نماد آخرین خبر

بررسی «ام وی ام 530» در بازار خودروهای دست دوم

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ديجياتو/ اگر در دفترچه خاطرات حدود4 الي 5 سال به عقب باز گرديم، به نقطه عطف سال 91 در بازار ارز مي رسيم که باعث 3 برابر شدن قيمت تمامي خودروها و افت کيفيت قابل توجه خودروهاي توليدي ايران خودرو و سايپا شد. اين شرايط مهلک اگرچه ضربه شديد اقتصادي و قفل شدن اغلب بازارهاي کشور را به دنبال داشت اما از سوي ديگر باعث رونق گرفتن بازار خودروهاي چيني در کشور شد که پيشتر از آن به هيچ عنوان براي مشتري ايراني جذاب نبودند. در تحليل اين تحول مي توان به مثلث افت کيفيت خودروهاي داخلي، افزايش شديد قيمت ها و کاهش قدرت خريد مردم و هوشمندي چيني ها در عرضه خودروها با شرايط فروش اقساطي اشاره کرد. به هرحال چيني ها موفق شدند تا در سايه تلاش هميشگي و بهره برداري هوشمندانه از شرايط جديد، سهم خود را در بازار افزايش دهند اما حالا که پنج سال از آن دوران گذشته، تا چه حد مي توان نسبت به خريد خودروهاي دست دوم مربوط به حدود سال هاي 90 خوشبين بود؟ به منظور بررسي اين وضعيت تصميم گرفتيم تا به سراغ يکي از مدل هاي دست دوم MVM 530 با کارکردي در حدود 56 هزار کيلومتر برويم که اين روزها در بازه قيمتي کمتر از 30 ميليون تومان قرار مي گيرد. طراحي ظاهري: طراحي کلي خودرو به گونه اي است که در قسمت جلوي خودرو خطوط تيزي مشاهده نميکنيم و اين طراحي ملايم و آرام چهره اي شرقي را در اين خودرو را القا مي کند. طراحي مکعب مانند و بدون شيب قسمت عقب خودرو، چهره زيبايي را به خودرو نمي دهد و در کل اين خودرو آنگونه که به دل مردم چين مي نشيند، براي ما خوشايند نيست.در واقع طراحي خودرو به گونه ايست که انگار طراحان تنها به خط کش و پرگار دسترسي داشته اند و تصميم گرفته اند هيچ خط منحني و پيچيده اي را در ظاهر 530 به کار نگيرند. دست گيره هاي در اين خودرو به صورت کششي است و قاب در کاملا در داخل کابين قرار گرفته و خودرو اينگونه از دو راه معروف دزدي در ايران که معمولا ماشين هاي ايران خودرو قرباني اين نوع دزدي ها ميشوند، مصون است و برخلاف خودرويي مانند پژو 206، لبه اي براي گرفتن و خم کردن در وجود ندارد. رينگ هاي 15 اينچي و کوچک بودن ابعاد لاستيکها نسبت به کل خودرو، باز هم از ناهنجاري هايي است که باعث شده چهره ي خودرو دلنشين نباشد ولي اگر پيگير طراحي خودروهاي چيني باشيد احتمالا مي دانيد که در سال هاي اخير اين نقيصه شايع نيز رفع شده است. ويژگي مثبتي که مي توان به اين خودرو نسبتداد، تعبيه کردن سانروف معمولي براي اين خودرو است که البته اين آپشن فقط در بازار عجيب ايران، نکته قابل بياني به حساب مي آيد و خشنود کننده است که با مبلغي که براي اين خودروي چيني مي پردازيم، از قابليت ماشين هاي رده 65 ميليون به بالا برخوردار مي شويم. طراحي داخلي MVM 530 در فضاي داخل نيز در بر همان پاشنه طراحي خارجي مي چرخد، برخلاف خودروهاي جديد چيني از نسل قديمي آن ها نبايد توقع طراحي زيبا و متعادل و هماهنگ را داشت. نا هماهنگي و سادگي بيش از حد طراحي داشبورد و خطوط صاف بخش مياني مربع مستطيل گونه ضبط، در ابتدا شايد نا خوشايند به نظر برسد، ولي قابل تحمل است و کيفيت متريال هاي استفاده شده در درون خودرو، نسبت به رقباي اين ماشين در اين رده قيمتي، اين طراحي و نا هماهنگي را قابل تحمل تر ميکند و ديگر به چشم نمي آيد. امکانات رفاهي و تجهيزات MVM 530: کنسول دو بخشي مياني با دو دريچه هوا براي سرنشينان عقب، چرم نسبتا خوب صندلي ها، سيستم تهويه خودکار مطبوع، پخش فابريک شرکت با قابليت خواندن سي دي و USB، دکمه هاي ميانبر ضبط روي فرمان، دو ايربگ براي راننده و سرنشين کنار و خروجي برق 12 ولت از کنسول مياني طرف سرنشين کنار راننده از ديگر موارد قابل ذکر داخل خودرو است. از معايب داخل خودرو مي توان به استفاده از نمايشگرهاي پشت آمپر با جنس يکسان با سيستم تهويه مطبوع و پخش اشاره کرد که ديد خوبي ندارد. در نور روز نوشته هاي نقش بسته بر روي آن ها را به سختي مي توان ديد. با اين وجود اگر بخواهيم فضاي داخلي خودرو را به شکل کلي ارزيابي کنيم، مي توان آن را قابل قبول دانست به خصوص شکل خاص سقف فضاي زيادي را براي سرنشينان عقب ايجاد مي کند. صندلي ها نيز بسيار نرم و بزرگ انتخاب شده اند و اصلا سرنشينان را در بر نمي گيرند اما رفاه و آسايش قابل قبولي دارند. مشخصات فني ام وي ام 530 ام وي ام 530 از موتور 2 ليتري 4سيلندر 16 سوپاپ با توان 139 اسب بخار در 5750 دور در دقيقه بهره مي برد که اين موتور مي تواند اين ماشين را به حداکثر سرعت 185 کيلومتر بر ساعت برساند. اين خودرو از جعبه دنده دستي 5 دنده برخوردار است که گشتاور توليدي 182 نيوتن متر در4300 تا 4500 دور در دقيقه را به ارمغان مي آورد. شتاب صفر تا صد اين خودرو طي تست هاي انجام شده در شرايط غير استاندارد 14 الي 15 ثانيه بود که براي اين حجم موتور و توان خروجي قابل قبول است و MVM 530 را در رديف ساير سدان هاي بازار قرار مي دهد. تجربه رانندگي ابتدا که پشت فرمان خودرو بنشينيد، فرمان خوش دست وفضاي بزرگ کابين نظر شما را جلب ميکند، استارت نرم خودرو باعث مي شود در دور موتورهاي پايين صداي زيادي داخل کابين احساس نشنويد، اما در دور موتور هاي بالا صداي زيادي در داخل کابين شنيده مي شود و اگر اهل رانندگي اسپرت و هيجاني باشيد مي توانيد حجم صدا را آزار دهنده توصيف کنيد. دنده به نرمي جا مي خورد، ولي طرز قرار گيري دنده ها در جعبه دنده، در ابتدا که قلق قرار گيري آن دستتان نباشد، شما را در تعويض دنده ها دچار مشکل مي کند. نکته اصلي دنده ها در جعبه دنده هاي مورد استفاده در ام وي ام آن است که بر خلاف گيربکس اکثر خودروهاي جديد، دنده ها بسيار سبک در نظر گرفته شده اند و اين موضوع بر روي شتاب ثانويه و کشش خودرو تاثير منفي مي گذارد. وجه ديگر اين مشکل در مسافرت هاي خانوادگي خود را نشان مي دهد، جايي که ممکن است ماشين در سربالايي هاي تند کم بياورد. البته ديدگاه مهندسان چيني، کاهش مصرف سوخت به واسطه استفاده از دنده هاي سبک تر بوده است که ممکن است در شرايط جاده هاي کم ارتفاع و اصطلاحا کفي چين راه حل درستي باشد اما براي مواجه با مسيرهاي کوهستاني ايران، اين مشکل باعث مي شود که رانندگان ناچار به فشار آوردن بر روي پيشرانه و رانندگي با دور موتورهاي بالا باشند که احساسي از آسيب زدن به خودرو را به راننده و سرنشينان القا مي کند. سيستم تعليق MVM 530 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع اتصالات چندگانه است و عملکرد آنها به قدري نرم است که مي توان گفت بر روي هندلينگ تاثير منفي گذاشته اند و در مدل هاي اوليه 530 برخي از مالکين ناچار به تعويض کمک فنرها مي شدند تا از شدت بازي و ناپايداري خودرو کاسته شود، ترمز هاي استفاده شده در هر چهار چرخ ديسکي هستند و عملکرد آنها قابل قبول و مورد اطمينان به نظر مي رسد. فرمان خودرو با اينکه برقي نيست، ولي خيلي نرم و بي حس عمل ميکند و البته بايد توجه کنيد و در سرعت هاي بالا احتياط کنيد که اين عملکرد خوب تعليق و نرمي فرمان باعث بروز حادثه نشود چرا که فرمان در سرعت هاي بالا بيش از حد تيز و سبک عمل مي کند. جرا که MVM 530 از تکنولوژي سفت کننده فرمان در سرعت هاي بالا بي بهره است. عملکرد پدال هاي گاز و ترمز و کلاچ مناسب است و تنها ايراد را مي توان در بالا بودن پدال کلاچ و بلندي فاصله بين تعويض دنده ها دانست، به نوعي که دست شما بايد فاصله زيادي را براي تغيير دنده از 1 به 2 و ...طي کند. MVM 530 ديد اطراف خوبي را دارد وليکن ديد پشت سر ممکن است به واسطه بالا بودن ارتفاع صندوق عقب کمي مشکل ساز باشد. MVM 530 بخريم يا نه؟ ام وي ام 530 از ابتداي ورودش که مدل هاي 1389 به حساب مي آيند تا سال 1394 در بازار عرضه مي شد و حالا نيز جاي خود را به مدل 550 داده است. اما حالا مي توان MVM 530 را در انواع مختلف کارکرده و صفر در بازه قيمتي 22 تا 40 ميليون تومان در بازار خريداري کرد. به طور کلي مي توان گفت که خريد 530 دست دوم با توجه به افت قيمت زياد و قيمت مناسبش در بازار دست دوم ريسک چنداني به همراه ندارد و حتي فراواني قطعات يدکي نيز به نسبت مناسب است، اما ظاهرا کيفيت خدمات دهي شرکت مديران خودرو در تمامي شهر ها يکسان نيست و از اين رو توصيه مي کنيم مطلب مربوط به راهنماي جامع خريد خودروهاي چيني را مطالعه بفرماييد. البته فارغ از بحث خدمات پس از فروش، شايد جالب باشد که بدانيد خودروهاي ام وي ام و نيز در طي سال هاي اخير با مشکلات مربوط به عرضه قطعات يدکي تقلبي دست به گريبان بوده اند ولي ام وي ام اخيرا طرح هايي را براي ارزيابي قطعات اصلي و جلوگيري از استفاده از قطعات تقلبي در نظر گرفته است. با وجود چنين مشکلاتي اما مالک خودرو مورد بررسي از کيفيت خودرو در طول 4 سال استفاده رضايت نسبي دارد و از خريد ام وي ام 530 در عوض خودروهاي بي کيفيت داخلي پشيمان نيست. در واقع مي توان گفت که متاسفانه خودروسازان داخلي با بي تدبيري عرصه را به رقباي چيني واگذار کرده اند و شرکت هايي مانند مديران خودرو نيز با درس گرفتن از مشکلات سال هاي اول خود، در عين عرضه خودروهاي پيشرفته تر و زيباتر، با حرکتي رو به جلو و پيوسته به سمت تامين رضايت مالکين گام بر مي دارند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد