پدال/ هيونداي i10 از طريق کرمان موتور راه به بازار خودروي کشورمان يافته است. اين موضوع بهانه‌اي شده تا براي آشنايي بيشتر با اين خودرو و جديدترين نسخه‌هاي آن دست به کار شويم. زمان زيادي از فيس‌ليفت فولکس‌واگن آپ نمي‌گذرد. هيونداي نيز به تازگي فيس‌ليفتي را در ميانه‌ي عمر i10 روي اين خودرو اعمال کرده است. اين خودروساز کره‌اي درباره‌ي اين خودرو خيلي شلوغ‌کاري نکرده اما به عنوان يکي از خودروهايي که در اين کلاس موردعلاقه‌ي ماست کليت کار چيز بدي نشده است. تغييرات بيروني بدنه زيرکانه صورت گرفته و در آن شاهد سپر جلوي جديد با طراحي جديد هيونداي و چراغ‌هاي روز روشن LED هستيم. ورودي‌هاي هواي جديد، طراحي جديد رينگ‌ها و پانل پلاستيکي مشکي در سپر عقب ديگر تغييراتي هستند که شايد از وجود آن‌ها باخبر نشويد. هرچند i10 خودرويي کوچک باقي مانده که بيش از اينکه جذاب باشد کارايي در حد وسع خود را دارد. کل کابين نيز آشنا باقي مانده است البته برخي رنگ‌ها و تريم هاي جديد وجود دارند. مدل فول SE به‌صورت استاندارد داراي سيستم اطلاعات سرگرمي با صفحه 7 اينچي و سيستم ناوبري، راديوي DAB، تکنولوژي اپل کارپلي و اندرويد اتو و اشتراک 7 ساله رايگان آگاه شدن از ترافيک مي‌باشد. تجهيزات اين خودرو بيش از هر رقيب ديگري در اين کلاس است. کيفيت مواد بکار رفته براي خودرويي با اين قيمت بسيار خوب باقي مانده و طراحي آن نيز جذاب است و البته فضاي زيادي براي سرنشينان در کابين وجود داشته و حجم صندوق بار نيز زياد است. مدل‌هاي فول i10 با تجهيزاتي چون غربيلک فرمان گرم شونده بيش از پيش باعث شگفتي مي‌شوند. هيونداي نيازي به اصلاح پيشرانه‌ي i10 احساس نکرده که همين امر شايد باعث نااميدي برخي خريداران شود. بدين ترتيب بايد از بين پيشرانه‌ي 1 ليتري 65 اسب بخاري يا 4 سيلندر 1.2 ليتري 86 اسب بخاري يکي را انتخاب نماييد. خودروي حاضر در تست داراي پيشرانه‌ي دومي بوده و در بزرگراه‌ها و راه‌هاي بيرون از شهر انعطاف‌پذيري و گشتاور بالاتري دارد. هرچند اين پيشرانه در مقام مقايسه با پيشرانه‌ي 1 ليتري توربوي آپ بايد سخت‌تر کار کند. در بخش شاسي شاهد تغييرات کوچکي هستيم و سيستم تعليق جديد به همراه فرمان اصلاح شده اين خودرو را نسبت به مدل قبلي متمايز نموده‌اند. اينجا راحتي هنوز هم اولويت اول بوده و با اينکه i10 سواري خوبي دارد اما دست اندازهاي بد باعث ناراحتي خودرو خواهد شد ولي در کل راحتي خودرو در سطح مناسبي است. عليرغم فرمان بهبود يافته همچنان درگيرکنندگي يا هيجان هندلينگ i10 کم است. هرچند هنوز هم اکثر خريداران با اين مورد مشکلي ندارند. بهاي i10 فيس ليفت شده اندکي افزايش يافته و بهاي آغازي مدل SE ممتاز 405 پوند بيشتر از قبل است. البته با توجه به بهبود تجهيزات خودرو فکر مي‌کنيم که اين افزايش بها مناسب بوده و البته قراردادهاي تجاري هيونداي هميشه جذاب بوده است. به‌روزرساني‌هاي معتدل هيونداي i10 عملي کافي براي بهبود جايگاه اين خودرو در کلاس خود بوده است. قطعاً خودروهاي شهري جذاب‌تر و متمايزتري در بازار وجود دارند اما تعداد معدودي از آن‌ها مي‌توانند ترکيب راحتي، آسايش و کاربردي بودن i10 را با اين بها ارائه کنند. اضافه شدن سيستم اطلاعات سرگرمي جديد و تجهيزات استاندارد زياد افزايش بهاي اندک اين خودرو را توجيه مي‌کند. مشخصات هيونداي i10 پريميوم SE قيمت: 12800 پوند پيشرانه: 4 سيلندر 1.2 ليتري قدرت/گشتاور: 86 اسب بخار/120 نيوتون متر گيربکس: 5 سرعته ي دستي، ديفرانسيل جلو شتاب صفر تا 100 کيلومتر در ساعت: 12.3 ثانيه حداکثر سرعت: 170 کيلومتر در ساعت مصرف سوخت: 4.9 ليتر در هر صد کيلومتر با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد