
رویارویی «فولکس آپ»، «کیا پیکانتو» و «هیوندای i10»
پدال
بروزرسانی


پدال/ به دنبال يک خودروي کوچک شهري هستيد؟ نسل جديد کيا پيکانتو يکي از انتخابها خواهد بود اما آيا ميتواند فولکسواگن آپ و هيونداي i10 را تحتالشعاع قرار دهد؟
براي نيم دهه است که اگر خواهان کاملترين خودروي شهري ميبوديد ميتوانستيد يک فولکسواگن آپ بخريد و در اصل اين ماشين انتخاب پيشفرض در اين کلاس محسوب ميشد؛ اما بااينحال نسل جديد کيا پيکانتو ميتواند اين وضعيت را تغيير دهد. کيا براي رقابت با فولکسواگن، خودروي شهري پيکانتو خود را بهطور کامل از نو مهندسي کرده که حسي جديد از بلوغ و لوکس بودن را القا ميکند؛ اما اين شرکت کرهاي اگر ميخواهد در سگمنت A سلطنت کند بايد نگاهي هم به هموطنش يعني هيونداي i10 داشته باشد. در سال 2016، شرکت برادر کيا يعني هيونداي نسخهٔ اصلاحشدهاي از خودروي شهري i10 را معرفي نمود که احساس مناسب، سطح خوبي از فضا و کارايي را در کنار قيمت مقرونبهصرفه ارائه ميکند.
هر سهٔ اين خودروها بهطور شگفتآوري از طراحي شيک و زيبا به همراه پکيج هوشمندانهاي برخوردارند و اين اطمينان را به خريداران ميدهند که در روند کوچکسازي خودرو تا جايي که ممکن بوده تمامي ويژگيهاي موردنياز را ارائه کردهاند. بااينحال در اين کلاس رقابت سختي در جريان است. به همين دليل ما اين سه ماشين کوچک را به رقابت دعوت کردهايم تا بفهميم آيا پيکانتو تغييري در جريان اين کلاس ايجاد خواهد کرد يا اينکه فولکسواگن و هيونداي، کيا را به چالش ميکشند.
کيا پيکانتو
در تلاش براي شکست فولکسواگن آپ، کيا پيچيدهترين و کاملترين پيکانتو تاريخ را ارائه کرده است. براي اين خودرو يک پيشرانهٔ 1 ليتري توربو قابل سفارش خواهد بود ولي ما تيپ پايهٔ آنرا براي اين رقابت انتخاب کردهايم که 10,750 پوند قيمت داشته و از يک موتور 1 ليتري تنفس طبيعي استفاده ميکند. کيا ميگويد با تغييراتي که در موتور و شاسي پيکانتو اعمال کرده است، نسل جديد اين هاچبک به آرامترين خودروي شهري بازار تبديل شده که هم در استفادهٔ شهري و هم کروز جادهاي آرام است. بااينحال هرچند پيکانتو قطعاً نسبت به نسل قبل بهبود يافته است اما هنوز هم کاملاً نميتواند با آپ رقابت کند.
بااينکه اين موتور کمقدرتترين پيشرانهٔ پيکانتو است اما کيا عملکرد مناسبي را ارائه ميکند بهگونهاي که ظرف 12.4 ثانيه از صفر به سرعت 96 کيلومتر در ساعت ميرسد؛ اما عملکرد در خط مستقيم اولويت يک خودروي شهري نيست. با اين ماشينها عمدتاً در محيطهاي شهري تردد ميشود که دائماً نياز به کاهش و افزايش سرعت وجود دارد و اين يعني گشتاور و انعطافپذيري مهمتر است؛ بنابراين کيا در اينجا هم عملکرد مناسبي از خود به نمايش گذاشت بهنحويکه براي رسيدن از سرعت 80 کيلومتر به 110 کيلومتر در ساعت در دندهٔ پنج به 13.9 ثانيه زمان احتياج داشت.
موتور سه سيلندر خودرو عملکرد رواني دارد اما دستهدنده عملکردي بهخوبي آپ ندارد ولي اين به معناي وجود مانع يا مشکلي در زمان تعويض دندهها نيست. افزايش فاصلهٔ محوري نيز تأثير مثبتي در سواري خودرو داشته و بنابراين پيکانتو با توجه به اندازهاش خودروي راحتي احساس ميشود؛ اما بااينحال خصوصاً قسمت عقبي ماشين فاقد کنترل مناسب است.
فولکسواگن آپ
آپ هدف اصلي پيکانتو است. فولکسواگن اواخر سال گذشته اين محصول خود را مورد فيسليفت قرار داد اما فرمول اصلي آن تغيير نکرده است. طي اين فيسليفت يک پيشرانهٔ 1 ليتري توربو به ليست موتورهاي آپ اضافه شده اما بااينحال ما در اين رقابت همان موتور تنفس طبيعي را مورد آزمايش قرار دادهايم که در نسخهٔ پنجدر 11,430 دلار قيمت دارد. موتور 1 ليتري تنفس طبيعي آپ 75 اسب بخار قدرت و 95 نيوتن متر گشتاور دارد که در قدرت بالاتر از پيکانتو قرار ميگيرد اما در گشتاور با رقيب کرهاي يکسان است.
همچنين به دليل ضريب دندههاي بلندتر در گيربکس پنج سرعتهٔ دستي فولکسواگن، عملکرد آپ در آزمون ما کاملاً قابلتوجه بود بهگونهاي که براي رسيدن از حالت سکون به سرعت صد کيلومتر در ساعت به 12.2 ثانيه زمان نياز دارد که دودهم ثانيه سريعتر از پيکانتو است اما از سوي ديگر اين هاچبک کوچک آلماني در آزمون رسيدن از سرعت 70 کيلومتر به 110 کيلومتر در ساعت با دندهٔ پنج، 17.4 ثانيه زمان صرف نمود که از اين لحاظ در پس پيکانتو قرار ميگيرد.
به لطف سطح چسبندگي بالاتر شاسي فولکسواگن، فرمان احساس دقيقتري دارد. علاوه بر اين، آپ يک خودروي کوچک واقعاً سرگرمکننده براي رانندگي است و اجازه ميدهد پيچها را با سرعت بيشتري از آنچه تصور ميکرديم و يا آنچه رقبا ميتوانند انجام دهند طي کنيم. اين دقت و هندلينگ بالا همچنين با سطح مناسبي از پالايش و راحتي نيز همراه شده است. البته در دورهاي پايين، پيشرانهٔ آپ به رواني پيکانتو نيست و کمي سروصداي بيشتري دارد اما در رانندگيهاي معقول شهري و حتي کروز در بزرگراه، آپ پالايش بيشتري از رقيب کرهاي دارد.
هيونداي i10
نسل کنوني i10 در سال 2013 معرفي شده است و بنابراين سن بيشتري از پسرعمويش دارد؛ اما خودروي شهري هيونداي تصوير لوکستري ارائه ميکند که با پالايش بهبوديافته و کابين جادار ترکيب شده است. در اين رقابت، ما مدل 1 ليتري SE را آزمايش کردهايم که 10,790 پوند قيمت دارد. هنگاميکه نسل کنوني i10 براي اولين بار به بازار آمد، با راحتي، پالايش و ديناميک رانندگي خود، بازار را تحت تأثير قرار داد و درحاليکه هماکنون رقباي جديدتري به بازار آمدهاند، هيونداي هنوز هم فاصلهٔ چنداني با آنها ندارد.
بررسي را با موتور سه سيلندر 1 ليتري i10 آغاز ميکنيم که با پيکانتو مشترک بوده و مناسب به نظر ميرسد. با شتاب صفرتاصد 13.2 ثانيه، i10 کُندترين خودروي جمع است اما در آزمون دندهپنج، سريعتر از فولکسواگن عمل کرد. در دنياي واقعي و در شهرها نيز هيونداي بهاندازهٔ کافي چابک احساس ميشود. همچنين موتور نيز هرچند فاقد پالايش پيشرانههاي رقباي اين آزمون است اما کاملاً روان عمل ميکند.
سروصداي باد و تايرها در i10 بيشتر از دو رقيب ديگر است و هرچند در بزرگراهها توانايي بالاتري از خود به نمايش ميگذارد اما کيا و فولکسواگن براي ترددهاي کروز و بزرگراهي راحتتر هستند. همچنين همانند کيا، هيونداي هم در سواري و رانندگي با آپ برابري نميکند چراکه هرچند عملکرد فرمان i10 دقيق است اما بازخورد کمي از سطح مسير ارائه ميدهد؛ اما از سوي ديگر، استفاده از هاچبک کوچک هيونداي در رانندگيهاي شهري آسان است درحاليکه ابعاد جمعوجور آن نيز موجب سهولت در پارک کردن ميشود.
مقام اول فولکسواگن آپ
آپ توانست به لطف احساس بهتر و کابين با کيفيت بالاتر مقام نخست اين رقابت را کسب کند. اين ماشين سطح کارايي برابري را با کيا ارائه ميدهد و درحاليکه کمي گرانتر است، تجهيزات بيشتري هم دارد. اين پيروزي همچنين با کمک پکيجي از رانندگي فوقالعاده و هزينههاي نگهداري مناسب به دست آمد؛ بنابراين فولکسواگن چيزي بيشتر از آنچه از يک خودروي شهري انتظار ميرود را ارائه ميکند.
مقام دوم کيا پيکانتو
نسل جديد پيکانتو يکي از گامهاي مثبت کيا محسوب ميشود. اين خودروي کاملتري بوده، فضاي مناسبي دارد، به نظر خوب ميرسد و رانندگي روان و راحتي دارد، هرچند که چندان سرگرمکننده نيست. همچنين پيکانتو خودروي ارزاني بوده و هزينههاي نگهداري پاييني هم دارد؛ اما قيمت کمتر پيکانتو به معناي سطح تجهيزات پايينتر است درحاليکه از طرف ديگر، فولکسواگن هنوز هم در سواري و پالايش در اين کلاس پيشرو است.
مقام سوم هيونداي i10
در هيونداي i10 سن بالا احساس ميشود. همچنين هرچند تيپ SE اين خودرو قيمت کمتري از پيکانتو دارد اما در داخل نماي ضعيفتر و سطح پاييني دارد. البته i10 هنوز هم رانندگي راحتي داشته و کامل به نظر ميرسد اما در کنار آپ و پيکانتو درخششي ندارد حتي اگر هزينههاي نگهدارياش با رقبا برابر باشد. علاوه بر اين، حتي اگر کارايي و پالايش را هم در نظر نگيريم، i10 بازهم در برابر رقباي تازهنفس خود حرفي براي گفتن ندارد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد