خودرو بانک/ نيسان مورانو يک کراس اوور متوسط است که نسل اول آن با کد Z50 در سال 2003 معرفي شد. اين خودرو بر اساس پلتفرم FF-L نيسان ساخته شد که با نسل سوم نيسان آلتيما مشترک است. توليد نسل اول مورانو تا سال 2007 ادامه يافت. نسل اول مورانو با موتور 3.5 ليتري و گيربکس CVT وارد بازار ايران نيز شده است. نسل دوم نيسان مورانو با کد Z51 شناخته مي شود و در سال 2008 معرفي شد. اين خودرو بر اساس پلتفرم D نيسان ساخته شد. توليد نسل دوم مورانو در سال 2014 متوقف شد و مانند نسل اول با موتور 3.5 ليتري و گيربکس CVT در بازار ايران حضور دارد. نسل دوم مورانو حتي به صورت کابريولت با سقف روباز نيز توليد شد که با استقبال زيادي روبرو نشد. جديدترين نسل مورانو نسل سوم آن است که در سال 2014 معرفي شد و توليد آن همچنان ادامه دارد.
وقتي مورانو در سال 2003 معرفي شد جايگاه ويژه اي داشت که رقباي مستقيم خود را به چالش مي کشيد. مورانو يک کراس اوور براي افراد بالغ بود که از نظر ظرافت و کيفيت تقريبا در حد خودروهاي لوکس بود و به صورت استاندارد با سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل جلو و بنابر سفارش با سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک به فروش مي رسيد. با توجه به اينکه مورانو طي سه نسل تکامل يافته است، چشم انداز SUVها نيز تغيير کرده است اما مدل 2018 مورانو جايگاه خود را حفظ کرده است.
نيسان مورانو 2018 در چهار مدل مختلف ارائه مي شود که عبارتند از مدل S (با قيمت پايه 30.800 دلار)، مدل SV (34.100 دلار)، مدل SL (38.500 دلار) و مدل پلاتينوم (42.230 دلار). براي انتخاب سيستم 4 چرخ محرک در هر يک از مدل ها بايد 1600 دلار هزينه اضافي پرداخت کنيد. اين خودرو از موتور 3.5 ليتري V6 با 260 اسب بخار قدرت و 325 نيوتن متر گشتاور نيرو مي گيرد و مجهز به گيربکس ضريب پيوسته CVT Xtronic است. فاصله محوري اين کراس اوور متوسط 5 نفره 282.44 سانتي متر و طول آن 488.69 سانتي متر است. در ادامه با 10 رقيب عمده براي نيسان مورانو 2018 آشنا مي شويد.
1 – شورولت ايکوناکس مدل 2018
تا زماني که نسل جديد بليزر در سال آينده وارد بازار شود، شورولت ايکوناکس 2018 نزديک ترين رقيب نيسان مورانو در ميان محصولات شورولت است. ايکوناکس با سه نوع موتور توربوشارژ 4 سيلندر ارائه مي شود که عبارتند از موتور 1.5 ليتري توربوشارژ (170 اسب بخار)، موتور 2.0 ليتري بنزيني توربوشارژ (252 اسب بخار) و موتور 1.6 ليتري توربوديزل. اين کراس اوور امريکايي دو رديف صندلي و قابليت حمل 5 سرنشين را دارد. طول شورولت ايکوناکس 465 سانتي متر است که 24.63 سانتي متر کوتاهتر از مورانو است.
با اين حال ظرفيت حمل بار ايکوناکس با خواباندن صندلي هاي رديف دوم 1798 ليتر و بدون خواباندن آنها 846 ليتر است که از اين نظر به مورانو (1897 ليتر و 908 ليتر) نزديک است. شورولت ايکوناکس و نيسان مورانو از نظر فضاي سر و پا در قسمت عقب کابين بسيار به هم نزديک هستند ولي سرنشينان صندلي هاي رديف دوم مورانو حدودا از 10 سانتي متر فضاي نشيمنگاه اضافي برخوردار مي شوند (140.7 سانتي متر براي مورانو و 131.3 سانتي متر براي ايکوناکس). قيمت مدل LS شورولت ايکوناکس با سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل جلو و موتور 1.5 ليتري توربوشارژ بنزيني از 26.595 دلار شروع مي شود و تا 38.295 دلار براي مدل Premier با سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک و موتور 2.0 ليتري توربوشارژ بنزيني افزايش مي يابد.
2 – داج دورانگو مدل 2018
داج دورانگو و جيپ گرند چروکي از پلتفرم مشترکي بهره مي برند ولي فروش داج کمتر از نصف فروش جيپ است. با اين حال مي توان اين خودرو را رقيب مناسبي براي نيسان مورانو به حساب آورد. مي توان سه نوع موتور براي داج دورانگو مدل 2018 انتخاب کرد که شامل موتورهاي 3.6 ليتري V6 (290 اسب بخار)، 5.7 ليتري V8 HEMI (360 اسب بخار) و 6.4 ليتري SRT HEMI V8 با 475 اسب بخار قدرت است. تمام اين موتورها به يک گيربکس 8 دنده اتوماتيک متصل مي شوند. دورانگو به صورت استاندارد مجهز به سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل عقب است و سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک به عنوان يک آپشن براي تمام مدل ها موجود است.
قيمت مدل SXT دورانگو با سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل عقب از 29.995 دلار شروع مي شود و تا 62.995 دلار براي مدل شگفت انگيز SRT با سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک افزايش مي يابد. تمام مدل ها به جز مدل SXT به صورت استاندارد از صندلي رديف سوم برخوردار هستند ولي صندلي رديف سوم يکي از آپشن هاي مدل SXT است. مانند مورانو مي توان امکانات و آپشن هايي تقريبا در سطح امکانات خودروهاي لوکس براي دورانگو نيز سفارش داد. علاوه بر اين، ظرفيت يدک کشي داج دورانگو 3265 کيلوگرم است که برتري چشمگيري نسبت به مورانو دارد که ظرفيت يدک کشي آن تنها 680 کيلوگرم است.
3 – فورد اج مدل 2018
فورد اج در ميان کراس اوورهاي فورد دقيقا در جايگاه مياني قرار دارد زيرا اين کراس اوور که دو رديف صندلي دارد بين مدل هاي اسکيپ و اکسپلورر قرار مي گيرد و رقيب مستقيم نيسان مورانو است. فورد اج براي سال 2018 با سه نوع موتور به فروش مي رسد که عبارتند از موتور 2.0 ليتري توربوشارژ 4 سيلندر اکوبوست با 245 اسب بخار قدرت و 373 نيوتن متر گشتاور، موتور 2.7 ليتري توربوشارژ V6 اکوبوست (315 اسب بخار و 475 نيوتن متر) و موتور 3.5 ليتري V6 تنفس طبيعي با 280 اسب بخار قدرت و 339 نيوتن متر گشتاور. تمام اين موتورها مجهز به گيربکس 6 دنده اتوماتيک هستند. فورد اج به صورت استاندارد با سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل جلو ارائه مي شود ولي سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک نيز براي اين خودرو موجود است.
قيمت مدل پايه SE فورد اج با موتور 2.0 ليتري اکوبوست و سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل جلو از 29.315 دلار شروع مي شود و تا 40.770 دلار براي مدل Sport با موتور 2.7 ليتري اکوبوست و سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک افزايش مي يابد.
4 – GMC آکاديا مدل 2018
مدل 2018 آکاديا يک خودروي کاملا جديد است و اکنون به يک SUV متوسط تبديل شده است که به صورت مدل هاي 5، 6 و 7 نفره با دو يا سه رديف صندلي به فروش مي رسد. قيمت مدل SL آکاديا با سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل جلو از 29.995 دلار شروع مي شود و گران ترين مدل آن دنالي است که مجهز به سيستم 4 چرخ محرک است و 48.095 دلار قيمت دارد.
مي توان اين خودرو را با موتور 2.5 ليتري 4 سيلندر تنفس طبيعي با 193 اسب بخار قدرت و 268 نيوتن متر گشتاور يا موتور 3.5 ليتري V6 تنفس طبيعي با 310 اسب بخار قدرت و 367 نيوتن متر گشتاور انتخاب کرد. آکاديا مجهز به گيربکس 6 دنده اتوماتيک است و با سيستم هاي انتقال قدرت ديفرانسيل جلو و 4 چرخ محرک به فروش مي رسد. مي توان سيستم کنترل هرزگردي Traction Select که يک حالت رانندگي همه جارو براي تمام انواع مسيرها است را براي اين خودرو سفارش داد. فناوري سنتي با مبدل گشتاور و دنده هاي معمولي، گيربکس اين خودرو را از گيربکس CVT مورانو متمايز مي کند که از نظر بعضي رانندگان يک مزيت رقابتي براي آکاديا محسوب مي شود.
5 – هوندا پايلوت مدل 2018
مدل 2018 هوندا پايلوت نسل سوم اين کراس اوور است که سه رديف صندلي دارد و به صورت استاندارد مجهز به سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل جلو است و با سيستم 4 چرخ محرک نيز قابل سفارش است. تمام مدل هاي هوندا پايلوت مانند نيسان مورانو مجهز به موتور 3.5 ليتري V6 تنفس طبيعي هستند که 280 اسب بخار قدرت و 355 نيوتن متر گشتاور توليد مي کند. برخلاف مورانو که با گيربکس CVT به فروش مي رسد، هوندا پايلوت مجهز به گيربکس اتوماتيک سنتي است که در مدل هاي LX، EX و EX-L از نوع 6 دنده و در مدل هاي Touring و Elite از نوع 9 دنده است.
سيستم دريچه گاز برقي هوندا پايلوت امکان انتخاب حالت رانندگي مناسب براي سطوح مختلف را توسط سيستم کنترل پايداري هوشمند اين خودرو فراهم مي کند. اين سيستم به صورت استاندارد در تمام مدل ها به جز مدل پايه LX وجود دارد. قيمت مدل پايه LX پايلوت با سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل جلو از 30.900 دلار شروع مي شود و تا 47.470 دلار براي مدل Elite با سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک افزايش مي يابد. مجموعه امکانات ايمني پيشرفته Honda Sensing جزو آپشن هاي سفارشي مدل هاي EX و EX-L است ولي مدل هاي Elite و Touring به صورت استاندارد از مجموعه امکانات ايمني Honda Sensing برخوردار هستند.
بازار