نماد آخرین خبر

چالش‌های اجرای ابرپروژه اسقاط خودرو

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
چالش‌های اجرای ابرپروژه اسقاط خودرو
دنياي اقتصاد/ در شرايطي که دولت دوازدهم به‌دنبال اجراي ابرپروژه اسقاط خودروهاي فرسوده سنگين تا پايان عمر خود است، آمارها نشان مي‌دهند تجاري‌سازان کشور با وجود افزايش تيراژ طي سال گذشته، هنوز هم کمتر از ظرفيت اسمي خود توليد دارند. طبق تصميم دولت، قرار است ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروي فرسوده سنگين (تجاري) طي سه سال اسقاط و محصولاتي نو جايگزين آنها شوند. هرچند اين طرح در صورت اجرا، تاثير قابل‌توجهي بر کاهش آلودگي هوا و پايين آمدن مصرف سوخت و همچنين افت نرخ تصادفات جاده‌اي خواهد داشت، با اين حال به نظر مي‌رسد خودروسازان تجاري کشور هنوز از آمادگي لازم براي اجراي اين ابرپروژه برخوردار نيستند. اين ناآمادگي را مي‌توان به وضوح در آمار توليد سال گذشته تجاري‌سازان مشاهده کرد، چه آنکه با وجود افزايش تيراژ، فاصله زيادي با خودروهاي موردنياز در ابرپروژه اسقاط دارند. با در نظر گرفتن طرح دولت، بايد هر سال ۶۷‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تجاري سنگين در کشور به توليد برسد و اين در حالي است که آمار سال گذشته نشان مي‌دهد تجاري‌سازان تنها حدود يک سوم از اين رقم را به توليد رسانده‌اند. با اين حساب، دولت راه زياد و سختي براي عملي کردن ابرپروژه خود دارد و اگر مي‌خواهد ظرف سه سال، بيش از ۲۰۲ هزار خودروي فرسوده سنگين را اسقاط و جايگزين کند، بايد زيرساخت‌هاي آن را فراهم کرده و ظرفيت خالي تجاري‌سازان را فعال سازد.طبق آمار اعلامي از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع ۱۹ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودروي تجاري سنگين در سال ۹۶ به توليد رسيده است که در مقايسه با سال ۹۵، افزايشي بيش از ۱۴ درصد را نشان مي‌دهد. در اين آمار، ميني‌بوس‌ها و ميدل‌باس‌ها آماري يک هزار و ۳۸۱ دستگاهي را از خود به جا گذاشته‌اند تا در مقايسه با سال ۹۵، حدود ۵۳ درصد افزايش توليد را تجربه کرده باشند. همچنين تيراژ اتوبوس‌ها نيز به يک هزار و ۷۸۲ دستگاه رسيده که نشان از رشد ۵۴ درصدي آنها در مقايسه با سال ۹۵ دارد.از سوي ديگر اما در مجموع تنها ۱۶ هزار و ۵۹۳ دستگاه کاميون و کاميونت و کشنده طي سال ۹۶ به توليد رسيده و با اين حساب، توليد اين مدل خودروها نسبت به سال ۹۵، حدود ۹ درصد بالا رفته است. هرچند اين افزايش توليد خودروهاي تجاري طي سال ۹۶، به نوبه خود نکته مثبتي به‌شمار مي‌رود، اما نکته منفي اينجاست که توليدکنندگان خودروهاي موردنظر، زير ظرفيت اسمي خود مشغول به توليد هستند. در اين بين، با دو غول نيمه‌دولتي يعني ايران‌خودروديزل و سايپاديزل مواجهيم که با تيراژي بسيار کمتر از ظرفيت اسمي خود به توليد مشغول هستند. بنابر آمار اعلامي، ايران‌خودروديزل (زيرمجموعه تجاري‌ساز ايران خودرو) طي سال گذشته کمتر از ۸۰۰ دستگاه محصول سنگين و نيمه سنگين (شامل کاميون، اتوبوس و ميني‌بوس) به توليد رسانده که اين آمار در مقايسه با تيراژ سال گذشته افتي فاحش را نشان مي‌دهد. در حالت تفکيکي، ايران خودروديزل تنها ۴۸۱ ‌دستگاه کاميون و کاميونت و کشنده را طي سال گذشته به توليد رسانده که نشان از افت بيش از ۸۰ درصدي آن در مقايسه با سال ۹۵ دارد. اين شرکت اما در بازه زماني موردنظر ۲۹۴ دستگاه اتوبوس و ميني‌بوس به توليد رسانده که اين تيراژ سبب کاهش ۳۲ درصدي ايران خودرو ديزل (در حوزه اتوبوس و ميني‌بوس) شده است. ديگر واحد تجاري‌ساز نيمه دولتي کشور يعني سايپاديزل نيز که زيرمجموعه گروه خودروسازي سايپا به‌شمار مي‌رود، طي سال گذشته در مجموع چهار هزار و ۷۳۵ دستگاه کاميون، کاميونت و کشنده را به توليد رسانده است که نشان مي‌دهد در مقايسه با سال ۹۵ حدود ۵۴ درصد افزايش تيراژ داشته است. هرچند خودروسازان خصوصي نيز در توليد محصولات تجاري کشور نقش دارند، با اين حال آنها نيز با مشکلات زيادي به‌خصوص در حوزه مالي مواجه هستند و تيراژشان کفاف ابرپروژه اسقاط دولت را نمي‌دهد. با توجه به آمار منتشره، خودروسازان بخش خصوصي توانسته‌اند بيش از ۱۴ هزار دستگاه انواع کاميون و کاميونت و کشنده و اتوبوس و ميني‌بوس را به توليد برسانند.اين در حالي است که آنها هم مانند ايران خودروديزل و سايپاديزل، زير ظرفيت اسمي خود توليد دارند. در اين بين، بيشترين تيراژ نصيب بهمن موتور شده که آمارها نشان مي‌دهند اين شرکت حدود ۶ هزار دستگاه انواع خودروهاي سنگين و نيمه سنگين را در سال ۹۶ به توليد رسانده است.با توجه به تيراژ سال گذشته تجاري‌سازان، اسقاط و جايگزيني بيش از ۲۰۲ هزار خودرو فرسوده، نياز به بهبود زيرساخت‌ها و تخصيص منابع مالي کلاني دارد و بايد منتظر ماند و ديد دولت با چالش‌هاي موجود بر سر راه ابرپروژه‌اش چه خواهد کرد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره