش اين خودرو در شهر يزد متوجه شديم فروش 350 در اين شهر به حدود 50 دستگاه رسيده که مي‌توان گفت هنوز راه زيادي تا به جايگاه ديگر رقبايش برسد. با توجه به تنوعي که در رده 60 تا 100 ميليون تومان به وجود آمده، مي توان گفت 350 راه دشواري براي عرض اندام دارد. راستش اين کوچولوي خوش پوش چيني با وجود اينکه شباهتي به ديگر اعضا خانواده‌اش ندارد، مدرن به نظر مي‌رسد، مدرن اما فاقد اصالت. شايد اين نکته را بيراه بدانيد، اما وقتي دم از اصالت 80 ساله زده مي‌شود ناخودآگاه اين توقع هم ايجاد مي‌شود که چيزي در ريشه اين خاندان مشترک باشدو به عنوان DNA آن شناخته شود، آيا شما چنين چيزي را در 350 پيدا مي کنيد؟ در هر حال آنچه در طراحي اين خودرو ريشه دوانده را بايد ناشي از دورگه بودن آن دانست. با اين حال بايد از اين موضوع خشنود بود که ردي از کپي کاري‌هاي ناشيانه در اين خودرو به چشم نمي خورد، اما آن قدر ها هم متفاوت نيست که توجه عابران را به خود جلب کند. حجم هاي قدرتمند در کنار خطوط نرم با زواياي ملايم، 350 را به چهره اي خنثي که مي‌خواهد قلدر باشد شبيه کرده است. فکر مي‌کنم اين خلاصه ترين تعرفي باشد که مي‌توان از 350 داشت؛ چه در ظاهر و چه در باطن. با پا گذاشتن به فضاي داخلي اين خودرو اولين نکته‌اي که توجهاتان را جلب مي‌کند بوي پلاستيک مورد استفاده در کابين است در حالي که خودرو مورد ازمايش مسافتي بيشتر از 3500 کيلومتر را پيموده بود. استفاده از پلاستيک خش مشکي رنگ که البته کيفيت قابل قبولي دارد در کنار چرم مصنوعي و تزئينات کرومي و نقره‌اي فضاي 350 را اسپرت جلوه مي‌دهد. در تزئينات داخلي اين خودرو نوار نقره اي رنگ رو داشبورد قطعه مشابه در ليفان 520 را تداعي مي‌کند که در خودرو مذکور انعکاس شديد نور خورشيد در طول روز را به همراه داشت که خوشبختانه در 350 به لطف وجود نقوش لوزي شکل از شدت انعکاس و بازتاب آن در چشم راننده کاسته است. منسوجات منقش به نماد ام‌جي که به عنوان کف پوش‌هاي 350 مورد استفاده قرار گرفته به خوبي گوياي اين است که اين شرکت براي کاهش هزينه‌ها جذابيت هاي کيفي و بصري را ناديده نگرفته است. فضاي پا براي هر دو رديف حتي براي افراد قد بلند مناسب به نظر مي‌رسد. طراحان سعي کرده اند از فضاهاي داخلي براي قرار دادن اشيا تا حد امکان استفاده کرده‌اند. مي‌توان گفت محفظه تودري ها بيشترين فضاي ممکن را ارائه مي‌دهند، جاليواني‌ها و حتي فضاي زير صندلي شاگرد در اين استفاده بهينه از فضا تاثير گذار بوده‌اند.فضاي بار 458 ليتري نيز ببه اندازه کافي بزرگ و جادار به نظر مي‌رسد با اين حال امکان خواباندن صندلي‌هاي عقب براي اين خودرو در نظر گرفته شده است. صندلي راننده موتور 1.5 ليتري ام‌جي 250 به همان شيوه سنتي استارت مي‌خورد.اين پيشرانه که بيشينه توان به 107 اسب بخار مي‌رسد با در حالت کارکرد درجا با توليد صداي زياد کمي نااميدتان مي‌کند. اين صدا را نمي‌توان ناديده گرفت اما شايد با ارفاق فراوان بتوان نامش را غرش گذاشت. اين پيشرانه با يک جعبه دنده خودکار جفت و جور مي‌شود که روي سه حالت قابل تنظيم است. يک حالت نرمال که مصرف اقتصادي‌تر دارد، يک حالت اسپرت که که تعويض دنده‌ها را در دورهاي بالاتر انجام مي دهد و با حرف S مشخص مي‌شود و حالت آخر که براي حرکت در مسيرهاي زمستاني است و با حرف W مشخص شده است. تعويض دنده‌ها در اين حالت در دورهاي پايين‌تر انجام شده و حرکت خودرو سنگين تر صورت مي گيرد، البته اين سنگين و کندي در همه حالت‌ها احساس مي‌شودو به نظر مي‌رسد وجود يک جعبه دنده بهتر مي‌توانست 350 را از اين مخمصه نجات دهد. شايد بتوان صداي 350 را در دورهاي بالا غرش ناميد و با شنيدن آن حسي خوشايند در شما ايجاد شود، اما اگر حقيقت را بخواهيد 350 به اندازه صدايي که توليد مي‌کند قدرت در اختيارتان قرار نمي‌دهد و همواره احساس مي‌کنيد در اين تجربه رانندگي چيزي کم داريد. اين کمبود را مي‌توان تعويض به موقع دنده‌ها و يا حتي امکان تعويض دستي دنده‌ها دانست که براي ان خودرو در نظر گرفته نشده است، اما بگذاريد اشاره‌اي هم به اين نکته داشته باشيم که MG اين اين خودرو را براي آن سته از افرادي ساخته است که حوصله نگهداري و مدارا با مدل 6 را نداشته و بيشتر از آن براي مصارف روزمره و شهري استفاده مي‌کنند. در واقع در اين مدل ديگر نيازي نيست براي شروع حرکت صبر کنيد تا بوسترهاي ترمز پر شوند و يا براي خاموش کردن خودرو منتظر خالي شدن توربوشارژها بمانيد. اگر به 350 به چشم يک خودرو شهري نگاه کنيد آن را خودرويي مناسب خواهيد يافت که فضاي کافي براي 5 سرنشين و بار آن‌ها فراهم مي‌کند، در دست‌اندازها ضربه زيادي به اتاق و سرنشينان منتقل نمي‌کند. از طرفي بايد گفت اين خودرو شتاب فوق‌العاده‌اي ارادئه نمي‌دهد و پس از چند بار آزمايش سرعت سنج ديجيتالي آن به حداقل 14 ثانيه زمان نياز داشت تا سرعت صد کيلومتر را نشان دهد. يک نکته واقعا دوست داشتني مي‌توان در 350 پيدا کرد و آن پايداري بالاي آن است که به لطف سيستم CBC (کنترل پايداري در پيچ‌ها) محقق شده است. پيشتر نيز در آزمايش‌هايي که در شهر يزد انجام داده بوديم براي آزمايش پايداري خودروها را به پيچ پژوهش که حوادث زيادي به سبب ناتواني در کنترل سرعت بالا و انحراف از مسير در آن رخ داده آورده‌بوديم، اين بار با 350 توانستيم با سرعت 100 کيلومتر بر ساعت از اين نقطه عبور کنيم بدون اينکه از منحرف شدن آن نگران شويم. يک وب‌سايت عماني در رابطه با کولر 350 مي‌گويد: صادقانه بگوييم کولر 350 بهترين نيست و ما مجبور بوديم براي خنک شدن تمام مسير آن را روشن نگه داريم. ولي تصور مي‌کنيم اين اتفاق به خاطر دريافت آفتاب از شيشه بزرگ جلو و سانروف در گرماي 43 درجه سانتيگراد باشد. مشخصات فني 350 با اين پيشرانه توانسته استاندارد الايندگي يورو5 را دريافت کند. جعبه دنده خودکار اين خودرو به سيستم Over Drive مجهز است که که از آن جهت بهره گيري کامل از گشتاور توليد شده توسط موتور استفاده مي‌شود. اين نيرو توليد شده به چرخهاي جلويي منتقل مي‌شود. چرخهاي 16 اينچي اين خودرو ترمزهاي ديسکي خنک‌شونده را در خود جاي داده‌اند و به سيستم جدا کننده سريع لنت‌ها نيز مجهز شده است. علاوه بر اين سيتسم‌هاي کمکي توزيع الکترونيکي نيرو، سامانه ضد قفل، ترمز کمکي و سيستم پايداري خودرو در پيچ‌ها نيز مجهز است. 350 با استفاده از اين سيستم‌هاي اسمني و بهره گيري از 6 کيسه ايمني هوا توانسته 4 ستاره ايمني از موسسه تست تصادف اروپا دريافت کند. تجهيزات و امکانات رفاهي ‌امکاناتي که ام‌جي براي اين خودرو در نظر گرفته شامل آينه‌هاي برقي مجهز به گرمکن، سانروف دوحالته، سيستم پارک کمکي مجهز به دوربين عقب و سنسورهاي صوتي، ايموبلايزر، سيستم صوتي XBM مجهز به 8 بلندگوي Hi-Fi با قابليت پخش WMA,Mp3 وDVD، بلوتوث، نمايشگر ميزان باد تاير، صفحه نمايش لمسي 7 اينچي، تنظيم برقي صندلي راننده در 6 جهت، امکان ذخيره موسيقي تا 512 مگابايت و سيستم هشدار بستن کمربند سرنشين مي‌شود. 350 در بازار ايران اين خودرو با قرار گيري در کلاس C و بازه قيمتي 80 تا 90 ميليون تومان شرايط دشواري را پيش رو دارد. وجود خودروهايي نظير جِي5 اتوماتيک و همينطور امگرند7 در رده‌هاي قيمتي پايين‌تر کار را براي 350 دشوار کرده‌اند. وجود امکاناتي مشابه و قدرت بيشتر نيز برگ برنده رقباي اين خودرو است. با اين حال به نظر مي رسد هنوز نام انگليسي MG اميد موفقيت را براي اين محصول زنده نگه مي‌دارد. ام‌جي در حال آماده سازي نسخه مجهز به توربوشارژر اين خودرو است که توان بيشتري توليد مي‌کند و با جعبه دنده دستي نيز عرضه مي‌شود. به نظر مي‌رسد حضور اين گزينه‌ها براي بازار ايران مي‌تواند تا حد زيادي رقابت را براي 350 تسهيل کند. تعداد سيلندر ها 4سيلندر -خطي حجم موتور(L) 1.5 حداکثر قدرت (hp/rpm) 6000/107 حداکثر گشتاور(nm/rpm) 4500/135 وزن خالص(Kg) 1280 حداکثر سرعت (Km/h) -- نوع جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيک مولتي مود مصرف سوخت ترکيبي(L/100km) -- حجم مخزن سوخت(L) 55 مشخصات چرخ 205/55r16 طول×عرض×ارتفاع(mm) 1492×1788×4521 فاصله بين دو محور(mm) 2650 حدود قيمت(ميليون تومان) 85