«i30 فست بک N» اولین کوپه اسپرت 5 در هیوندای
خودرو بانک/ بعد از i30 N و ولاستر N نوبت به معرفي سومين مدل N برند هيونداي رسيده است که i30 Fastback N نام دارد و يک خودروي کاملا جديد است. اين خودروي اسپرت بدون اينکه افت عملکرد داشته باشد فضاي حمل بار بيشتري را ارائه مي دهد. اين عضو جديد خانواده N هيونداي در تبليغات به عنوان اولين کوپه اسپرت 5 در، در سگمنت C معرفي مي شود و از همان نشانه هاي طراحي تهاجمي دو مدل ديگر سري N برخوردار مي شود اما اين نشانه ها با سبک طراحي متفاوت بدنه آن که براي رانندگي روزمره راحت تر است سازگار شده اند. قلب تپنده اين خودرو همان موتور آشناي 4 سيلندر 2.0 ليتري توربوشارژ است که با دو نوع قدرت مختلف ارائه مي شود. مدل هاي معمولي 246 اسب بخار و مدل هاي مجهز به پکيج سفارشي عملکرد 271 اسب بخار قدرت دارند. حداکثر گشتاور هر دو مدل 353 نيوتن متر است که با فعال کردن حالت اوربوست توربو، گشتاور آنها به صورت لحظه اي تا 378 نيوتن متر افزايش مي يابد. قدرت اين موتور فقط از طريق يک گيربکس 6 دنده دستي به چرخ هاي جلو منتقل مي شود. در حالي که شتاب صفر تا صد کيلومتر مدل پايه فست بک سريع هيونداي 6.4 ثانيه است، شتاب مدل مجهز به پکيج عملکرد 0.3 ثانيه سريعتر است و در مدت زمان 6.1 ثانيه به 100 کيلومتر در ساعت مي رسد. حداکثر سرعت هر دو مدل 250 کيلومتر در ساعت است. مي توان با انتخاب يکي از 5 حالت مختلف رانندگي، ماهيت اين خودرو را تغيير داد. اين حالت ها عبارتند از حالت اقتصادي Eco، حالت عادي، حالت اسپرت، حالت N و حالت N با تنظيمات شخصي. راننده مي تواند با استفاده از دکمه هاي روي غربيلک فرمان تنظيمات دلخواه خود را انتخاب کند و منوي نمايشگر حالت هاي N در صفحه پشت آمپر، تنوع تنظيمات قابل تغيير را گسترش مي دهد زيرا اين امکان را براي راننده فراهم مي کند تا تنظيمات مربوط به عملکرد موتور، هماهنگي دور موتور با نسبت دنده و صداي اگزوز را تغيير دهد. امکانات مخصوص پکيج عملکرد نيز از طريق منوي صفحه نمايش حالت هاي N قابل دسترسي هستند. با اينکه هيونداي i30 فست بک N در 26 سپتامبر رونمايي شد ولي هم اکنون به لطف رقابت ميان رانندگان مسابقه اي حرفه اي هيونداي Thierry Neuville و Gabriele Tarquini يک رکورد جديد ثبت کرده است. اين دو راننده در يک مسابقه بين روم تا پاريس با يکديگر رقابت کردند. البته منظور از اين دو اسم، پايتخت ايتاليا و فرانسه نيست بلکه روستاهايي در غرب دانمارک است که با اين نام هاي مشهور شناخته مي شوند. در پايان اين رقابت Tarquini پيروز شد و در مدت زمان 8 دقيقه و 18.49 ثانيه از خط پايان عبور کرد. ظاهرا اين يک رکورد جديد است. هيونداي در نمايشگاه خودروي پاريس 2018 اين خودرو را به معرض نمايش خواهد گذاشت.