نماد آخرین خبر

برنامه‌های فولکس واگن برای پلتفرم MEB

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ فولکس‌واگن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵۰ مدل خودروي برقي با استفاده از پلتفرم MEB روانه بازار جهاني کند. فولکس‌واگن با استراتژي جديد خود براي توليد خودروي الکتريکي به نمايشگاه خودرو شيکاگو ۲۰۱۹ آمد تا پيش نمايشي از طرح‌هاي آينده ارائه دهد. در همين راستا اين شرکت پلتفرم MEB را براي آينده خودروهاي برقي تحت برند فولکس‌واگن به نمايشگاه شيکاگو آورد. MEB، که مخفف عبارت آلماني Modularer Elektrobaukasten است، پلتفرم اصلي اين شرکت براي تغيير از خودروهاي احتراق داخلي به سمت خودروي برقي به شمار مي‌رود. اين شرکت قصد دارد ۵۰ مدل خودروي تمام الکتريکي و ۳۰ مدل خودروي پلاگين هيبريد تحت ۱۲ برند تجاري جهاني گروه خودروسازي فولکس‌واگن تا سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه کند. اين طرح به‌عنوان بخشي از استراتژي بزرگ فولکس‌واگن براي فروش ۳۰۰ مدل خودروي برقي تا سال ۲۰۳۰ اعلام شده است. پلتفرم MEB روي باتري خودروي برقي متمرکز خواهد شد و از سيستم تمام چرخ محرک و محرک عقب بهره مي‌گيرد. فولکس‌واگن برآورد مي‌کند که حجم صندوق عقب با خودروهاي مجهز به پيشرانه احتراق داخلي قابل مقايسه است. رايانه مرکزي قادر به ارائه به‌روزرساني نرم‌افزاري بي‌سيم خواهد بود و تعدادي از قابليت‌هاي رانندگي خودران نيز در آن وجود خواهد داشت. علاوه‌بر اين مشتريان به برنامه‌ها و خدمات اضافي پلتفرم جديد فولکس‌واگن دسترسي خواهند داشت. فولکس‌واگن شعاع حرکتي محصولات پلتفرم MEB را حداقل ۳۲۰ کيلومتر و تا ۴۸۲ کيلومتر برآورد مي‌کند. اين شرکت انتظار دارد که پلتفرم MEB داراي انعطاف‌پذيري لازم براي پشتيباني از انواع وسايل نقليه با ارتفاع، طول و عرض‌هاي مختلف باشد. دليل اين کار به قرارگيري باتري زير کف خودرو بر مي‌گردد که فضاي بيشتري براي طراحي در اختيار مهندسان قرار مي‌دهد. محل باتري همچنين اجازه مي‌دهد تا فاصله محوري و فاصله اتاق بزرگتري در مقايسه با محصولات همان کلاس داشته باشد. فولکس‌واگن مي‌گويد اين پلتفرم فضاي بيشتري در قسمت‌هاي جلو و عقب کابين و همچنين موقعيت بالاتر صندلي‌ها در مقايسه با ساير خودروهاي هر کلاس ارائه مي‌دهد. گفته مي‌شود که گزينه‌اي نيز براي نصب چرخ‌هاي بزرگتر وجود دارد. انتخاب سيستم محرک عقب يا تمام چرخ محرک با هدف کنترل بيشتر روي فرمان‌گيري خودرو انجام شده است. خودروهاي محرک عقب يک موتور الکتريکي روي محور دارند، درحالي‌که مدل‌هاي تمام چرخ محرک موتور الکتريکي ديگري روي محور جلو دارند. گفته مي‌شود که حداقل ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت در مدل‌هاي پايه توليد مي‌شود. شارژرهاي اين پلتفرم نيز در سطح ۳ عرضه خواهند شد؛ به اين معني که ۸۰ درصد از ظرفيت باتري را ظرف کمتر از يک ساعت شارژ مي‌کنند. بااين‌حال فولکس‌واگن انتظار دارد که بيشتر مشتريان خودروهاي خود را شبانه در خانه و با استفاده از شارژهاي سطح پايين‌تر شارژ کنند. اين شرکت همچنين انتظار دارد که توليد خودروي الکتريکي تا سال ۲۰۲۲ انجام گيرد. متيو رنا، معاون بخش حمل‌ونقل برقي فولکس‌واگن در منطقه آمريکاي شمالي گفت: فعلاً نمي‌توان جزئياتي درباره نام مدل‌هاي جديد براساس پلتفرم MEB ارائه داد، اما قيمت اين مدل‌ها بيشتر حد متوسط و پايين جامعه را در نظر دارند و اغلب خودروهاي اقتصادي خواهند بود. اين پرنامه بسيار بلندپروازانه به نظر مي‌رسد و شايد بتوان آن را واکنشي به رسوايي ديزل‌گيت دانست. اين شرکت قصد دارد طي ۶ سال حدود ۵۰ مدل خودروي برقي توليد کند که هدفي بلندپروازانه است اما بايد منتظر آينده اين طرح تا سال ۲۰۲۵ بمانيم. يکي از چيزهايي که به فولکس‌واگن در اين مسير کمک مي‌کند، وضع قوانين جديد آلايندگي در اروپا و تشويق دولت چين براي استفاده از خودروي برقي است که علاوه‌بر خودروساز آلماني، ساير رقبا را نيز براي تغيير در سبد محصولات تشويق مي‌کند. انعطاف‌پذيري پلتفرم MEB، رمز موفقيت احتمالي فولکس‌واگن است. اين انعطاف‌پذيري مي‌تواند هزينه‌هاي طراحي و توليد را کاهش دهد، درحالي‌که فولکس‌واگن به سرعت مي‌تواند مدل‌هاي جديد و انواع کلاس مختلف خودرو را براي طيف وسيعي از مصرف‌کنندگان توليد کند. هرچند سرمايه‌گذاري فولکس‌واگن روي آينده بسيار سنگين است، اما باتوجه‌به شرايط محيطي و پيشرفت سريع فناوري، اين کار نمي‌تواند خطرناک قلمداد شود؛ حداقل اينکه خودروساز آلماني چنين توقعي از شرايط کنوني ندارد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد