زوميت/ هيونداي النترا، يکي از پرفروشترين خودروهاي کرهاي در بازار جهاني است که با چهرهاي جديد بهعنوان مدل ۲۰۱۷ در ايران فروخته ميشود. در اين مطلب به بررسي جامع هيونداي النترا جديد و مقايسهي آن با خودروهاي همقيمت پرداختيم.
تا همين چند سال پيش، خودروهاي کلاس صندوقدار خانوادگي سايز متوسط مثل تويوتا کمري، با تقاضاي زيادي در بازار جهاني روبهرو بودند. اين محصولات هنوز سودآوري بالايي براي سازندههاي خود دارند، اما با کاهش رشد در فروش مواجه هستند؛ چراکه خانوادهها و عامهي مردم، به کراساورها و شاسيبلندهاي ميانرده با قيمتي مشابه سدانهاي خانوادگي، علاقهي بيشتري نشان ميدهند. از سويي ديگر با رشد شهرنشيني، ترافيک ماشينها و مخارج مربوط به مصرف سوخت، خودروهاي سايز کوچک و کامپکت هم مورد توجه قرار گرفتهاند. سالياني پيش، هاچبکهاي سايز متوسط مثل فولکس گلف، جذابترين گزينه براي جامعهي شهري محسوب ميشدند؛ اما با نگاهي به آمار فروش خودروها در بازار جهاني، متوجه ميشويم که داشتن صندوق بار، حتي در سايز نهچندان بزرگ، اهميت زيادي پيدا کرده است. با اين اوصاف، فروش خيرهکنندهي تويوتا کورولا، مزدا 3، کيا سورنتو (فورته) و هيونداي النترا در بازار جهاني، توجيه ميشود.
اگر علاقهمند خودرو و اخبار مربوط به اين صنعت باشيد، مسلما با رشد باورنکردني غولهاي کرهاي و خصوصا هيونداي آشنا هستيد. جالب است بدانيد شرکت هيونداي در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادي مربوط به جنگ جهاني دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاري بالاتري نسبت به آئودي، نيسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازي هيونداي، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعاليت کرد، اما امروزه با جايگاه سي و نهم جهان در فهرست ارزشمندترين برندهاي دنيا، تقريبا ارزشي برابر با فورد آمريکا کسب کرده است؛ درحاليکه فورد با قدمت ۱۱۵ سال، يکي از قديميترين خودروسازان صنعتي جهان محسوب ميشود.
اولين مدل هوينداي الانترا (تلفظ صحيح واژهي Elantra) در سال ۱۹۹۰ عرضه شد. اين خودرو، در ابتدا يک سدان سايز متوسط بود که قابليتهاي اسپرت قابل قبولي داشت و در نمونهي ۱.۶ ليتري، ميتوانست با زماني کمتر از ۱۰ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد. نسل اول النترا در بسياري از کشورهاي دنيا فروش قابل قبولي داشت و به تعداد نسبتا محدود، وارد ايران شد. با ممنوعيت واردات خودروهاي خارجي به کشور، نسل دوم النترا در بازار ايران حضور نداشت؛ اما با نسل سوم و به نام هيونداي آوانته، تا همين چند سال پيش توسط کرمان موتور مونتاژ ميشد. اين محصول با پيشرانههاي ۱.۸ ليتري و ۲ ليتري، همچنان در بازار دست دوم مورد توجه است و بهعنوان خودرويي قابل اعتماد شناخته ميشود.
بهجرئت ميتوان نسل پنجم هيونداي النترا - که بين سالهاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ توليد ميشد - را يکي از موفقترين محصولات تاريخ خودروسازي کره دانست. در زماني که مدلهاي ساخت هيونداي براي هجوم گسترده به بازار جهاني آماده ميشدند، نسل پنجم النترا با طراحي مدرن و کيفيت فني قابل قبول، در کشورهايي مثل آمريکا، هند، چين و ايران، فروش بسيار خوبي داشت و حتي در اولين سال توليد، بيش از ۱۸۶ هزار دستگاه در آمريکا فروخته شد. نسل پنجم النترا که تا ابتداي سال ۱۳۹۶ پيشفروش ميشد، با دو پيشرانهي ۱.۸ ليتري و ۲ ليتري، در ايران حضور داشت که به ترتيب قدرتهاي ۱۴۸ اسب بخار و ۱۷۳ اسب بخار ارائه ميکرد.
طبق روال چند سال گذشته، محصولات جديد هيونداي با فاصلهي کمي پس از عرضه در بازار جهاني، به ايران وارد ميشوند و البته النترا هم بهتازگي با نسل ششم در کشور ما حضور دارد. اين خودرو در تيپ بدنهي سدان، درحال پيشفروش است؛ اما هنوز خبري از عرضهي نسخهي هاچبک النترا GT در ايران نيست. علاوه بر اين، نمونههاي ديگري از النترا مثل مدل اسپرت ۲۰۰ اسب بخار هم ميتوانند در آينده وارد کشور شوند. شرکت آسان موتور، بهعنوان نمايندهي رسمي هيونداي در ايران شناخته ميشود و در حال حاضر، النترا ۲۰۱۷ را با بدنهي استاندارد و آپشنهاي سطح متوسط پيشفروش ميکند.
طراحي ظاهري و بدنه
آنچه مسلم به نظر ميرسد، النترا در مقايسه با نمونهي قبلي خود، با ظاهري کاملا متفاوت عرضه ميشود. خبري از حالت تخم مرغي بدنه و دماغه نيست؛ درحاليکه ميتوان شباهت اين مدل به ديگر محصولات هيونداي را حتي از فاصلهي دور تشخيص داد. تا همين چند سال پيش، تفاوت زيادي ميان سبک طراحي النترا، سوناتا و سانتافه وجود داشت؛ اما امروزه با زبان طراحي مدرن هيونداي، نوعي هماهنگي بصري در سبد بزرگترين خودروساز کره ديده ميشود.
از نماي روبهرو، با يک خودروي کاملا اسپرت مواجه هستيم که تا حد زيادي، تهاجمي و انتقامجو به نظر ميرسد؛ درحاليکه النتراي قبلي، چندان سرکش به نظر نميرسيد. نمونهي ۲۰۱۷، حالا با جلوپنجرهي ۶ ضلعي همراه شده است تا هماهنگ با زبان طراحي مدرن هيونداي عمل کند. خطوط موازي از کروم براق، فضاي خالي قابل توجهي فراهم ميکنند که تأمينکنندهي هواي ورودي به پيشرانه و البته کاهشدهندهي هزينههاي توليد خواهد بود. چراغهاي اين خودرو، مثل مدل قبلي، از نمونههاي بهکاررفته در توسان تبعيت کردهاند و بر خلاف گذشته، به سمت شيشهي جلو کشيده نميشوند. حالت اسپرت النترا با زاويههاي تيز در گوشههاي چراغ اصلي تقويت ميشود تا به لطف يک لامپ زنون دايرهاي، چهرهاي مبارز تداعي کند.
نمونهاي از النترا که توسط آسانموتور در ايران عرضه ميشود، از مهشکنهاي LED استفاده نميکند و مثل نسخهي پايهي اين خودرو، داراي مهشکن دايرهاي و نسبتا کوچک با جايگاه سياهرنگ اختصاصي است. سبک طراحي النترا، فضاي مناسبي در گوشههاي سپر فراهم ميکند که نهتنها براي اين مهشکن ارزانقيمت کاربرد دارد؛ بلکه همراه با زيبايي تحسينبرانگيز خود، شيارهايي براي هدايت هوا و افزايش آيروديناميک به وجود ميآورد. به لطف اين حرکت هوشمندانه، چرخها و لنتهاي ترمز هم تا حدودي خنک ميشوند.
از نکات مثبت در طراحي نماي روبهروي النترا، ميتوان به چراغهاي روشنايي روز اشاره کرد که با حالتي شبيه به حرف C و البته کشيدگي در طول کاسه چراغ، جذابيت قابل قبولي دارند. ساختار سپر و کاپوت جلو، حالتي حجيم و سهبعدي تداعي ميکنند؛ ضمن اينکه به لطف خطوط عميق خصوصا روي درپوش موتور، حس يک خودروي اسپرت با ساختار دماغهدار به بيننده ميدهند. اگر بخواهيم نقد سختگيرانهاي دربارهي طراحي النترا داشته باشيم، ميتوانيم به ديده شدن خط بدنه در قسمت مربوط به کاپوت جلو و استفاده از ادوات پلاستيکي در سپر، بهعنوان نکات منفي اشاره کنيم که البته با توجه به کلاس قيمتي و سبک طراحي اين خودرو در بازار جهاني، قابل توجيه هستند.
فرم اسپرت النترا از نماي جانبي هم کاملا احساس ميشود. از اين زاويه، نهتنها چراغ اصلي و عقب، بلکه زواياي مربوط به مهشکنها در سپر جلو و فرم خاص سپر و درپوش عقب نيز بهخوبي ديده ميشوند. خطوط حجمدهنده با ضخامت قابل توجه، روي بدنه حضور دارند که شامل خطي از گوشهي چراغ عقب تا اواسط گلگير جلو و حجمدهي پايين در ميشود. فضاي مربوط به چرخها نيز داراي انحناي روي بدنه هستند؛ اما بهصورتي نامتقارن طراحي شدهاند. النترا با رينگهاي متنوع آلومينيومي در سايزهاي ۱۵، ۱۶ و ۱۷ اينچ در بازار جهاني حضور دارد که تقريبا همهي آنها، ساختاري ۵ پر دارند. از ديگر نکات مربوط به طراحي نماي جانبي، ميتوان به آنتن کوسهاي همرنگ بدنه، آينههاي بغل با حاشيهي سياه و فريم پلاستيکي پنجرهها اشاره کرد.
در نماي پشت النترا ۲۰۱۷، شباهت بيشتري به مدل قبلي ديده ميشود. سايز کلي چراغها و کشيدگي آنها به سمت در عقب، مشابه النترا ۲۰۱۰ است و البته بخش پاييني، همچنان با طرحي سفيدرنگ، تضاد جالبي با قسمت قرمزرنگ ايجاد ميکند. بخشي از چراغ، روي درپوش صندوق را ميگيرد و تا نزديکي پلاک ادامه دارد. برآمدگي انتهاي کاپوت عقب نهتنها شبيه به اسپويلر عمل ميکند، بلکه به زيبايي روي چراغها کشيده شده است تا در ادامه، به خط حجمدهندهي روي بدنه برسد. همراه با حالت سهبعدي بالاي سپر عقب، شاهد فرمي بيضيشکل در نماي عقب النترا هستيم که طراحي هوشمندانهي هيونداي را اثبات ميکند. حتي در قسمت مربوط به درپوش صندوق هم نوعي منحني هماهنگ با ديگر اجزا ديده ميشود.
سپر عقب النترا، يکي از بزرگترين نمونهها در اين کلاس خودرويي است. بخش قابل توجهي از زير چراغ، گلگير و پوشش انتهاي بدنهي النترا با سپري حجيم ارائه ميشود که چراغهاي باريک و قرمز رنگ ترمز را در خود جاي دادهاند. بخش پلاستيکي و قرمزرنگ پايين سپر، در مدلهاي مختلف متفاوت است؛ بهطوري که در نسخهي اسپرت النترا علاوه بر خطوط هدايتکنندهي هوا، داراي جايگاهي براي اگزوزهاي دوگانه و چراغهاي ترمز خواهد بود، اما در مدل پايه (مثل نمونهي واردشده به ايران) نمايي سادهتر دارد.
در مجموع، ميتوان نمرهي بسيار خوبي به طراحي نماي بيروني النترا داد. شباهت ظاهري اين خودرو با مدل جديد مزدا 3 و فورد فيوژن، غير قابل انکار به نظر ميرسد؛ ولي در فرم چراغهاي اصلي، خطوط بدنه و خصوصا نماي عقب، داراي خلاقيت محسوب ميشود. النترا، حس اسپرت لازم در يک سدان کامپکت و جوانپسند را بهخوبي تأمين ميکند تا از اين نظر، محصول بااهميتي در کلاس خود باشد. ابعاد اين مدل، با ارتفاع سقف ۱۴۳۵ ميليمتر، طول ۴۵۷۰ ميليمتر، عرض ۱۸۰۰ ميليمتر وفاصله محورهاي ۲۷۰۰ ميليمتر، دقت مهندسي در طراحي هيونداي النترا ۲۰۱۷ را نشان ميدهد.
طراحي داخلي و کابين
چيدمان ادوات و کليدها در النترا، به سبکي است که اصولا در سدانهاي بزرگتر ديدهايم. در اين بخش هم مجموعهاي اسپرت روبهروي سرنشين قرار ميگيرد؛ اما به اندازهي نماي بيروني، جذاب و تأثيرگذار محسوب نميشود. در واقع، طراحان هيونداي تلاش کردهاند فضاي داخلي النترا، بيشتر کاربردي و رانندهمحور باشد تا چشمگير و لوکس. نمونهي واردشده به ايران، داراي کوچکترين سايز نمايشگر لمسي براي نسخهي استاندارد النترا است و با مدل ۵ اينچ ارائه ميشود. در خودروهاي با آپشن بالاتر، نمايشگر ۷ اينچ و ۸ اينچ قابل سفارش خواهند بود.
کارکردن با دکمهها بهسادگي انجام ميشود و خصوصا براي دسترسي به راديو، تنظيم ساعت و پخش فايلهاي چندرسانهاي، مشکلي وجود ندارد. اين سيستم، داراي ورودي CD و DVD است؛ ضمن اينکه کليدهاي گردان سنتي براي تغيير بلندي صدا و ديگر تنظيمات، زير نمايشگر ديده ميشوند. سادگي چيدمان، در قسمت مربوط به تهويه مطبوع هم وجود دارد؛ بهطوريکه نزديک به دسته دنده و با کمک يک نمايشگر TFT کوچک، ميتوان از امکانات اين بخش استفاده کرد.
يکي از نکات مثبت در فضاي داخلي هيونداي النترا، استفاده نکردن از پلاستيک سخت و ارزانقيمت در داشبورد است. اين بخش تا حدودي نرم و قابل قبول به نظر ميرسد؛ ضمن اينکه به جاي رنگ سياه متداول، خاکستري است. ادوات نقرهاي رنگ و فلزي، در قسمتهاي مختلف کابين ديده ميشوند تا کمي حس لوکس بودن براي بيننده تداعي شود. اين موضوع، در داشبورد توي چشم ميزند و اين بخش را به دو نيمه تقسيم ميکند. در بسياري از مدلهاي واردشده به ايران، قسمت پاييني داشبورد (زير نوار نقرهاي رنگ) هماهنگ با پوشش صندليها و کرمرنگ ارائه شده است که براي خودرويي در اين کلاس بدنه و قيمت، امتيازي مثبت و جذاب محسوب ميشود.
پوشش صندليها در نسخههاي مختلف النترا متفاوت است؛ اما در ارزانترين مدل هم قابل قبول به نظر ميرسد. اين موضوع، بخش زيادي از قسمت داخلي درهاي ورودي را پوشش ميدهد و خصوصا در مکانهايي دکمههاي شيشهبالابر قرار دارند، حس خوبي براي کاربر فراهم ميکند. البته جنس کليدهاي داخل در، پلاستيک سياه و ارزانقيمت است. هماهنگ با داشبورد، قطعات باريک نقرهاي رنگ داخل درها ديده ميشوند و پهنايي هماندازه با دستگيره دارند.
فرمان النترا با پوشش چرم مصنوعي، نسبتا شلوغ و مملو از دکمههاي متفاوت است. اين بخش ، ظاهري اسپرت با فرم استخواني دارد که جذاب و خوشدست به نظر ميرسد. با پوشش چرم مصنوعي کليدهاي مربوط به مديريت صداي سيستم سرگرمي، پاسخ يا قطع تماس تلفني و کروزکنترل، تا حدودي بزرگ و کاملا در دسترس کاربر هستند. پنل پشت فرمان، حالتي اسپرت و نسبتا ساده دارد که البته، ارزانقيمت به نظر ميرسد. اين بخش با يک نمايشگر رنگي ۴.۲ اينچ براي اطلاعرساني مسائل فني ارائه ميشود.
النترا در صندليهاي رديف اول، فضاي بسيار خوبي براي سرنشينان فراهم ميکند؛ اما مسافران بلند قد در صندليهاي عقب، چندان راحت نيستند و خصوصا در قسمت سر، کاملا نزديک به سقف خواهند بود. از نکات مثبت براي سرنشينان رديف دوم، زاويهي مناسب صندليها و طراحي خوب آنها است که در سفرهاي طولاني، مفيد خواهد بود. محل استراحت آرنج و مجراي هواي تهويه مطبوع، براي عقب النترا هم در نظر گرفته شده است؛ ضمن اينکه بلندگوهاي قدرتمندي داخل درهاي عقب وجود دارند.
در صندوق عقب اين خودرو، ۴۶۰ ليتر فضاي مفيد در اختيار سرنشينان وجود دارد که در مقايسه با خودرويي مثل سمند با صندوق ۵۰۰ ليتري، قابل قبول به نظر ميرسد. البته صندليهاي عقب النترا، ميتوانند به سمت جلو جمع شوند و فضاي بيشتري فراهم کنند.
پيشرانه و آمار فني
با توجه به اينکه النترا در بازار جهاني با تيپهاي استاندارد، GT، اکو، اسپرت و چندين نسخهي تقويتشدهي ديگر ارائه ميشود، پيشرانههاي متفاوتي براي آن موجود است. فعلا، قواي محرک مدل پايه در ايران پيشفروش ميشود، اما در ادامهي مطلب، نمونههايي که احتمال واردات آنها به کشور وجود دارند نيز بررسي ميشوند.
نمونهي استاندارد النترا با پيشرانهي ۲ ليتري توليد ميشود و با توجه به قيمت پايينتر نسبت به ديگر مدلها، فروش بسيار خوبي در بازار جهاني دارد. نهايت قدرت اين خودرو، ۱۴۷ اسب بخار است که در دور موتور ۶۲۰۰ دور بر دقيقه حاصل ميشود. بالاترين گشتاور هم ۱۷۹ نيوتنمتر خواهد بود که از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقيقه، در اختيار راننده است. اين محصول با بنزين استاندارد جهاني و گيربکس اتوماتيک ۶ سرعته، درزمان ۸.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد که مسلما با بنزين وطني، کمي کندتر خواهد بود. براي رسيدن النترا با پيشرانهي ۲ ليتري به سرعت ۱۶۰ کيلومتر بر ساعت، ۲۴ ثانيه زمان لازم است که البته آمار قابل قبولي به نظر ميرسد. نهايت سرعت اين خودرو به ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت محدود شده است؛ درحاليکه با بنزين استاندارد جهاني، ميانگين مصرف سوخت ۷.۶ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر خواهد داشت. بيشترين مصرف بنزين النترا در ترافيک شهري، ۸.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و کمترين ميزان مصرف با سرعت ثابت در بزرگراه، ۶.۴ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر خواهد بود. قيمت اين خودرو در نسخهي پايه، حدود ۱۹ هزار دلار است.
جالب است بدانيد که نسخهي توربوشارژ ۱.۴ ليتري به نام النترا اکو، برخلاف قدرت کمتر نسبت به نمونهي ۲ ليتري، به دليل عملکرد فني بهتر و آپشنهاي بيشتر، قيمت بالاتري در بازار جهاني دارد. اين خودرو، قدرت ۱۲۸ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقيقه و گشتاور ۲۱۱ نيوتنمتر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقيقه ارائه ميکند. با توجه به حضور اينترکولر در کنار توربوشارژر و گشتاور بالا، که از دورهاي پايين پيشرانه فراهم ميشود، النترا اکو در زمان ۷.۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و براي رسيدن به سرعت ۱۶۰ کيلومتر بر ساعت از حالت سکون، ۲۲ ثانيه زمان ميبرد. مصرف سوخت اين مدل هم به ميزان قابل توجهي کمتر از نسخهي ۲ ليتري است و ميانگين ۶ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر فراهم ميکند. مصرف سوخت النترا اکو در ترافيک شهري، ۷.۳ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و در بزرگراه، ۵.۷ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر خواهد بود. قيمت ارزانترين نسخه از النترا اکو، ۲۱,۵۰۰ دلار است و تنها ۱۵۰۰ دلار نسبت به مدل پايهي هيونداي سوناتا، ارزانتر محسوب ميشود.
النترا اسپرت، يکي از جذابترين مدلهاي اين خودرو است که از نظر ظاهري با رينگهاي چندپرهي ۱۷ اينچ و سپر اختصاصي، متفاوت از ديگر نمونهها به نظر ميرسد. نسخهي اسپرت با پيشرانهي ۱.۶ ليتري مجهز به توربوشارژ و اينترکولر ارائه ميشود تا قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نيوتنمتر از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقيقه فراهم کند. اين خودرو براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت، ۶.۵ ثانيه زمان ميبرد و ۱۵.۵ ثانيه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۶۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد. ميانگين مصرف سوخت النترا اسپرت، ۹.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر برآورد ميشود. اين مدل با گيربکس ۷ سرعتهي اتوماتيک دو کلاچه همراه با پدال شيفتر پشت فرمان يا جعبهدندهي ۶ سرعتهي دستي قابل خريد است؛ درحاليکه آستانهي قيمت ۲۳ هزار دلار خواهد داشت.
آپشنهاي رفاهي
نسل جديد النترا بهتازگي وارد ايران شده است و طبيعتا نميتوان دربارهي تجهيزات اضافه قابل دسترسي روي اين خودرو، ابراز نظر قطعي کرد. به هر صورت با توجه به اينکه سايت شرکت واردکننده اطلاعات محدودي از النتراي وارداتي منتشر کرده است، ميتوان نتيجهگرفت که با خودرويي نزديک به نسخهي پايه مواجه هستيم. اين محصول با گيربکس اتوماتيک و چند آپشن فني مفيد، مثل کروزکنترل و فرمان برقي در ايران عرضه ميشود.
پيشتر اشاره شد که النترا در ايران، از مهشکن استاندارد دايرهاي استفاده ميکند و خبري از LED در اين بخش نيست. از سويي ديگر، رينگهاي اسپرت ۱۷ اينچ بهعنوان بالاترين حق انتخاب، در نمونهي وارداتي وجود دارد. چراغ اصلي جلو، زنون است و روي آينه بغل، نوار LED راهنما ديده ميشود. بازکنندهي خودکار صندوق عقب، روشنايي محدود در قسمت دستگيرهها، سنسور باران و تيغه برفپاکنهاي کمصداي جديد، از امکانات النترا ۲۰۱۷ محسوب ميشوند.
در بروشور فارسي اين خودرو، اشارهاي به سانروف نشده است؛ اما در عکسهاي آن، النترا مجهز به سانروف در نيمهي سقف ديده ميشود، ضمن اينکه نمونههاي واردشده تا امروز هم داراي سانروف هستند.
داخل خودرو، نمايشگر لمسي ۵ اينچ وجود دارد که البته در بعضي مدلهاي وارداتي غير رسمي، ۷ اينچ است. نمونههايي که توسط واردکنندهي رسمي با گارانتي عرضه ميشوند، از سيستم سرگرميهاي برند اينفينتي و دوربين پارک استفاده ميکنند. صندليهاي جلو، برقي و داراي حافظه هستند. گرمکن داخلي هم در تمامي صندليها و فرمان وجود دارد، اما براي رديف اول، علاوه بر نشيمنگاه، ناحيه کمر را هم پوشش ميدهد. سيستم خنککنندهي داخلي هم براي صندليهاي جلو، قابل استفاده خواهد بود.
تهويهي مطبوع اتوماتيک و دوگانه، ورود و استارت بدون کليد، قابليت ارتباط با سيستم سرگرمي از طريق بلوتوث و درگاههاي USB، همراه با رابط کاربري اپلکارپلي و اندرويداتو، ديگر آپشنهاي رفاهي النترا ۲۰۱۷ محسوب ميشوند. اين محصول از نظر ايمني هم با امکانات قابل قبولي عرضه ميشود که در ادامهي مطلب به بررسي آن پرداختهايم.
تست تصادف و آپشنهاي ايمني
مؤسسهي بيمه ايمني بزرگراههاي آمريکا (IIHS)، يکي از معتبرترين نهادهايي است که نسل جديد هيونداي النترا در آن آزمايش شده است. اين خودرو، تقريبا در انواع تصادفات از جهات مختلف، امتياز خوبي گرفته و در مجموع بهعنوان محصولي در کلاس کاملا ايمن (TOP SAFETY PICK+) معرفي شده است. فيلم کوتاه مربوط به آزمايش برخورد النترا از نيمهي روبهروي راننده، بهعنوان يکي از سختترين انواع تصادف، در ادامه قابل مشاهده است.
همانطور که در تصوير آهسته ديده ميشود، اتاق النترا مقاومت خوبي نشان ميدهد و نهتنها در ناحيهي سقف، که از قسمت درهاي جانبي هم استقامت بالايي فراهم ميکند. در تصاوير رسمي مربوط به گزارش آزمون ايمني IIHS، سلامت رانندهي فرضي النترا در ناحيهي پا و زانو، اثبات ميشود.
نسخهاي از النترا که براي ورود به ايران انتخاب شده است، آپشنهاي ايمني تقريبا کاملي دارد. اين خودرو با ۷ کيسهي هوا عرضه ميشود که شامل ۲ ايربگ اصلي و ۲ ايربگ بالاتنه براي سرنشيان جلو، همراه با ۲ ايربگ پردهاي سرتاسري و يک ايربگ مخصوص زانوي راننده خواهد بود. رادار نقطهي کور، سنسور جلو و عقب، هشدار فشار باد لاستيکها، ترمز ضد قفل (ABS) با توزيع الکترونيک (EBD)، نگهدارندهي خودرو در شيب (HAC)، مديريت هوشمند تعادل خودرو (ESC) همراه با کنترل کشش (TCS)، مهمترين آپشنهاي ايمني در النترا هستند.
آزمون فني و کيفيت رانندگي
نسل جديد النترا، چند ماه پيش از واردات رسمي به ايران، در کشورهاي آمريکا و استراليا مورد بررسي دقيق رسانههاي معتبر قرار گرفت. اين محصول پرفروش هيونداي، نقدهاي مثبتي با توجه به قيمت و سطح امکانات خود دريافت کرد، اما همانطور که انتظار ميرفت بهعنوان محصولي برتر از رقبا در بازار جهاني، برگزيده نشد. النترا از نظر کيفيت فني همچنان پايينتر از مزدا 3 (نسخهي جديد)، هوندا سيويک و فولکس گلف قرار دارد؛ اما نبايد فراموش کرد که به دليل قيمت پايينتر در نسخهي پايه و هزينهي منطقي در مدل فولآپشن، فروش بسيار خوبي تجربه ميکند. از سويي ديگر، بسياري کارشناسان خودروي دنيا، هيونداي النترا ۲۰۱۷ را برتر از کيا سراتو، تويوتا کورولا و ميتسوبيشي لنسر دانستهاند.
نمونهي وارداتي النترا با پيشرانهي ۱۴۷ اسب بخار، حتي با بنزين وطني هم در زماني کمتر از ۱۰ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد. اين موضوع، مسلما نميتواند شتابي فراتر از انتظار براي محصولي نسبتا گرانقيمت در بازار ايران باشد. البته تعريف کمهيجان و کسالتآور هم براي النترا صدق نميکند؛ چون نيازهاي شهري و بين شهري را با همين پيشرانه و حتي همراه با چهار سرنشين بالغ، تأمين خواهد کرد. آنچه تفاوت النترا با سدانهاي ارزانتر وارداتي محسوب ميشود، سواري آرام و تعويض دندههاي بسيار نرم آن است که خصوصا در مود رانندگي اکو (Eco)، آرامش مناسبي فراهم ميکند. همچنين حالتهاي رانندگي اسپرت و نرمال، در کنار امکان تعويض دندهي دستي، شتابگيري و مصرف سوخت متفاوت در اختيار راننده ميگذارند. فنربندي و سيستم تعليق النترا، امتياز مثبت اين خودرو محسوب ميشود و با فرمان برقي بسيار نرم، در کنار فناوريهاي مديريت تعادل (مثل ESC)، محصولي قابل اعتماد با فرمانپذيري بسيار خوب ارزيابي ميشود.
حضور در کابين النترا، حس يک خودروي مدرن و فراتر از انتظار براي کاربران نخواهد داشت. بخش زيادي از فضاي داشبورد که در مقابل راننده قرار دارد، از پلاستيک خشک ساخته شده است. اين متريال نسبتا ارزانقيمت، در بخش داخلي در و استراحتگاه بازو، ترمز دستي و جاليواني کنار دسته دنده مشاهده ميشود، البته در قسمتي از داشبورد که روبهروي شاگرد قرار دارد و همچنين بخشهايي ديگري از تودريها، مواد نرم و خوشايندتري وجود دارند. اگر بخواهيم به نکات مثبت در فضاي داخلي النترا بپردازيم، بايد به راحتي استفاده از آپشنها و امکانات رفاهي خودرو اشاره کنيم که با ترکيبي رضايتبخش، بهسادگي در دسترس راننده خواهند بود. علاوه بر امکانات مربوط به نمايشگر لمسي، ناوبري ماهوارهاي و دوربين پارک، شارژر ۱۲ ولت و قابليت هماهنگي گوشي هوشمند با سيستمهاي iOS و اندرويد، به محض ارتباط از طريق USB، انجام ميشود.
فضاي داخلي النترا، براي راننده و سرنشين کنار او، حس بسيار خوبي خواهد داشت. ستون A ضخامت کمي دارد و ديد وسيعي فراهم ميکند. صداي پيشرانه تا حدودي در شتابگيريهاي ناگهاني شنيده ميشود، اما چندان آزاردهنده نيست. بهطور کلي اگر تجربهي رانندگي يا سفر با نسخهي قبلي النترا را داشته باشيد، راحتي صندليها و کابين بزرگتر در مدل ۲۰۱۷، کاملا احساس خواهد شد. فراموش نکنيم که راحتي سرنشينان رديف جلو، براي مسافران عقب النترا فراهم نشده است. براي افرادي که بيش از ۱۸۰ سانتيمتر قد داشته باشند، سايش سر با سقف اتفاق خواهد افتاد. از سويي ديگر، فاصلهي معقولي (در حد چند سانتيمتر) بين زانوي سرنشين عقب و صندلي جلو وجود دارد؛ اما فرد بلند قد، مجبور به گذاشتن مچ پا، زير صندلي جلو خواهد شد که تجربهي ناخوشايندي محسوب ميشود.
در مجموع، ميتوان نمرهي بسيار خوبي به طراحي و مهندسي فني النترا داد. اين خودرو براي يک خانوادهي جوان (البته به شرطي که از عهدهي خريد آن برآيند) ايدهآل به نظر ميرسد. کابين و صندوق عقب جادار، آپشنهاي رفاهي قابل قبول و خصوصا امکانات ايمني مدرن با ۷ کيسهي هوا، باعث ميشود النترا بهعنوان يک محصول مناسب و هماهنگ با استاندارد جهاني، شناخته شود.
قيمت نهائي و مقايسه با رقبا
شرکت آسان موتور بهعنوان نمايندهي رسمي محصولات هيونداي کره در ايران، قيمت نهايي النترا با آپشنهايي که پيشتر ذکر شد، حدود ۱۵۲ ميليون تومان اعلام کرده است که البته با تحويل ۹۰ روزه همراه خواهد بود. کليه خودروهاي فروختهشده توسط شرکت آسان موتور علاوه بر برخورداري از گارانتي به مدت ۲ سال و يا ۴۰ هزار کيلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) داراي کارت پشتيبان هستند که خدمات اين شرکت به مشتريان خود را مطابق ضوابط کارت پشتيبان تا ۵ سال يا ۱۵۰ هزار کيلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) قابل تمديد خواهد کرد. در حال حاضر، شرايط فروش اقساطي براي النترا پيشبيني نشده است.
در بازار داخلي و کلاس خودروهاي سدان، رقباي متعددي براي هيونداي النترا ديده نميشود. مدل جديد کيا سراتو که در واقع فيسليفت سراتو مدل ۲۰۱۳ بهحساب ميآيد، نزديکترين رقيب النترا است که البته با واردات محدود و قيمتي مشابه ارائه ميشود. در واقع انتخاب بين سراتو و النترا به سليقهي خريدار برميگردد؛ چراکه از نظر فني و آپشنها، تفاوت خاصي ندارند.
با گذري بر نمايشگاههاي خودروي تهران، متوجه خواهيد شد که بعضي مدلهاي هيونداي سوناتا و کيا اپتيما، در شرايط صفر کيلومتر و البته با آپشنهاي سطح متوسط، قيمتي در حدود ۱۶۰ ميليون تومان دارند که چندان گرانتر از النترا به نظر نميرسند؛ اما با پيشرانهي قويتر و بدنهاي در کلاس بالاتر، رقيبي جدي براي اين خودروي تازهوارد محسوب ميشوند. در اين بازهي قيمتي، تويوتا پريوس و نيسان جوک اسپرت هم حضور دارند که مسلما با فروش ناموفق در يک سال گذشته، مزاحمتي براي النترا نخواهند داشت. فراموش نکنيم در کلاس قيمتي ۱۶۰ ميليون تومان، هيونداي توسان جديد هم گزينهي بسيار جذابي است.
در بازار دست دوم، خريدار النترا با مدلهاي متنوعي مواجه است که البته خودروهاي کراساور را هم شامل ميشود. بهعنوان مثال، هيونداي سانتافه و ميتسوبيشي اوتلندر ۲۰۱۴ با کارکرد ۶۰ هزار کيلومتر، هيونداي آزرا گرنجور و کيا کادنزا ۲۰۱۲ با کارکرد ۱۰۰ هزار کيلومتر، در کلاس بدنهي لوکس هستند و هزينهاي نزديک به ۱۶۰ ميليون تومان خواهند داشت.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار