پدال/ پس از برگزاري يک دوئل هيجان‌انگيز و پرحرارت در روز گذشته امروز نوبت به نقطهٔ مقابل آن يعني گروه هاچ‌بک‌هاي سگمنت A رسيده است. در دوئل سوم اين گروه دو خويشاوند فرانسوي يعني سيتروئن C1 و پژو 108 به مصاف يکديگر رفتند که طي آن مجموعاً تعداد 1187 رأي به ثبت رسيده است. رقيب شير نشان توانست با دريافت 850 عدد از اين آراء و کسب 71 درصد از کل آراء پيروز رقابت شود درحالي‌که C1 با 337 رأي خودروي شکست‌خوردهٔ ميدان لقب گرفت. امروز نيز دو خويشاوند اين بار از کرهٔ جنوبي يعني هيونداي i10 و کيا پيکانتو مقابل يکديگر قرار گرفته‌اند. هيونداي i10 هيونداي براي اولين بار در سال 1997 با معرفي مدل آتوس به کلاس هاچ‌بک‌هاي سگمنت A پاي نهاد. سپس بعد از يک دهه، سازندهٔ کره‌اي جايگزين اين خودرو را در تاريخ 31 اکتبر سال 2007 با نام i10 رونمايي نمود درحالي‌که توليد آتوس در هند تا سال 2014 ادامه داشت. i10 بر روي پلت‌فرم SA کيا-هيونداي ساخته شده بود که با پسرعمويش کيا پيکانتو مشترک است. نسل نخست اين هاچ‌بک کوچک کره‌اي با تجربهٔ يک فيس‌ليفت در سال 2010 تا سال 2013 روي خط توليد باقي ماند. البته توليد اين خودرو همچنان در مالزي ادامه دارد؛ اما در نمايشگاه فرانکفورت 2013 بود که هيونداي براي اولين بار از نسل دوم i10 پرده‌برداري کرد. اين خودرو هم‌اکنون در کشورهاي مختلفي چون ترکيه، هند و الجزاير توليد مي‌شود درحالي‌که به‌تازگي با برقراري دوبارهٔ رابطهٔ کرمان‌خودرو و هيونداي، توليد i10 در کشورمان نيز در کنار بردار بزرگ‌ترش i20 آغاز شده است. نسخهٔ سدان اين خودرو نيز با نام Xcent در هند و صرفاً براي بازار اين کشور توليد مي‌شود. i10 با چهار پيشرانهٔ مختلف به بازار عرضه مي‌شود که مانند ديگر خودروهاي سگمنت A اکثراً از نوع سه سيلندر کم‌حجم هستند. بزرگ‌ترين موتور قابل سفارش براي اين ماشين اما يک واحد 1.2 ليتري چهار سيلندر بنزيني است. ولي i10 در رقابت ما با پيشرانهٔ 1 ليتري سه سيلندر بنزيني تنفس طبيعي خود شرکت کرده است که 66 اسب بخار قدرت و 95 نيوتن متر گشتاور دارد. اين نيرو توسط يک گيربکس پنج سرعتهٔ دستي يا يک نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتيک به چرخ‌هاي جلو انتقال پيدا مي‌کند. کيا پيکانتو کيا در نخستين حضور خود در سگمنت A، ابتدا همان هيونداي آتوس را در اندونزي و کرهٔ جنوبي با برند خودش و نام ويستو عرضه نمود. سپس اين شرکت در نمايشگاه فرانکفورت 2003 نسل اول مدل پيکانتو را به‌عنوان نخستين خودروي اصلي خود در سگمنت A رونمايي نمود. همان‌طور که در بالا اشاره شد، اين خودرو بر روي پلت‌فرم SA گروه کيا-هيونداي مشترک با هيونداي i10 ساخته شده بود. اين نسل توانست با تجربهٔ دو فيس‌ليفت تا سال 2011 بر روي خط توليد دوام بياورد تا اينکه در نمايشگاه ژنو اين سال نوبت به رونمايي از نسل دوم پيکانتو رسيد. اين نسل که در سال 2014 دستخوش يک فيس‌ليفت شد، توسط اطلس‌خودرو به کشورمان هم راه پيدا کرد؛ اما اين هاچ‌بک کوچک شهري هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که به‌تازگي در نمايشگاه ژنو امسال رونمايي شده و هنوز خبري از عرضهٔ آن به بازار ايران نيست. همچنين پيکانتو در اين نسل برخلاف نسل قبلي فقط به‌صورت پنج‌در توليد مي‌شود و نسخهٔ سه‌در آن حذف شده است. کيا کوچک‌ترين محصول خود را فعلاً با سه پيشرانهٔ بنزيني راهي بازار کرده است که برخلاف i10، در بين آن‌ها يک نمونهٔ سه سيلندر توربو هم وجود دارد. ولي ما جهت برابري دو خودرو در اين دوئل، همان پيشرانهٔ 1 ليتري سه سيلندري را انتخاب کرده‌ايم که در i10 هم وجود دارد؛ بنابراين اين دو هاچ‌بک کرده‌اي از لحاظ پيشرانه کاملاً يکسان هستند. همچنين در پيکانتو هم براي انتقال قدرت همان دو گيربکس پنج سرعتهٔ دستي و چهار سرعتهٔ اتوماتيک در نظر گرفته شده است. مشخصات فني کيا پيکانتو هيونداي i10 پيشرانه 1 ليتري 3 سيلندر 1 ليتري 3 سيلندر تنفس طبيعي طبيعي قدرت 66 اسب بخار 66 اسب بخار گشتاور 95 نيوتن متر 95 نيوتن متر گيربکس پنج سرعته دستي پنج سرعته دستي محور محرک جلو جلو شتاب صفرتاصد 12.4 ثانيه 13.2 ثانيه حداکثر سرعت 160 کيلومتر/ساعت 155 کيلومتر/ساعت مصرف سوخت 4.4 ليتر (ترکيبي) 4.7 ليتر (ترکيبي) وزن 935 کيلوگرم 933 کيلوگرم طول 3.59 متر 3.66 متر فاصلهٔ محوري 2.40 متر 2.38 متر حجم صندوق بار 255 ليتر 218 ليتر قيمت پايه 10,750 پوند 10,790 پوند اين دوئل‌ها، مقايسه‌هايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوب‌تر بين شما کاربران ايراني مي‌باشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگي‌هاي فني، قيمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح مي‌دهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد. کدام هاچ‌بک سگمنت A را بيشتر مي‌پسنديد؟ کيا پيکانتو هيونداي i10 با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد