نماد آخرین خبر

خودروسازان صدای اعتراض مردم را بشنوند

منبع
مشرق
بروزرسانی
خودروسازان صدای اعتراض مردم را بشنوند
مشرق/ چند روزي از کمپين خريد خودرو ممنوع در فضاي مجازي مي گذرد و هرچند رکود فعلي در اين صنعت و بازار خودرو بيش از هرچيز حاصل عملکرد خود خودروسازان است ، آغاز چنين حرکتها و ايجاد چنين کمپينهايي صاحبان اين صنعت را بيش از پيش نگران کرده است . اين درحالي است که طبق معمول آقايان خودروساز و کساني که از قبل آنان به نان و نوا وموقعيتي رسيده اند ، به جاي ريشه يابي موضوع و يافتن علت قهر مردم با اين صنعت ، باز آسمان را به ريسمان بافته و عالم و آدم را مقصر مي دانند غير از خود و باز هم در حرکتي از پيش آشکار شده ، سعي در ايجاد رعب و وحشت دارند که اگر صنعت خودرو نباشد چنين مي شود و چنان ! جالب است که خودروسازان داخلي که طي 50 سال اخير هيچ عملکرد مناسبي در قيمت و کيفيت و خدمات پس از فروش محصولاتشان نداشته اند ، فلان کمپين و سخنان فلان نماينده مجلس و چند ده کامت در ذيل فلان خبر خودرويي را عامل رکود صنعت قلمداد مي کنند و حاضر نيستند به عملکرد غيرقابل دفاع خود در اين صنعت که منجر به نارضايتي‌هاي بيش از پيش مصرف کنندگان شده و کار را به "تحريم خريد خودرو" کشيده است ، بيانديشند و براي آن چاره اي کنند ! و دقيقا اينجاست که گلادياتورهاي هميشه حاضر به يراق از راه مي رسند و نقش " تکراري " و البته " بي مزه " خود را ايفا مي کنند که اگر گلي از سر صنعت خودرو کم شود فلان مقدار ارز از کف مي رود و اين تعداد شغل از بين مي رود و صنعت کشور راکد مي شود و چه کساني که به خاک سياه نمي شينند و چنين و چنان ! صنعت خودرويي که حمايتهاي بي دريغ چندين دهه اي دولتها را امروز "دخالتهاي دولت " نام مي نهد و فراموش کرده اگر لحظه اي دولت حمايتهاي خود را از اين "صنعت عزيز کرده " بردارد و تعرفه هاي عادلانه واردات خودرو اعمال شود و آني ايمني و رضايت مردم در نظر گرفته شود ، رکود که هيچ ، بساط آقايان خودرو ساز خود به خود برچيده مي شود و نياز به کمپين و تحريم خريد خودرو و غيره و ذالک نيست ! جالب است که آقايان مدام فضاي اقتصادي و بويژه نرخ سود بانکي را يکي از عوامل ايجاد مشکل براي صنعت خودرو عنوان مي کنند و باز مشخص نيست درک و شعور مردم ايران به چه انگاشته شده که صحبتي از اين موضوع به ميان نمي آورند که به خاطر همين سود بانکي ، پولهايي را که بايد صرف ارتقاي کيفيت توليد ، بروز رساني محصولات ، کاهش هزينه ها و به تبع آن کاهش قيمت و افزايش خدمات پس از فروش مي کردند ، دربانکها بلوکه کرده و تقريبا همه کاري از بانکداري و بنگاه داري تا ساختمان سازي و غيره مي کنند ، جز " خودرو خوب " ساختن و حاضر نيستند باور کنند ديگر دوره اي که از ده ها ماه پيش محصولات آنچناني خود را پيش فروش مي کردند گذشته و فضا فضاي رقابت است و تازه نه آن رقابت سالمي که در همه جاي دنيا هست و بايد باشد و بايد " باشند تا صبح دولتشان بدمد"! ارز بري هم از ديگر بهانه هايي است که گلدياتورها در به اصطلاح دفاع از صنعت خودرو عنوان مي کنند و مدام بر اين طبل مي کوبند که اگر خودرو سازي تعطيل شود بايد نياز سالانه يک و نيم ميليون دستگاهي بازار ايران به خودرو را از طريق واردات تامين کرد که بايد رقمي معادل 15 ميليارد دلار ارز از کشور خارج شود ، بنابر اين دو دستي بايد به اين صنعت عزيز چسبيد و اجازه نداد آب در دلش تکان بخورد ! آقايان خودرو ساز را نمي دانيم ! ولي مردم ايران اينقدر کم حافظه نيستند که فراموش کرده باشند سالها ادعاي خودکفايي و ساخت داخل آقايان خودرو ساز گوش فلک را کر کرده بود ، اما به محض اينکه قيمت ارز در سال90 افزايش يافت قيمت محصولات آقايان يک شبه سه برابر شد و دليل آن ارز بري خودرو بود . تا جايي که بعدها کاشف به عمل آمد ساخت داخل ادعايي بيش نبوده و حداقل از جنبه ارز بري اتفاق خاصي نيافتاده است و 90 درصد قيمت خودرو به قيمت ارز بستگي دارد . اين چيزي است که آقايان خودرو ساز ادعا مي کنند . در اين شرايط چگونه است که صنعت خودرو ساي جلوي خروج ارز از کشور را مي گيرد ؟ مگر خودرو داخلي ارز بري ندارد ؟ مگر خودرو داخلي مجاني ساخته مي شود ؟ بر چه اساسي آقايان مدعي هستند که 15 ميليارد دلار ارز از کشور خارج مي شود ؟ با همان معياري که خودرو سازان حداقل در زمان افزايش قيمت ارز ارائه کردند و به بهانه آن محصولات رقت انگيز و بي کيفيت خود را به سه برابر قيمت به مردم فروختند ، خودرو داخلي هم حدود 90 درصد ارز بري دارد و تفاوت آن با واردات خودرو حداکثر 1.5 ميليارد دلار است . مبلغي که بي ترديد ارزش آسايش و رفاه مردم ، ايمني و حفظ جانشان و راحتي اعصابشان را دارد ! هرچند اينها واژه هايي است که خوردو سازان کشور کاملا با آن غريبه اند و سخت بتوان تصور کرد جز سود خود به چيز ديگري بيانديشند . بهانه " ايجاد اشتغال " و "وابستگي صنايع کشور به صنعت خودرو" هم ديگر شعارهاي نخ نمايي است که بارها به آنها از سوي کارشناسان پاسخ داده شده است . البته ما اصلا و به هچ عنوان موافق تعطيلي صنعت خودرو نيستيم و آن را به صلاح کشور و صنعت نمي دانيم ، اما موضوع اينجاست که تا زماني که آقايان خودرو ساز فقط به منافع مقطعي خود فکر مي کنند ، سعي در سوء استفاده از فضاي بسته اقتصادي و تعرفه هاي واردات دارند ، تنها و تنها به سود خود مي انديشند و تا زماني که کوچکترين ارزشي براي تامين رضايت مشتري قائل نيستند ، اوضاع بر همين مدار خواهد بود و نيازي نيست کسي براي تعطيلي صنعت خودرو کاري کند يا کمپين فضاي مجازي تشکيل دهد ، و اين صنعت به مرور ، خود به خود و در آينده اي نه چندان دور در سايه عملکرد خودروسازان تعطيل خواهد شد . آقايان خودروساز بهتر است به جاي جو سازي هاي رسانه اي،زدن حرفهاي تکراري و نخ نما ، مظلوم نمايي يا ايجاد ارعاب در دل مردم و مسئولان و نمايندگان مجلس از بيکاري و رکود صنعت و غيره ... قدري به خود بيايند ، روشهاي صحيح مديريت را بياموزند ، هزينه هاي آنچناني توليد خود را پايين بياورند و قدري هم به فکر آرامش و جان و مال مردم باشند . مردم ما مردم نجيبي هستند که انتظار آنچناني هم ندارند ، کافي است يک محصول "قابل تحمل" با قيمتي " معقول " به آنان ارائه شود و اين جلوي ورشکستگي و تعطيلي صنعت خودرو را خواهد گرفت . در غير اين صورت ديري نخواهد پاييد که شاهد شکستن شاخ " غولهاي جاده قديم " و به زانو درآمدنشان در برابر "اژدهاي زرد" و غيره ... خواهيم بود . شکستني که صداي ترکهاي آن کم کم به گوش ميرسد .